Nekromanti Rollspel vi känner hatkärlek för

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Bolongo;n145830 said:
Den ursprungliga? Eller andra upplagan som kickstartades nyss?
Det låter inte som om trådskaparen talar om något nytt spel:

LordMarlowe said:
Jag kan minnas hur jag som trettonåring först läste om det i någon artikel som Anders Blixt hade skrivit.
...
Det här var ju innan någon visste vad steampunk var.
...
Det var faktiskt det första engelskspråkiga rollspel jag någonsin köpte.
Å andra sidan kanske LordMarlowe blir glatt överraskad av det nya spelet. :)
https://www.kickstarter.com/projects/440453703/space-1889-sf-role-playing-in-a-more-civilized-tim
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,216
Location
Malmö
God45;n145766 said:
Men det är great när alla skjuter varandra i huvudet för Gud!
I vilket annat spel som helst så säger jag F**k yeah! till det. Men i just DitV blir det bara dumt av någon anledning.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,098
Location
Sthlm
Bolongo;n145623 said:
Trail of Cthulhu

På pappret fixar det allting som är "fel" med CoC: Tydligare procedur för undersökningar, mer noggrant definierade komponenter i Sanity.
Men i spel blir det på något sätt ointressant att göra dessa saker. Och så suger striderna.

Kanske har vi alla missförstått Cthulhu? I Horror on the Orient Express, som jag spelleder just nu, finner jag att jag lägger väldigt lite krut på de undersökande bitarna. Det jag börjat tycka är kul är skildringen av en psykedelisk resa ned i ett svart hål. ;)
+1
Det borde vara mitt favoritspel, men jag kommer nog aldrig att spelleda det igen, för reglerna tråkar ner i stället för att höja upp stämningen.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,824
nyvinter;n145790 said:
DeBracy: Ja! Jag vill spela White Wolf-spel, världarna är sjukt atmosfäriska och fulla med coola saker, reglerna i sig är rätt enkla men så kommer det där med att värld och regler blandas huller om buller utan någon som tanke på att det ska vara enkelt att hitta eller följa — speciellt i regler med flera steg som pledges i Changeling The Lost, de tycks vara presenterade i texten baklänges.
Vi som har lite svårt med Changeling kanske ska slå oss ihop med de som inte är så förtjusta i världen från Don't Rest Your Head. En del har slagit ihop de två bitarna och jag minns det som att det såg rätt intressant ut. Här är en variant.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,008
Location
Rissne
Jocke;n145861 said:
+1
Det borde vara mitt favoritspel, men jag kommer nog aldrig att spelleda det igen, för reglerna tråkar ner i stället för att höja upp stämningen.

Trail of Cthulhu lärde mig hur man designar rollspel utan tärningsslag för ledtrådar, och sedan lärde det mig hur mycket jag avskyr metapoäng.

Sen är jag inte så störd på striderna just (jag föredrar CoC utan strid), men systemet i stort är jag egentligen inte så imponerad av.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Drakar och demoner under Riotminds regi(DoD6 och framåt)

Mitt första riktiga rollspel och har en hög nostalgifaktor, utöver den får man ändå säga att det fornnordiska i settingen+ bilderna säljer in en och det att det finns coola ideer här och där i produktionslinjen. Dock så pajas allt detta av att spelskaparna är ganska märkliga och gör många konstiga beslut, aldrig har det varit så uppenbart att ett rollspelsmakargäng behövt en tråkig person som då och då ropar "fokus" eller "är det här verkligen en bra ide killar?"
 
Top