Nekromanti Rollspel som tar hänsyn till kön i spelmekaniken?

Tsianphiel

Swordsman
Jag håller på att samla material till en artikelserie eller eventuellt en bok, och letar i samband med det efter rollspelssystem som tar hänsyn till kön i spelmekaniken. Det kan vara att kvinnor och män har olika poängsättning på grundegenskaper, olika för eller nackdelar osv. Alla tips på den typen av system tas tacksamt emot.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag känner bara till två på rak arm: Drakar och demoner samuraj, samt Drakar och demoner Trudvang. I Drakar och demoner samuraj fick en kvinna -1 i en grundegenskap och +1 i en annan. (Jag vågar däremot inte uttala mig tvärsäkert om vilka de två grundegenskaperna var, antagligen Styrka eller Fysik respektive Smidighet eller Snabbhet.) I Drakar och Demoner Trudvang får en kvinna färre Kroppspoäng än en man, men fåpr istället mer Raud, som är någon form av ödespoäng som kan användas för positiva engångseffekter, har jag för mig.

Sedan vill jag minnas att en kvinna är bättre än en man i originalversionen av En Garde!, eftersom han kan ta nackdelen Kvinna och därmed får fler Erfarenhetspoäng att köpa Färdigheter för, men jag är inte helt säker på att jag minns rätt där heller.

Jag kanske skulle väntat med att skriva det här inlägget tills jag kom hem och kunde kolla upp sådana här saker...

/tobias

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Rollspel som tar hänsyn till kön i spelmekanik

Tsianphiel said:
Jag håller på att samla material till en artikelserie eller eventuellt en bok, och letar i samband med det efter rollspelssystem som tar hänsyn till kön i spelmekaniken. Det kan vara att kvinnor och män har olika poängsättning på grundegenskaper, olika för eller nackdelar osv. Alla tips på den typen av system tas tacksamt emot.
Det känns som om det var vanligare förr. Idag har jag svårt att komma på några moderna system som gör skillnad mellan könen på detta vis.

Pendragon har det (caveat: jag har inte kikat i den senaste versionen) – det finns ett eget kapitel om att skapa kvinnliga RP (men här handlar det förstås om riddarromantisk culture gaming).

Drakar och Demoner Trudvang har det – män får fler kp och kvinnor får mer raud.

Mogger

Hipsteranka
Eon har väl det? Åtminstone när det gäller längd och sånt, och kanske grundegenskaper med? Om inte annat står det i min bok att "erfarna rollspelare" kan prova att spela det motsatta könet, vilket jag ser som ganska märklig kommentar. Men det har ju inte med mekaniken att göra.

Krille

Super Moderator
  • Eon har en lista med olika tärningskombinationer beroende på kön och ras. Människomän och människokvinnor är idantiska, men övriga raser kan ha större könsdimorfism och därmed olika attribut.
  • Drakar & Demoner Trudvang ger mer Raud (ödespoäng) till kvinnor och mer kroppspoäng till män. För övrigt är det första gången könsdifferentiering förekommer alls i DoD. Tidigare utgåvor har tvärtom uttryckligt sagt att kön inte spelar någon roll.
  • I Pendragon 3 kan man inte spela kvinnor, alls! Först i tillägget Knights Adventurous, senare inärvt i Pendragon 4, finns regler för kvinnliga rollpersoner. Det är en helt ny uppsättning med bakgrundstabeller och andra attribut.
  • Västmark 3 har en regel för graviditeter som av naturliga skäl inte drabbar manliga rollpersoner.

Dante

Staff member

Måns said:
Åtminstone när det gäller längd och sånt […]
Ja, längd- och vikt-skillnader finns ju med i ett antal spel. Men det har sällan någon direkt regelmekaniskmekanisk inverkan, utan är snarare att betrakta som rent kosmetiska skillnader.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ansiktsbehåring

Ja, längd- och vikt-skillnader finns ju med i ett antal spel. Men det har sällan någon direkt regelmekaniskmekanisk inverkan, utan är snarare att betrakta som rent kosmetiska skillnader.
Om man ska se sådant som regelmässiga skillnader finns det ett antal spel där kvinnorna slipper slå på tabellen över ansiktsbehåring (såvida de inte är dvärgar förstås). Drakar och demoner Expert är det första exemplet jag kommer på.

Men som sagt, den enda skillnaden det gör är hur rollpersonens utseende beskrivs på rollformuläret. Regelmässigt gör det ingen skillnad. (Hm... Stort skägg = +1 på motståndsslag mot kyla?)

/tobias

Dante

Staff member

Krille said:
För övrigt är det första gången könsdifferentiering förekommer alls i DoD. Tidigare utgåvor har tvärtom uttryckligt sagt att kön inte spelar någon roll.
Bortsett från, som Gurgeh nämnde, Drakar och Demoner Samuraj.

Rising

Vila i frid
Det intressanta med Raud...

Trudvangs lösning är ganska intressant, vilket ni kanske inte har tänkt på.

Mycket KP (som män har) betyder att man besitter en fördel i situationer av låg risk. Såsom om man slåss mot många småtroll som alla gör lite skada.

Hög Raud (som kvinnor har) medför att man däremot får en fördel i situationer där risken är hög. Såsom i situationer där ett misslyckat tärningsslag innebär döden, oavsett hur mycket KP man än har.

Det är förmodligen inte en medveten feature hos Trudvang, men rent spelmekaniskt innebär det ändå att män är bättre lämpade att ta hand om lågriskproblem medan kvinnor har en fördel i de riktigt dramatiska hjältedådssituationerna.

---

I övrigt kan jag mest tänka på enskilda egenskaper eller arketyper för endera könet; såsom Kults arketyp Femme Fatale och Fördelen Chevaleresk, eller Västmarks egenskap Gravid. Men dessa är ju inga som samtliga manliga/kvinnliga personer har, så de faller utanför ramarna.

Hoppas någon annan har bättre exempel.

Bra tråd.

Regmolar

Swashbuckler

Eon III har en frivillig regel som säger att kvinnliga människo- och alvrollpersoner om man vill kan få minus ett eller två i grundegenskapen styrka och istället höja en eller två av grundegenskaperna tålighet, rörlighet, personlighet, psyke, vilja eller bildning med ett steg, enligt spelarens val.

Sedan finns det även ett mänskligt folk där männen och kvinnorna har olika (och ganska extrema) grundegenskapsmodifikationer, men det skulle å andra sidan kunna förklaras med att de lever åtskiljda i två helt olika biotoper (männen är starkare och tåligare, kvinnorna rörligare, bättre socialt och mer viljestarka). Dessa kan inte använda regeln ovan, och det kan nämnas att kvinnorna här har den näst högsta styrkebonusen bland de mänskliga folkslagen.

Eksem

Champion
Viking har viss grundegenskapsskillnad, minns inte hur den är befattad dock. Tror det är att kvinnor hade minus 1 på styrka och plus 1 på smidighet.

Har också vaga minnen av att ha sett regler för graviditet i något spel någon gång, men jag kan inte för mitt liv minnas vilket spel det var.

Snow

Swashbuckler
I Warhammer kan de bretoniska kvinnorna inte bli grail knights (och ingen som inte är bretonisk adel kan det heller). Däremot kan de bli någon slags magiker som får kraft av damen i sjön.

För skaven är kvinnorna uppsvällda varelser enbart dedikerade till fortplantning, kallade breeders. Man kan alltså inte spela skavenkvinnor alls.

Dvärgkvinnor är enligt ett gammalt supplement väldigt ovanliga och dvärgarna som har låg fortplantningstakt vaktar sina kvinnor noggrant. Men det är bara en kulturell skillnad, inget spelmekaniskt.

Sen finns det i gurps en nackdel: socialt stigmata heter den tror jag. Bland förslagen på vad det kan användas till finns nämnt "Kvinnor på 1800-talet". Kan tilläggas att jag skriver detta ur ett flera år gammalt minne, men jag är ganska säker.

Organ

Out of time, out of mind
Eksem said:
Har också vaga minnen av att ha sett regler för graviditet i något spel någon gång, men jag kan inte för mitt liv minnas vilket spel det var.
Har inte En Garde! sådana?

/Anders

Man Mountainman

Storsvagåret

I Space: 1889 finns det vissa yrken som man bara kan välja om ens rollperson är kvinna, och vissa som man bara kan välja om den är man.

krank

Går ondskans ärenden
Snow said:
Sen finns det i gurps en nackdel: socialt stigmata heter den tror jag. Bland förslagen på vad det kan användas till finns nämnt "Kvinnor på 1800-talet". Kan tilläggas att jag skriver detta ur ett flera år gammalt minne, men jag är ganska säker.
"You are of a race, class or sex that your culture considers inferior [...] Second-class citizen (e.g woman in 19th century America [...] Valuable Property (e.g woman in 18th century America or 16th century Japan" (Gurps Basic Set 3rd ed. Revisedm p.27)

Annars har Gurps Steampunk alldeles lysande kapitel om "Women and Sexuality" under tidsperioden samt ett föredömligt kapitel om "women as adventurers" där man påpekar att vaddå, bara för att 90% av kvinnorna betraktades som mesiga våp och i många fall blev det också pga kulturella faktorer betyder väl inte det att de inte kan dra på sig långbyxor och svinga sig i piskor ovan häftiga fällor?"

Gurps Cliffhangers har en något mindre jämställd syn på kvinnor, men å andra sidan ska de ju där handla om klassisk pulp, och man beskriver ju i allmänhet väldigt stereotypa personer där.

//Krank, just saying

Rickard

Urverk speldesign

Organ said:
Eksem said:
Har inte En Garde! sådana?

/Anders
Japp. Gamla En Garde har även kvinna som nackdel, vilket jag tyckte var en schysst lösning. Fast alla dessa rollspel som nämns i tråden är ju från 80- eller tidigt 90-tal. Lycka till med att hitta moderna rollspel som har regler för kvinnor (alltså, män som norm).

FATAL kan du ju spana in också. :gremlaugh:

/Han som gillade motiveringen på En Gardes nackdel

Svarte Faraonen

ром и смерть

I Eon har det dock en betydelse, om än marginell, i och med att längd och vikt påverkar hur tung rustning man behöver. I och med att en kvinna i Eon är mindre än en man men lika stark, är hon i genomsnitt något mindre belastad av sin rustning. Å andra sidan baseras hopplängd på personens egen längd, så kvinnan kan hoppa kortare. Det rör sig dock om väldigt marginella skillnader.

Betydligt intressantare är supplementet Sex & Sorcery till Sorcerer, som enligt vad jag hört (jag har inte läst det själv) inte bara innehåller regler som påverkas av rollpersonens kön, utan regler som påverkas av spelarens kön. Det gör det dock ur ett helt annat perspektiv än det simulerande som förekommer i de flesta andra spel som beskrivs här. Här finns en recension.

Lycan

Hero

Alla rollspel som säger typ "den här världen är könsneutral" och sedan har massor av ojämlikheter beskrivna i brödtexten måste ju på något sätt hävda att kvinnor är sämre, om deras särställning i ett samhälle inte på något sätt beror på strukturella orättvisor.

Sedan speglas ju inte detta i regler, men det blir en intressant konsekvens av att kalla sin kultur "jämställd", utan att närmare undersöka vilka följder det hade fått för sagda kultur om den faktiskt varit jämställd.

- l

Zire

Swashbuckler

Gurgeh said:
I Drakar och Demoner Trudvang får en kvinna färre Kroppspoäng än en man, men fåpr istället mer Raud, som är någon form av ödespoäng som kan användas för positiva engångseffekter, har jag för mig.
I Trudvang så "kan" man heller inte spela kvinnlig dvärg då typ ingen vet hur de är (beskrivs ytterst diffust i Eld och Sot som något älvaaktigt).