Nekromanti Rollspel utan spelledarpersoner?

Mutanten

Hero
Den här tråden fick mig att fundera på om det öht finns rollspel som inte innehåller spelledarpersoner? Eller är SLP en så central del av rollspel att ett rollspel är otänkbart utan spelledarpersoner?

Mukwa

Swashbuckler
Det finns ju massor av spel utan spelledare, och om det inte finns någon spelledare så borde det ju inte finnas någon spelledarperson. Men för att vara mer seriös så har jag spelat ett par scenarion med endast rollpersoner, dvs inga andra karaktärer. Det handlar om relationsdraman på ett eller annat sätt. Interaktion mellan spelarna. Karaktärsdrivet. Då behövs inte SLPs (nödvändigtvis).

Mutanten

Hero
Om det inte finns rollspel utan spelledarpersoner så skulle jag klassa förekomsten av SLP som ett kriterie i definitionen av bordsrollspel.

kloptok

Pensionerad astrolog
Det går alldeles utmärkt att spela utan spelledarpersoner. Men det är ofta intressant i de flesta historier att ha med några bifigurer. Jag kan till exempel tänka mig ett relationsdrama som utspelar sig i ett begränsat utrymme, kanske en hiss som stannat, en insnöad fjällstuga, en bunker som låsts automatiskt på grund av krig eller något annat.

Jag tycker inte det är en bra idé att säga att det bara är bordsrollspel om det finns med spelledarpersoner.

Genesis

Ni dés ni maître
De flesta omgångar Psychodrame jag spelat har varit utan spelledarpersoner. Ett antal omgångar Utpost också, även om det oftast finns en eller två i det spelet. Säkert något annat spel också, även om det är svårt att komma ihåg. In a Wicked Age, kanske? Montsegur 1244, om man tänjer på definitionerna (man har ju flera rollpersoner var i det spelet). I tisdags spelade vi The Object och Previous Occupants, som båda saknade andra roller än rollpersonerna, även om vissa säkert skulle säga att dessa spel inte är bordsrollspel utan kammarlajv. Drakar & bananer, om man inte räknar monster som "personer". Så ja, jag har spelat ett dussintal eller så rollspelssessioner utan andra personer i berättelsen än rollpersonerna. Vissa i väldigt strikt mening och andra beroende på definition.

Det finns ju rollspel utan rollpersoner (universalis), så självklart måste det finnas rollspel utan spelledarpersoner. :)

Mutanten

Hero
kloptok;n103456 said:
Jag tycker inte det är en bra idé att säga att det bara är bordsrollspel om det finns med spelledarpersoner.
Låt mig begränsa min fråga till att omfatta ganska traditionella rollspel med en spelledare och en grupp spelare. Då faller tex friform-spel bort. Finns det något rollspel som har som en del av spelidén att inte ha med spelledarpersoner?

Lupus Maximus

Tekniker
Spelledarlösa rollspel blir ju per definition utan spelledarpersoner. Men så länge det finns fler entiteter i spelet än de som spelarna anser vara deras egna så finns det någon form av sekundära rollpersoner.

Mutanten

Hero
Lupus Maximus;n103465 said:
Spelledarlösa rollspel blir ju per definition utan spelledarpersoner. Men så länge det finns fler entiteter i spelet än de som spelarna anser vara deras egna så finns det någon form av sekundära rollpersoner.
Jag vet inte det. Jag tycker det finns många spelledarlösa rollspel som förutsätter att någon spelare axlar rollen som SLP när en annan spelares RP interagerar socialt med en SLP. Att rollspelet är spelledarlöst utesluter inte SLP tycker jag. Många spelledarlösa rollspel gör alla spelare till indirekta spelledare. Det är inte samma sak som att rollspelet saknar spelledare.

Lupus Maximus

Tekniker
Mutanten;n103469 said:
Jag vet inte det. Jag tycker det finns många spelledarlösa rollspel som förutsätter att någon spelare axlar rollen som SLP när en annan spelares RP interagerar socialt med en SLP. Att rollspelet är spelledarlöst utesluter inte SLP tycker jag. Många spelledarlösa rollspel gör alla spelare till indirekta spelledare. Det är inte samma sak som att rollspelet saknar spelledare.
Det är det jag menar med sekundära rollpersoner. Som redan nämnts, så länge det inte utspelar sig på en plats där det inte finns mer folk än spelarnas egna rollpersoner (och det inte behöver inta vara något 1:1 förhållande mellan spelare och rollpersoner) kommer det finnas "SLP".

Med andra ord, blir ett väldigt nischat spel om det förutsätter att ingen rollperson kan komma i kontakt med någon annan entitet än spelarnas egna rollpersoner.

slanfan

Hero
En vildmark i DnD, enbart full av varg och björn?

En dungeon med enbart fällor, gåtor och pussel.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Klart det går att spela traditionellt SL+spelare-ut-på-äventyr-spel utan att ha med SLPer. Det är ju bara köra äventyr som kretsar kring utforskningen av en obebodd plats (eller en plats där civilisationen helt dött ut), där utmaningen kommer i form av kluriga pussel som måste lösas, fällor och utmaningar som måste överkommas och saker som måste hittas. Information kan istället introduceras genom upphittade böcker, datorer, väggmålningar eller uthuggna bilder.

Det blir ju så klart en större utmaning att göra det intressant och undvika enformighet. Men det är ju bara frågan om du är en tillräckligt påhittig spelledare eller har tillgång till en kreativ äventyrsskrivare för att kompensera att du plockar bort ett ganska stort SL-verktyg hur ekvationen.

Sen beror ju svårigheten såklart på var du drar gränsen för vad som är en SLP. Ovanstående förslag är gjorda utifrån slutsatsen att spelarnas rollpersoner är det enda levande/intelligenta som kan agera tillbaka på något sätt. Men om man undantar saker som djur eller "korkade robotar" eller varelser som kanske är intelligenta men har en uteslutande fientlig och våldsam disposition och således enbart figurerar som fiender som bara vill slåss så har du ju helt plötsligt vad många (absolut inte alla) kallar helt vanligt dungeon hack 'n slash.

Så visst går det. Sen känner jag inte till några rollspel som har det som koncept (annat än att Rasmus föreslagit Let the World Burn två gånger nu, så jag gissar på att det passar in =).

Mutanten

Hero
Rymdhamster;n103483 said:
Det blir ju så klart en större utmaning att göra det intressant och undvika enformighet. Men det är ju bara frågan om du är en tillräckligt påhittig spelledare eller har tillgång till en kreativ äventyrsskrivare för att kompensera att du plockar bort ett ganska stort SL-verktyg hur ekvationen.
Det är därför jag vill ha ett spel som hjälper spelledaren att spela SLP-löst.

Så visst går det. Sen känner jag inte till några rollspel som har det som koncept (annat än att Rasmus föreslagit Let the World Burn två gånger nu, så jag gissar på att det passar in =).
Ja.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Antalet rollspel som är dedikerade till detta tror jag är ytterst få, utöver de som snarare bara är ett enstaka scenario med lite tillhörande regler. Du skulle nog få ut mer om du övergick till att leta efter hjälpmedel för att skapa pussel och att anända miljön och omgivningen som en motståndare. Leta lite efter guider för att skriva äventyr. Även om jag inte tror du kommer hitta nån som är vinklad mot att helt eliminera slper så bör varje guide kunna ge dig nånting matnyttigt som i alla fall inte kräver det.

Jag tror lite googlande på ovanstånede ämnen skulle kunna ge en del.