Nekromanti Rollspel som skulle fungera bättre i andra system

Max Raven

T12-kultist
Snackade om diverse rollspel med några jag känner och gled in på ämnet att vissa system är ganska dåliga för de rollspel de finns i. Egentligen så borde de kanske köras i något annat spelsystem, som gör den grejen världen verkar peka mot bättre, mer fokuserat och kanske med bättre matte. ;) Viss moddning antas i de här fallen:

Rollspel: 90-tals Mutant Chronicles.
Bättre system: Något pulp-fokuserat, exempelvis Adventure! (men jag brukar få höra att det finns bättre).
Varför? Rollpersonerna i reglerna verkar vara menade att vara väldigt bättre-än-vanliga-dödliga, vilket tyvärr motarbetas av ett system där en vanlig dödlig kan bli skjuten med en hyfsat ok pistol x antal gånger och verka opåverkad. Den värsta synden är förstås att varje ny bok hade mer kraftfulla vapen och fordon. Ett pulpsystem skulle uttryckligen skilja RP från vanliga människor explicit, samt kanske ge Mutant Chronicles lite mer fokus (det _är_ menat som någon slags äventyra-i-solsystem-grej, va?).

Rollspel: Gamla Kult (vapentabeller-versionen).
Bättre system: WoD - nWoD eller oWoD. Mage kanske hade kunnat funka, självklart börjar man som vanlig dödlig. Avskalad strid överlag vore bra. Det finns förstås en SaKVaL-liknande remix som kan fungera.
Varför? Kult har en värld som pekar mot att upptäcka sanningen, döden är bara början, Hellraiser-monster som finns överallt - kort sagt är världen awesome. Systemet är... mindre bra. Ett exempel är vapenlistorna - det är inte Twilight 2000, det behövs inga långa listor - en förenklad lista på typexempel fungerar utmärkt - vapen finns, men man behöver inte regler för alla modeller på marknaden. Fokus verkar ligga på att man har ett uppvaknande, flyr från de som vill fängsla en, blir mäktigare (om man överlever) och kanske springer in i historiska figurer som är felrepresenterade (lite som skuggkonflikten i Assassin's Creed, men med demoner och de historiska personerna är upplysta). Kort sagt, Kults system gör det inte bra - spelet nästan kräver narrativt fokuserat system för att fungera som bäst, eller åtminstone ett lättviktigt system som inte kommer ivägen.

Har du några spel du tycker skulle må bra av att ha ett annat system?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vampire, så som jag uppfattar spelet, handlar om relationer mellan personer som råkar vara odödliga blodsugare med superkrafter. Men regelsystemet är inte designat för att hantera relationer, utan för precis de saker som andra regelsystem till rollspel hanterar: strid och att övervinna statiska hinder. Resten är det upp till spelledaren att hitta på, vilket är precis så som många vill att det ska fungera, men jag är inte många.

Vampire borde istället använda sig av systemet som finns i Smallville. Där skapar man ett nätverk av relationer mellan rollpersonerna och viktiga spelledarpersoner. Om man lyckas med handlingar beror på vilket syfte man har och vem de handlar om. Dessutom finns det regler för superkrafter.

/tobias

Mundo

Myrmidon
Gurgeh;n85472 said:
Vampire, så som jag uppfattar spelet, handlar om relationer mellan personer som råkar vara odödliga blodsugare med superkrafter. Men regelsystemet är inte designat för att hantera relationer, utan för precis de saker som andra regelsystem till rollspel hanterar: strid och att övervinna statiska hinder. Resten är det upp till spelledaren att hitta på, vilket är precis så som många vill att det ska fungera, men jag är inte många.

Vampire borde istället använda sig av systemet som finns i Smallville. Där skapar man ett nätverk av relationer mellan rollpersonerna och viktiga spelledarpersoner. Om man lyckas med handlingar beror på vilket syfte man har och vem de handlar om. Dessutom finns det regler för superkrafter.

/tobias
Blood and smoke. Blood and smoke.
I say it once more in case you missed it.
Blood and freaking smoke!
(Liksom alla andra WoD-titlar så suger ju dock combat systemet här, men relations-reglerna och skapandet av relationer är riktigt coolt!)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rollspel: 90-tals Mutant Chronicles.
Bättre system: Volt eller Rotsystem eller kanske något Gumshoe-hack. För mig var det roliga i MC alltid undersökandet och detektivarbetet, och åtminstone i början var det ju tänkt att rollpersonerna skulle vara frilansare snarare än feta hjältar så att säga. Volt är gjort för att lösa samma problem som BRP men gör det mycket bättre, och Rotsystems regelsystem är ytterligare några nivåer lättare och har dessutom stöd för ledtrådspillande.

Rollspel: Kult.
Rotsystem eller något Gumshoe-hack. Det Kult jag ser framför mig när jag läser böckerna är fokuserat på undersökningar, på detektivarbete och mysterier och konspirationer och att tvingas se verkligheten bortom verkligheten. Alltså behövs egentligen mest ett snabbt och enkelt system som låter en fokusera på just undersökandet. Och som inte har några jävla vapentabeller.

Rollspel: Eclipse Phase.
Se båda spelen ovan. I det här fallet är det aktivt svårt att spela spelet så som det är tänkt, med kroppsbyten och annat, om man inte har en helt sjukt hög tröskel för matematik, bokföring och krångel. Jag skulle också kunna tänka mig något i stil med WoD, fast enormt avskalat och utan att man har superplottriga specialregler för varenda liten förmåga.

Rollspel: Nobilis.
Nu har jag inte spelat Apocalypse World, men ett hackat AW tror jag är precis vad det här spelet behöver. Tydligare "vad man gör", tydligare instruktioner till SL. Det vanliga systemet känns ju mest som ett tradsystem fast tärningslöst, och med lite eller ingen hjälp till SL.

Rollspel: In Nomine.
Samma sak som Nobilis, i princip.

Mutanten

Hero
Någon (Arfert?) har i en annan tråd föreslagit Lancelot Games Wastelands med Savage Worlds spelsystem.

Jag skjuter från höften och svarar svenska Western med Coyote Trails spelsystem.

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Krille;n85499 said:
Rollspel: Drakar&Demoner Trudvang
Bättre system: Järn. :cool:
Fet sanning. Jag ska köpa Järn och spela Trudvang med det. ;)

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Rollspel: Eon I-III
Bättre system: Saga

Nackdelen är väl att magisystemet i Saga inte ger samma känsla, men jag känner till alldeles för många spelgrupper som ändå inte använder magisystemet i Eon för att det är så ofantligt krångligt.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag tror faktiskt att alla rollspel jag testat skulle vara bättre som BRP. Inte för att BRP är så fantastiskt bra heller...

Arfert

Facit
Jag tror faktiskt att alla rollspel jag testat skulle vara bättre som BRP. Inte för att BRP är så fantastiskt bra heller...
Tyvärr finns det ett korn av sanning här. I synnerhet om man väljer någon nyare form av BRP.

God45

#PrayersForBahakan
Warhammer 40k (Dark Heresy, Only War etc.) fungerar mycket bättre i Savage Worlds. Så jag kör det i Savage Worlds :)

Zorbeltuss

Hero
GURPS skulle fungera bättre i givet spels respektive spelsystem, givet spel med världsskapande skulle köra världsskapande bättre i GURPS.

Neotech 2 körs bäst i en avskalad variant av Shadowrun 4, Neon hacken som fanns förr körs bäst i Shadowrun utan nedskalning.

/Luna Lovegood