Nekromanti rollspel

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Du kommer garanterat att få fler och bättre tips om du berättar vad för sorts spel du pratar om. (Jag har ett vagt minne av att du skulle skriva något spel med en miljö liknande 1700-talet, men jag kan minnas fel.) Ju mer information du ger oss, desto bättre förslag får du tillbaka!

/tobias

Morgoth

Swashbuckler
Några fräcka monster

"jag vill ha tips på monster o monsters styrka o fysik"

Hmmm... i ungefär vilken skala vill du ha styrkan och fysiken? 1-9? 1-18? 1-100? Nåja, här kommer lite trevliga monster som du kan trycka in, men värdena får du hitta på själv:

Geggaklimp
Geggaklimpen är en flytande massa, som är svår att se i tillräckligt dåligt ljus. Den flyter omkring på golvet och har ett stackmedvetande av oerhörd instinkt. Den kan expandera och dra ihop sig på några sekunder, och kan tänka hela fotbollsplaner så väl som att hålla sig gömd i en städskrubb. Vad geggaklimpen gör är att den förtär offrens fötter. Det första offren känner är hur det börjar klia, sedan, efter 1 minut i gegga, inträder en sekundär effekt:

Tärningsslag, vanlig tärning Effekt
1 En av rollpersonerna förlorar en tå
2 En av rollpersonerna får fotsvamp
3 En av rollpersonerna får sulan bortskrapad
4 En av rollpersonerna förlorar hela foten
5 Alla rollpersoner förlorar varsin tå
6 Alla rollpersoner förlorar varsin fot

Hur tar man då kål på en geggaklimp? Faktum är att den blir rädd så fort någon ser den. När någon tittar på den drar den ihop sig. Då kan man fånga den i en hov, grilla den över öppen eld och äta den som kvällsmat.

Lertroll
Lertroll är små, busiga rackare, som kan förvandla sig till lerpölar, stubbar eller små buskar när dem vill. I sin ursprungliga form ser de ut som småvuxna människor med storapotatisnäsor och hängslen. De äter nästan vad som helst och har en vildsint hunger, tyvärr vågar de aldrig ge sig in i strid med en människa, utan att lura dem först. Vad lertrollet försöker göra är att följa efter rollpersonerna i kamoflerad form och hitta på så många bus som möjligt. Nämnde jag att den kan buktala? När den har rollpersonerna i sitt grepp, brukar den binda fast dem och grilla dem levande över öppen eld. Möjligtvis skär han av några tår om han får dåligt tålamod och dinerar på dem som snacks.

Säg till om du behöver fler.

Sodivra

Champion
Grilla levande och äta fötter?

Jag ser ett samband här.. Frågan är bara vad man kan utläsa ur det, psykologiskt sett.. :gremwink: Men jag gillade lertrollens utseende. Tjockisar med hängslen ser EXTRA onda ut om dom är onda, som barn..

Man Mountainman

Storsvagåret
jag vill ha tips på monster

Knoll och Tott. Karius och Baktus. Storebror, Mellanstor och Lillebror.

monsters styrka o fysik

Amen kom igen! Hur lätt är det för oss att föreslå Styrka och Fysik för monster om vi inte ens vet vilken skala du använder. Hur intressant är det om jag skriver "Snorstordrake, Fysik 18" om du har en hundragradig skala för vanliga människor. Att jag skriver "Snorstordrake: Jättestark" hjälper inte dig särskilt mycket, för det bör väl om inte annat framgå av beskrivningen.

Jaja, lite monster skall du väl få (så får jag något annat än mitt skolarbete att tänka på):

Vanding
I vissa hem är misshandel och förnedring en del av vardagen för unga själar. Sådana barn kan finna många metoder att hantera den stress de utsätts för. Vissa blir introverta och asociala, andra blir aggressiva och kriminella. Några lär sig att kanalisera smärtan och ångesten någon annanstans.

En vanding är en anka som fötts under inflytandet av ett misshandlat barns mörka själakrafter. Vid en ung ålder biter den ihjäl sin moder och släpar dess kropp till en närbelägen sjö, där den lever på hennes blod och växer sig stor. I några år växer den tillsammans med det barn som skapat den, och dess hat och illvilja växer därefter. Vandingen blir stor och får en lång, ormliknande kropp. Den behåller sina fjädrar, men dess simfötter omformas till en stjärtfena som gör att den kan röra sig i vattnet, som är dess hemvist. Den behåller sin näbb, men näbben fylls av sylvassa tänder. På natten ger sig vandingen ut på jakt, fast besluten att hämnas på allt och alla i hela världen för de oförätter som gjort den till vad den är. Hur många den än dräper blir dess hämndlystnad aldrig tillfredställd. Mest föredrar den att ta livet på de dumma och oförsiktiga som söker sig till stränderna av den sjö som är dess hemvist, men eftersom sådana sjöar brukar bli föremål för rädsla och fruktan bland lokalbefolkningen tvingas den ibland ge sig långt från sin hemvist för att få det blod som den lever på. En vanding kan endast dräpas med ett svärd insmort i blod från ett spädbarn (det mest oskyldiga som finns) eller en krigare med ett rent hjärta. :gremtongue:

Vandingen är stor som en anakonda eller dylikt och är både förjävla stark och mycket stryktålig.

malgaren

När hjälten Thorgol dräpte monstret Kumle vid tidernas begynnelse, så klöv han besten på mitten med sitt bredsvärd. Den främre delen, där alla de vassa, otrevliga sakerna satt, dog omedelbart, men bakdelen flydde in i de omgivande buskagen. När Thorgol slutligen lyckades finna den hade den redan dött, men i sina dödsryckningar hade den gett liv åt den första malgaren.

Malgaren är ett märkligt djur vars livscykel inte liknar något annats. I sitt ursprungliga tillstånd ser den ut som ett vanligt hönsägg. När den kläcks, så ser den ut som en kyckling, men snart blir den allt för stor för sina fjädrar. Då sväller den upp, och dess hud spricker och faller av, och ut kravlar en gris. Även grisen växer, tills grisskinnet faller av och blottar en oxe. Slutligen växer oxen till sig, tills den är större än de präktigaste av boskap, och detta är dess slutgiltiga form.

Om en människa i något av dessa skeden slaktar och äter malgaren, så kommer köttet att klamra sig vid människans muskler och sinne och ta över hans kropp. Människan blir besatt. Det växer betar i hans mun, hans ben blir kycklingfötter med tuppens fasansfulla sporrar, och på hans hjässa växer tjurens horn. Människan förlorar sin forna identitet och blir en best, som vid första bästa tillfälle dräper sin familj och slukar det ännu varma köttet. Därefter ger det sig av för att stilla sin ännu glupande hunger på människokött. När denna hunger slutligen, efter vad som kan bli hundra offer, är stillad, så föder människan två ägg genom magen. Äggen är stora som kycklingägg, och är ursprunget till två nya malgarer.

En malgar i människoform är något större och tuffare än en vanlig människa.