Nekromanti Rollspel som tar hänsyn till kön i spelmekaniken?

Bombu

Hero
Hej!

jag tittade litegrann och hittar inte så mycket. Det jag hittade är ganska gammlat men kanske ändå intressant.

AD&D (first edition) (som kom ut i slutet av 1970-talet).

Här hade kvinnor och män inga + eller - på värden dock hade kvinnorna en lägre maxgräns för styrka.

Exempelvis kunde en alvman ha 18 i styrka men en alvkvinna hade max 16 på styrka.

men i senare versioner försvann skillnaderna.

Bombu

Pom

Swashbuckler
Svar efter deadline

Det obskyra och hiskeligt obsoleta Powers & Perils modifierar grundegenskaperna så här beroende på kön:

Strength m+3 f-1
Stamina m+0 f+1
Dexterity m-1 f+0
Agility m-1 f+1
Intelligence m+2 f+0
Will m+0 f+2
Eloquence m+0 f+0
Empathy m-3 f-1
Constitution m+0 f+1
Appearance m+0 f+1

Med mannen som norm alltså: kvinnor är korkade, uthålliga, medkännande och smidiga.

Med kvinnan som norm: män är starka, slöa, klumpiga, veliga, okänsliga och smarta.

De fyra andra spelarraserna har alla ungefär lika stora skillnader mellan könen som människorna.

Tsianphiel

Swordsman
Re: Svar efter deadline

Finns ingen deadline Pom, jag samlar info än så länge. Så fler rollspelsexempel är välkomna. Ju fler desto bättre :gremsmile:

Storuggla

Champion
Spel skrivna av män som aldrig träffat en kvinna

Det vedervärdiga FATAL har olika statmodifikationer för kvinnor och män. Men det är å andra sidan det mest vedervärdiga som någonsin kallats för ett rollspel.
Harnmaster ger kvinnor andra stats än män(kvinnor har mer i Aura än män, men har mindre Frame). Gardasiyal ger kvinnliga rollpersoner en kasse modifikationer på attributen man slagit fram (först efter att allt är framslaget, vilket verkligen pekar med hela handen vad man ska spela, då reglerna för kvinnor är lite undanstoppade i skymundan). Dark Continent har en liten frivillig regel om att kvinnor ska ha mindre styrka än män, om jag inte missminer mig. Jag kan kontrollera om det är intressant.

Storuggla, ett sorgligt kapitel

cogitare

Swashbuckler
Det finns ett ganska okänt rollspel som heter (egentligen bara ett system utan egentlig värld) Wildside Gaming System. Där har de ganska mycket modifikationer till höger och vänster för män kontra kvinnor. Annars tror jag det mesta har tagits upp annars.

http://www.wildsidegame.net/index.asp

C.

Hunk

Hero
RuneQuest 3E hade olika stats i STR och SIZ för män och kvinnor (gällde såvitt jag minns bara människor). Har ingen koll på övriga RQ-versioner.

Organ

Out of time, out of mind
Vissa spel, har vi redan konstaterat, har regeltekniska skillnader mellan män och kvinnor. Andra spel, de flesta verkar det som, brukar hoppa över frågan om kön, de nämner det inte mer än att möjligen tala om var man på rollformuläret man fyller i det kön ens rollfigur har. Värt att nämna är dock att det finns en tredje kategori spel i den grupp utan regeltekniska skillnader mellan könen; de som uttryckligen säger att det inte finns några som helst skillnader mellan män och kvinnor i spelet. Ett exempel på ett sådant är Dungeons & Dragons. Hur mycket, och om alls, det har sin grund i att det är amerikanskt och dessutom störst i världen, och inte vill dra på sig ilska från något håll såsom varandes icke-PK, vet jag inte och låter vara osagt. Det är även mycket möjligt att Saga har någon liknande jämlikhetspolicy, det finns ju i alla fall mycket anakronistiska kvinnliga riddare där t.ex.

/Anders

Hunk

Hero
Appropå D&D...

...så roade jag mig i förrgår kväll med att gå igenom bilderna i nya Player's Handbook för räkna hur många som visade män respektive kvinnor. Tyvärr orkade jag inte slutföra och dokumentera det hela, men det var en viss men inte stor manlig övervikt (tror att jag räknade det till +15 män, efter att ha gått igenom ca 70-80 bilder). Så D&D kan kanske ses som ett hyfsat, men inte helt, jämställt spel (förmodligen beror det som du säger på att det är ett mainstreamrollspel).

Nu gled jag förståss lite off topic...

Krille

Super Moderator
Sengoku

Jag kollade i min hylla nu på morgonen, så att jag inte skulle ha glömt nåt. Mina ögon föll på rollspelet Sengoku, som förutom att det är världens tristaste och mest oinspirerande spel utspelar sig i en ärkemisogyn miljö - 1500-talets Japan. Där måste det finnas särskilda regler för kvinnor, tänkte jag, och satte mig ner för att läsa det.

Till min stora förvåning så nämns kvinnor endast i ett (1) avsnitt, om äktenskap. I princip, det som sägs är lite bakgrund att samurajherrar kan ha flera hustrur och att eftersom de flesta äktenskap i överklassen är arrangerade så tar sig en klase män älskarinnor. Strax därefter nämns mäns homosexuella relation till manliga älskare. Det konstateras i en mening att Sengoku är männens värld.

Den enda undantaget och regelmässiga skillnaden visade sig vara i de mallar som visar på typiska roller i Sengokus värld. Av de 47 mallarna är fem reserverade för kvinnor, nämligen geisha, medium, nunna, prostituerad och tempelflicka. Det finns en liten fotnot om prostitutionens roll i Japan under mallen för prostituerade också. Man kan skita i mallarna, för övrigt, eftersom de är mallar och därför bara förgjorda rollpersoner - det finns inget regelmässigt som hindrar en att göra en manlig miko utom beskrivningen vid mallen att miko är unga kvinnor.

Resten av regelbokens text är mystiskt nog fullständigt könsneutral, och ger snarast intrycket av att sengoku-Japan var helt asexuell. Jag får faktiskt intrycket av att författarna var rädda att över huvud taget ta upp genusskillnader i sengoku-Japan. Speciellt fotnoten vid mallen Prostituerad förstärker intrycket att man helt undvikit ämnet av rädsla för PK-maffian.

Pom

Swashbuckler
DMG har helt jämn fördelning däremot [NT] och [OT]

[NT] = Subject Missing
[OT] = Another Subject

Arfert

Facit
Re: Rollspel som tar hänsyn till kön i spelmekanik

Saga har mycket riktigt en "jämlikhetspolicy" i den mening att jag inte ser nån poäng i att alienera kvinnliga spelare. Har ofta haft tjejer i mina spelgrupper genom årens lopp. Bland annat kan man som du säger spela riddare, förutsatt att man är i Albion (på kontinenten är det mer likt vanlig medeltid när det gäller vad kvinnor kan och får göra). Albion har vissa annorlunda historiska förutsättningar (jämfört med vår värld) som gör det möjligt.

Dessutom händer det ju att manliga spelare har kvinnliga rollpersoner.

Ulfgeir

Swashbuckler
I advanced Dungeons & Dragons 1st edition, så fanns det en skillnad mellan manliga och kvinnliga Drows (onda alver), om hur långt de kunde avancera i lvl inom olika yrken. Kvinnor var mycket bättre som clerics (präster) än vad män var. De hade ju även en skilnad på vilka spells de kunde lägga baserat på just det faktum att de var drows. (dvs även en krigare kunde lägga de besvärjelserna)

/Ulfgeir

hammerhead

Veteran
Icke att förglömma så betraktas i Eon män och kvinnor i ett fall som olika raser. Rasen Kraggbarbar delas ju upp i två (män blir Kragg och kvinnor blir Eyren) och förmodligen har raserna olika modifikationer till grundvärden, kan inte säga säkert då jag inte har boken här. Någon som kan slå upp det?

Tsianphiel

Swordsman

Det får bli ett senare kapitel, men tack för tipset. Vad det gäller just D&D verkar det lite märkligt att de säger att kön inte har någon betydelse, när det illustrationsmässigt uppenbarligen har det. Vilken version av D&D syftar du på? Jag har bara v 3.5 hemma :p

Organ

Out of time, out of mind

Det är den utgåva jag talar om. Jag tänkte att jag skulle leta upp den exakta sidan där det skrivs detta om kön men jag lyckades tyvärr inte hitta det. (Erkännas måste dock att jag inte ansträngde mig tokmycket utan ögnade bara igenom det avsnitt (character generation) där det borde stå.) Men
jag är tämligen säker på att det står någonstans.

Du har även rätt om illustrationerna. Vid en snabb genombläddring fann jag att ungefär en tredjedel föreställde kvinnor, mot de 50% man skulle kunna vänta sig om de levat som de lärt. Till WotCs försvar kan man dock tillägga att de "traditionella" kvinnorollerna (dvs vad gäller rollspelsillustrationer, såsom våp, offer och kuttersmycken), till stor del lyser med sin frånvaro. Så även om det skulle kunna vara bättre så tycker jag att D&D3 får ett högre betyg än de flesta andra.

/Anders

Tsianphiel

Swordsman
Re: Appropå D&D...

Lite stats för D&D v 3.5

D&D v 3.5 - Player's Handbook 30 män 11 kvinnor, inga oidentifierade muppar, 3 män i blandade grupper, 3 kvinnor i blandade grupper, 28 övriga bilder - totalt sett 72 bilder. Det ger vid handen 46% män, 19% kvinnor.
Dungeon Master's Guide 18 män, 11 kvinnor, inga oidentifierade muppar, 6 män i grupp, 6 kvinnor i grupp, 36 övriga bilder, totalt sett 71 bilder. 34% män, 24% kvinnor
Monster Manual 53 män, 12 kvinnor, inga oidentifierade muppar, 11 män i grupp, 14 kvinnor i grupp, 3 oidentifierade muppar i grupp, totalt 14 gruppbilder, 125 övriga bilder (på monster), totalt sett 204 bilder. 31% män, 13% kvinnor och 1% oidentifierade muppar. Det intressanta i Monster Manual var att om man plockar bort männen på bilderna där de blir jagade av monster så är det ganska jämlikt. Kvinnor får alltså gärna vara med, förutsatt att de är monster :gremwink:.

Det är möjligt att de har uppgraderat till v 4.0. men jag känner inte riktigt motivation att köpa det bara för att göra en genomräkning.

Rickard

Urverk speldesign

Trygg-Torkel har olika tabellresultat beroende på om du är Torkel eller Torkla. På exempelvis tabell 69 "Torkel älskar" så innebär resultat 2 att Torkel "är slak" och hänvisas till tabell 10 "Torkel arg". Medan resultat 2 för Torkla innebär "älskaren är slak" med resultatet att hon istället börjar strida med sin slake älskare. På tabell 91 "Torkel äter", så ger resultat 6 "Torkel spyr" och en hänvisning till tabell 130 "Torkel imiterar fontän", medan Torkla endast vomerar och ingenting mer.

/Han som kanske tog lite lätt på tolkningen "rollspelssystem"