Nekromanti Rollspel som kulturöverbryggare

Quadrante

Grisbonde
I senaste dogmaspelsutmaningen skriver Troberg :

Med anledning av ståhejet kring danska tidningars bristande omdöme så kommer jag dessutom att införa ett extra pris som jag personligen utnämner vinnaren/vinnarna av: ett pris till de bidrag som visar prov på "Rollspel som kulturöverbryggare". Bedömningen kommer att baseras på spel som visar hur rollspel kan användas för att överbrygga kulturklyftor och främja samförstånd mellan olika kulturer.
Så jag kommer på mig själv med att fråga mig själv, kan man göra det "kulturöverbryggare", man borde väl ...men det slår mig att jag inte riktigt vet vad det skulle vara. Det borde ju inte vara så svårt, vad tror ni ?

Rollspel används ju redan för att disskutera moral och värderingar, ju.

ps. hör det här hemma i kulturforumet, makarforumet eller spelforumet!? .ds

Rising

Vila i frid
Det är ju precis såna spel jag spelar hela tiden!

Alltså sådana där människor från olika kulturer... säg; en ung arabkvinna, en norsk jänta, en tuff storstadsnegress, en cowgirl från the midwest, en japansk skolflicka, en temperamentsfull sydamerikansk tigress, ett polynesiskt hembiträde och en lapplisa från Düsseldorf, osv...

...som samlas på lika villkor för att ha det skönt med varandra...

---

Eller så kan man ha lägre och mer handbegripliga anspråk: Varför inte göra ett spel som överger det västerländska normalitetsperspektivet?

Alltså, det finns många rollspel som utgett sig för att handla om främmande kulturer, men ofta radar dessa spel bara upp en massa västerländska klichéer. Vad vi behöver är spel som utan fördomar visar oss de små skillnaderna med att leva i en främmande kultur.

Såsom i Negerlandet; Där tuggar barnen på kåda och stenar på samma sätt som vi äter godis. Där föds somliga spädbarn fortfarande med svansar (som de sedan tappar bort i puberteten - ungefär samtidigt som de flesta negrer börjar tala människospråk). Där tycker man säkert att vi är lika konstiga för dem, såsom de är för oss. Vår deodorant luktar exempelvis säkert lika illa i deras näsor såsom deras svett gör i våra. Sånt är viktigt att komma ihåg.

Förstår du? Alltså inte säga "deras rustningar har lägre AC än våra" utan istället visa; De är bara annorlunda, inte sämre.

/Rising

Saxifrage

Hero
Eller så kan man ha lägre och mer handbegripliga anspråk: Varför inte göra ett spel som överger det västerländska normalitetsperspektivet?

Egentligen kanske den infallsvinkeln ligger närmare än man tror? Man spelar ju diverse nutidsrollspel där spöken, nefariter, fantasyvarelser och alternativa dimensioner är lika mycket realitet som elektricitet och TV är för oss. Då borde det inte vara så svårt att översätta det till mer verklighetsanknytna, avvikande verklighetsuppfattningar. Fast det kanske bara spär på fördomarna? Rätt få Vampire-spelare tror väl på vampyrer och annat oknytt på riktigt, till skillnad från tex starkt religiösa människor i vår omvärld. Hur som helst, det jag menar är att ingen som spelar Kult eller Vampire skulle komma på tanken att ifrågasätta om vampyrerna eller hellraiser-filurerna faktiskt finns i verkligheten; de är en given del av världen. På samma sätt som övernaturligheter är en självklar del av världen för en ganska stor grupp människor som lever utanför vår upplysta, totalutredda västerländska civilisation.

Quadrante

Grisbonde
tio poänt till dig Rising! [ANT]

..javisst, tänker man längre än rumpan luktar, så är det givetvis som du skriver.

ps
Föresten så är tio högst på den aktuella skalan, om du undrar.
Jag gjorde ett tappert försök med att ändra perspektiv (ok kanske inte från en annan kulturelll bakgrund, men..) när jag skrev Febris till förra utmaningen. Jag trodde att jag skrev utifrån att onskan och de onda handlingarna var något nödvändigt i rollpersonernas liv. Men ivern att förklara stämningen och spelet gjorde att jag egentligen inte bytte position.
Borde banne mig försöka göra något sånt till årets...
ds