Den här tråden fick mig att fundera på om det öht finns rollspel som inte innehåller spelledarpersoner? Eller är SLP en så central del av rollspel att ett rollspel är otänkbart utan spelledarpersoner?
Låt mig begränsa min fråga till att omfatta ganska traditionella rollspel med en spelledare och en grupp spelare. Då faller tex friform-spel bort. Finns det något rollspel som har som en del av spelidén att inte ha med spelledarpersoner?kloptok;n103456 said:Jag tycker inte det är en bra idé att säga att det bara är bordsrollspel om det finns med spelledarpersoner.
Jag vet inte det. Jag tycker det finns många spelledarlösa rollspel som förutsätter att någon spelare axlar rollen som SLP när en annan spelares RP interagerar socialt med en SLP. Att rollspelet är spelledarlöst utesluter inte SLP tycker jag. Många spelledarlösa rollspel gör alla spelare till indirekta spelledare. Det är inte samma sak som att rollspelet saknar spelledare.Lupus Maximus;n103465 said:Spelledarlösa rollspel blir ju per definition utan spelledarpersoner. Men så länge det finns fler entiteter i spelet än de som spelarna anser vara deras egna så finns det någon form av sekundära rollpersoner.
Det är det jag menar med sekundära rollpersoner. Som redan nämnts, så länge det inte utspelar sig på en plats där det inte finns mer folk än spelarnas egna rollpersoner (och det inte behöver inta vara något 1:1 förhållande mellan spelare och rollpersoner) kommer det finnas "SLP".Mutanten;n103469 said:Jag vet inte det. Jag tycker det finns många spelledarlösa rollspel som förutsätter att någon spelare axlar rollen som SLP när en annan spelares RP interagerar socialt med en SLP. Att rollspelet är spelledarlöst utesluter inte SLP tycker jag. Många spelledarlösa rollspel gör alla spelare till indirekta spelledare. Det är inte samma sak som att rollspelet saknar spelledare.
Jag ser. Jag kollar på det.RasmusL;n103476 said:Som sagt, Let the World Burn.
Det är därför jag vill ha ett spel som hjälper spelledaren att spela SLP-löst.Rymdhamster;n103483 said:Det blir ju så klart en större utmaning att göra det intressant och undvika enformighet. Men det är ju bara frågan om du är en tillräckligt påhittig spelledare eller har tillgång till en kreativ äventyrsskrivare för att kompensera att du plockar bort ett ganska stort SL-verktyg hur ekvationen.
Ja.Så visst går det. Sen känner jag inte till några rollspel som har det som koncept (annat än att Rasmus föreslagit Let the World Burn två gånger nu, så jag gissar på att det passar in =).