Snackade om diverse rollspel med några jag känner och gled in på ämnet att vissa system är ganska dåliga för de rollspel de finns i. Egentligen så borde de kanske köras i något annat spelsystem, som gör den grejen världen verkar peka mot bättre, mer fokuserat och kanske med bättre matte. Viss moddning antas i de här fallen:
Rollspel: 90-tals Mutant Chronicles.
Bättre system: Något pulp-fokuserat, exempelvis Adventure! (men jag brukar få höra att det finns bättre).
Varför? Rollpersonerna i reglerna verkar vara menade att vara väldigt bättre-än-vanliga-dödliga, vilket tyvärr motarbetas av ett system där en vanlig dödlig kan bli skjuten med en hyfsat ok pistol x antal gånger och verka opåverkad. Den värsta synden är förstås att varje ny bok hade mer kraftfulla vapen och fordon. Ett pulpsystem skulle uttryckligen skilja RP från vanliga människor explicit, samt kanske ge Mutant Chronicles lite mer fokus (det _är_ menat som någon slags äventyra-i-solsystem-grej, va?).
Rollspel: Gamla Kult (vapentabeller-versionen).
Bättre system: WoD - nWoD eller oWoD. Mage kanske hade kunnat funka, självklart börjar man som vanlig dödlig. Avskalad strid överlag vore bra. Det finns förstås en SaKVaL-liknande remix som kan fungera.
Varför? Kult har en värld som pekar mot att upptäcka sanningen, döden är bara början, Hellraiser-monster som finns överallt - kort sagt är världen awesome. Systemet är... mindre bra. Ett exempel är vapenlistorna - det är inte Twilight 2000, det behövs inga långa listor - en förenklad lista på typexempel fungerar utmärkt - vapen finns, men man behöver inte regler för alla modeller på marknaden. Fokus verkar ligga på att man har ett uppvaknande, flyr från de som vill fängsla en, blir mäktigare (om man överlever) och kanske springer in i historiska figurer som är felrepresenterade (lite som skuggkonflikten i Assassin's Creed, men med demoner och de historiska personerna är upplysta). Kort sagt, Kults system gör det inte bra - spelet nästan kräver narrativt fokuserat system för att fungera som bäst, eller åtminstone ett lättviktigt system som inte kommer ivägen.
Har du några spel du tycker skulle må bra av att ha ett annat system?
Rollspel: 90-tals Mutant Chronicles.
Bättre system: Något pulp-fokuserat, exempelvis Adventure! (men jag brukar få höra att det finns bättre).
Varför? Rollpersonerna i reglerna verkar vara menade att vara väldigt bättre-än-vanliga-dödliga, vilket tyvärr motarbetas av ett system där en vanlig dödlig kan bli skjuten med en hyfsat ok pistol x antal gånger och verka opåverkad. Den värsta synden är förstås att varje ny bok hade mer kraftfulla vapen och fordon. Ett pulpsystem skulle uttryckligen skilja RP från vanliga människor explicit, samt kanske ge Mutant Chronicles lite mer fokus (det _är_ menat som någon slags äventyra-i-solsystem-grej, va?).
Rollspel: Gamla Kult (vapentabeller-versionen).
Bättre system: WoD - nWoD eller oWoD. Mage kanske hade kunnat funka, självklart börjar man som vanlig dödlig. Avskalad strid överlag vore bra. Det finns förstås en SaKVaL-liknande remix som kan fungera.
Varför? Kult har en värld som pekar mot att upptäcka sanningen, döden är bara början, Hellraiser-monster som finns överallt - kort sagt är världen awesome. Systemet är... mindre bra. Ett exempel är vapenlistorna - det är inte Twilight 2000, det behövs inga långa listor - en förenklad lista på typexempel fungerar utmärkt - vapen finns, men man behöver inte regler för alla modeller på marknaden. Fokus verkar ligga på att man har ett uppvaknande, flyr från de som vill fängsla en, blir mäktigare (om man överlever) och kanske springer in i historiska figurer som är felrepresenterade (lite som skuggkonflikten i Assassin's Creed, men med demoner och de historiska personerna är upplysta). Kort sagt, Kults system gör det inte bra - spelet nästan kräver narrativt fokuserat system för att fungera som bäst, eller åtminstone ett lättviktigt system som inte kommer ivägen.
Har du några spel du tycker skulle må bra av att ha ett annat system?