Att man får lösa utgången av strider och våldsanvändning helt utan regler.stenhöna said:Vad skulle "hända" om man helt sonika uteslöt stridsregler från sitt rollspel?
InSpectres har stridsregler och det har Kagematsu också.RasmusL said:Psychodrame, Fiasco, InSpectres, Kagematsu, The Final Voyage of the Selene och många, många fler.
Men skulle strid uppkomma om det inte fanns några regler för det?Korpen said:Att man får lösa utgången av strider och våldsanvändning helt utan regler.stenhöna said:Vad skulle "hända" om man helt sonika uteslöt stridsregler från sitt rollspel?
Vad menar du? Menar du att man bygger ett spel där strid inte är poängen och man inte har regler för det? För då får du inga strider. Eller menar du att man tar D&D och plcokar bort to hit reglerna? För då fungerar spelet inte längre och man får köra friform.stenhöna said:Men skulle strid uppkomma om det inte fanns några regler för det?Korpen said:Att man får lösa utgången av strider och våldsanvändning helt utan regler.stenhöna said:Vad skulle "hända" om man helt sonika uteslöt stridsregler från sitt rollspel?
Varför skulle det inte göra det? Våldsmakt är suverän.stenhöna said:Men skulle strid uppkomma om det inte fanns några regler för det?Korpen said:Att man får lösa utgången av strider och våldsanvändning helt utan regler.stenhöna said:Vad skulle "hända" om man helt sonika uteslöt stridsregler från sitt rollspel?
Det beror på hur du definierar "strid". Jag antar att du menar fysisk strid, där det förekommer kroppsliga skador och eventuellt ond bråd död.stenhöna said:Men skulle strid uppkomma om det inte fanns några regler för det?
Hm? inSpectres har väl regler för att lösa konflikter, inte specifikt för stridGod45 said:InSpectres har stridsregler och det har Kagematsu också.RasmusL said:Psychodrame, Fiasco, InSpectres, Kagematsu, The Final Voyage of the Selene och många, många fler.
Ja, det gör det.stenhöna said:Men skulle strid uppkomma om det inte fanns några regler för det?Korpen said:Att man får lösa utgången av strider och våldsanvändning helt utan regler.stenhöna said:Vad skulle "hända" om man helt sonika uteslöt stridsregler från sitt rollspel?
Tja, det finns ju spel vars regler för att lösa dem är något i stil med "lös dem som ni vill", och om man ser det som en "regel för strid" i det här fallet så har alla spel regler för allt.Bolongo said:Det beror på hur du definierar "strid". Jag antar att du menar fysisk strid, där det förekommer kroppsliga skador och eventuellt ond bråd död.stenhöna said:Men skulle strid uppkomma om det inte fanns några regler för det?
Jag skulle tro att alla spel som alls har regler, därmed har regler för att lösa konflikter. Utan konflikter, inget drama, som bekant. Sedan finns det exempel på spel vars konfliktlösningsregler är på en sådan abstraktionsnivå att det inte definieras vad för typ av konflikter det gäller. Med andra ord kan man lika gärna slåss med ord som med svärd. Jag har spelat sådana spel, och min erfarenhet är att de inte automatiskt blir fredsälskande och trädkramande bara för att det saknas detaljerade tabeller för kritiska träffar. Det blir fiktionen som bestämmer hur man visualiserar en viss konflikt, och ibland leder fiktionens logik till korsade svärd. Men kanske mindre ofta än i spel som favoriserar fysisk strid med ett större kapitel i reglerna.
Ja men de är regler för att skjuta någon med en pistol eller slå dem på käften så, stridsregler.inSpectres har väl regler för att lösa konflikter, inte specifikt för strid
Cthulhu Dark har regler för strid.God45 said:Du menar om man skriver ett spel som handlar om något annat än strid? Då skulle man få ett spel som handlar om något annat än strid.
Se Cthulhu dark.
Ja, ok, med den definitionen så köper jag det. Och att alla spel som någonsin skrivits har regler för allt som någonsin kan ske.God45 said:Ja men de är regler för att skjuta någon med en pistol eller slå dem på käften så, stridsregler.inSpectres har väl regler för att lösa konflikter, inte specifikt för strid
Och ja Kagematsu slåss mot grejer för att försvara byn.
Nope. Slåss du dör du. Ingen strid avgjord av regler äger rum.RasmusL said:Cthulhu Dark har regler för strid.God45 said:Du menar om man skriver ett spel som handlar om något annat än strid? Då skulle man få ett spel som handlar om något annat än strid.
Se Cthulhu dark.
Regeln är: Slåss du så dör du. Mycket tydligare regel än så kan man knappt hitta.God45 said:Nope. Slåss du dör du. Ingen strid avgjord av regler äger rum.RasmusL said:Cthulhu Dark har regler för strid.God45 said:Du menar om man skriver ett spel som handlar om något annat än strid? Då skulle man få ett spel som handlar om något annat än strid.
Se Cthulhu dark.
Nej, det stämmer inte. Men i ett av de här spelen finns regler för att slåss, skjuta och köra på folk med bilar vilket ofta görs. I det andra slåss en spelare mot demoner med bastard svärd. Strid avgjord av regler.RasmusL said:Ja, ok, med den definitionen så köper jag det. Och att alla spel som någonsin skrivits har regler för allt som någonsin kan ske.God45 said:Ja men de är regler för att skjuta någon med en pistol eller slå dem på käften så, stridsregler.inSpectres har väl regler för att lösa konflikter, inte specifikt för strid
Och ja Kagematsu slåss mot grejer för att försvara byn.