Nekromanti Rollspel som terapi?

Gabri L

Warrior
Lägger fram en fråga lite försiktigt bara, den har ju inte direkt med 3rd ed. att göra... König och jag hade förr om åren en spelare med oss i gruppen som uppenbarligen använde sig av rollspelsvärlden som en tummelplats där han gjorde sig av med aggressioner osv. Han var avsevärt lugnare efter spelsessionerna än innan, och sade till mig att han kände sig mer harmonisk efter att ha slagit ihjäl och härjat lite.
Nu kommer vi till frågan: Kan det vara så? Att rollspel inte bara är kul, utan rent av nyttigt?

"Slå en t4:a, det går bättre då..."

Fast det här inlägget passar ju på rollspelsforumet tycker jag. Nåja, för att besvara din fråga, jag tror att rollspel kan vara ganska kul och därför terapeutiskt....Men jag vet inte om det är så bra för att leva ut agressioner. Då är rugby bättre, vilket jag har spelat, och fick bort det mesta av mina agressioner.

Caen/Numera aldrig agressiv.

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

Gabri L

Warrior
Ja, som sagt, jag vet inte. I mångas ögon skulle ju iochförsig upptäckten att rollspel var nyttigt vara som om man plötsligt kom på att rökning hade någon positiv effekt. De skulle inte tro sina öron...

Gabri L

Warrior
Re: För vissa kanske.

Minns jag rätt, men hade inte tradition Kyrkans Kristna Rollspel till salu en gång i tiden. Det kostade 25 kronor, och skulle belysa, på ett populärt(!) sätt, det kristna livssättet... :)

Caleth

Veteran
Rollspelande sker ju inte i något vakuum (vakum? vacuum? Jäkla engelska som blandar ihop begreppen...), så det är klart att rollspel påverkar hur man mår.
Har man roligt när man spelar rollspel så mår man bättre. Jag tror inte det är mer komplicerat än så, även om vissa kanske får ut mer än andra (som spelaren du kände).

Det har ju nyligen visats att man blir intelligent av dataspel, så då vore det ju synnerligen konstigt om det inte fanns några positiva effekter av rollspel också... :)

Kauris

Veteran
För egen del är det bättre med Diablo (på dator) når jag ska få ut mina aggressioner.
Rollespelandet är för mig ett sätt att utveckla min fantasi, samarbetsförmåga och hänsyntagande till ett annorlunda utseende eller beteende - och - ha kul samtidigt.
Vilket, tror jag, har ökat min förståelse för andra kulturer och gjort mig mera tolerant för mina medmenniskor i mitt dagliga liv.
Det är i alla fall vad jag försöker säga till min mor (70 år) när vi spelar rollspel juleaftons natt (efter hon har lagt sig).

Kauris

"The greatest harm can result from the best intentions" The Wizard's second rule

shadow_UBBT

Warrior
Jag kan ju säga att rollspel har varit bra för mig, men jag kan inte tala för alla. Efter att jag började spela rollspel så fick jag vänner jag trivdes med, en plats att inte bara ta ut aggresioner utan även kreativitet och jag kom igång med mycket anna som man kan kalla för rollspelsrealterat (författande, tecknande, musik).

Förutom det har jag alldrig träffat en rollspelare som varit dålig i engelska, men alla rollspelare jag känner har spelat engelska rollspel också.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)

Gabri L

Warrior
Helt rätt. Föräldrar frågar mig vad de skall göra för att hjälpa sina barn med språk, spåeciellt engelska. Jag säger helt enkelt: Köp ett engelskt rollspel, resten sköter sig själv.

Johan K

Gammal & dryg
Ja !!

Varför inte, egentligen ? Jag tycker att man helt klart akan använda det till terapi. Heller det än att man gå och slår ner nån på staden...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Kauris

Veteran
Nej, det er tradition. Julen och sommersemester, vi bor så långt ifrån varandra och ses bara då.
För och nackdelar med att bli vuxen, du förstår.

Kauris

"The greatest harm can result from the best intentions" The Wizard's second rule

Re: Rollspel som terapi?(OT)

Hörru du, du kan inte vara så mycket äldre än mig. Jag är 25.....

Gabri L

Warrior

Caen, du skulle kunna bli förvånad. När jag bodde i London brevväxlade jag med en Rollspelare i Wales. När vi träffades visade det sig att han var 58 bast. Fatta att han hade annorlunda perspektiv och tillvägagångssätt vid spelbordet...

Ganska festligt ändå....Skitkul skulle jag tycka att det vore!

Dr_Morbid

Swordsman

vad var det som var så annorlunda med tillvägagångsättet då ? (annotlunda perspektiv fattar jag ju att han har)

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor

Dr_Morbid

Swordsman
jag vet inte ifall man får ut sina aggressioner genom det, det vete fan som de lärde brukar säga. däremot vet jag att ifall man har kul blir man mer harmonisk och känner sig allmänt tillfreds med sin livssituation (dock ifall det kan vara tillfälligt ibland), därför ser jag till att mina spelare skrattar ett antal ggr när jag är spelledare, jag tror att de bryr sig mer om att skratta än att döda faktiskt. dessutom är det roligare att hitta greven i en pikant sitaution med sin kammarjungfru än att slå ihjäl honom, dock kan jag avsluta med att det är trevligare med våld utanför verkligheten än i den

/Dr_Morbid

Men måste ju säga att det förekommer ganska mycket våld i rollspel. Jag som avskyr våld i verkligheten kan komma på rätt många gånger då jag varit våldsam i rollspel, utan för att den delen ha varit mer våldsam än andra spelare.

Gabri L

Warrior

Nå, han var mindre benägen till att ta till våld, samtidigt som han inte var försiktigare. Han använde sig av andra metoder tills dess att det inte fanns några andra utvägar. När han var tvungen däremot då var hans insatser otroligt effektiva, just för att hans taktik var effektivare.

Enkelt sagt så är många yngre spelare (jag var 16 år gammal då, okch kontrasten mellan Johns spelsätt och vårat var ju desto mer markant pg av åldersdifferensen!!) mer benägna att, så fort bluff eller dyl inte funkar, riva loss och slå ihjäl. Långt ifrån alla gör det, men tillräckligt många... kanske för att rollspel har betydande tungvikt på strid idag.

Förstår du vad jag menar, Dr? Det är lite svårt att förklara...

Dr_Morbid

Swordsman

jo det är sant men det 'r ju egentligewn inte för våldet so mman spelar eller för att biffa upp sina karaktärer utan för att vara med i en historia och uppleva saker och ting som man antagligen annars inte hade upplevt, ifall det dessutom är roligt med en faslig massa slapstick är det ju bara bra...

/Dr_Morbid