Nekromanti Rollspela i en datorspelsvärld?

Celledor

Hero
Okej, så jag satt och gjorde nått helt annat och fick helt plötsligt en idé som kan vara bra eller dålig.

Att rollspela ett datorspel är nog inte kul men skulle man inte kunna spela ett rollspel som utspelar sig i ett datorspel?

Så här har jag tänkt...

Någon gång i framtiden så är typ hela världes befolkning konstant online och de flesta är uppkopplade till virtuella världar. Man utför till och med sina jobb från dessa världar så den riktiga världen ser ut som skräp då ingen bryr sig om dem, det virtuella är så mycket bättre och "verkligare".

Verkligt kroppsarbete IRL utförs av robotar.

Det är i denna värld spelarna kastas in.

De kan alltid logga ut och återgå till den verkliga världen men de kommer spendera den största tiden online i en av många tänkbara världar.

Väl online så kommer de kunna hoppa mellan checkpoints, spara och ladda om, gå in i instanser och allt annat som datorspel oftast erbjuder.

De kan även hacka dessa världar och göra en massa saker som de inte ska göra. Så om de är i en fantasy värld så kan de åstakomma otillåten magi genom att hacka systemet.

Det kommer därför finnas flera olika aspekter i rollspelandet och inte bara det vanliga äventyrandet.

Rollpersonerna kommer även att behöva uppgradera sina datorer och hemma system samt kanske flytta sina avaterer till private databaser och hemliga servrar för att inte enkelt bli stoppade. De mpste även skapa falska inloggningar, personuppgiifter och annat gör att vara anonyma.

Tror ni att ett sådant rollspel skulle fungera och hur skulle man få ihop allt på ett bra sätt?

Ska man tillåta att hoppa mellan olika världar av olika typer, fantasy, sci-fi osv men ändå kanske spela en och samma kampanj bara att det egentliga onda företaget har spritt ut sig online på många olika ställen?

Hur får man in att spara/ladda osv på ett bra rätt. Antar att man även kan återliva sina avatarer och utsättas för camping beroende på vilka regler som gäller.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Har du kollat på animeserien .hack//SIGN? Den är rätt OK, även om fantasytemat inte tilltalade mig nog för att jag skulle fortsätta se på serien. Det är dock liknande; serien utspelar sig mestadels i en fantasyvärld som är i ett tv-spel; folk har avatarer, etc. Sen sker plotten på två nivåer...

Det finns tie-ins i form av ps2-rollspel, vilket är lite coolt.

Jag vet inte, kanske värt att kolla in.

solvebring

Superhero
Huruvida det kommer att funka bra eller inte vet jag inte, däremot vet jag att idén är stencool eftersom jag själv funderat på det här många gånger. Jag hade då just tänkt att fasta mig vid fluffpunkter som ger en tydlig känsla av dataspel, där man till exempel genom slag på tabeller skulle få chansen att plocka upp saker som vapen, healthpacks, medicin, nyckelkort, extraliv och sådana saker som då bokstavligen skulle dyka upp som flytande objekt i omgivningen så att man dessutom, ibland, aktivt får försöka komma åt den genom att hoppa och klättra till dem. Etc.

Med andra ord är jag kanske inte så intresserad av att skapa en Matrix-värld. Jag skulle tycka det var coolare att göra det som du motsäger dig; att rollspela ett dataspel. Tänk om man var TV-spelskaraktärer, ett party i spelet, som inte visste annat? Spelarna skapar tillsammans en gemensam story: "Det här går TV-spelet ut på" och sedan lirar man, kanske lite åt samberättarhållet, fast ändå rätt tradigt så att man får slå för handlingarna man företar sig, slå på tabeller för fynd osv. Alternativt att man får spela ett gäng ungdomar som sugits in i TV:n eller sina datorer på ett LAN och bara "Shiiit?! Vi är i ett spel, ffs! Vad göra? Shiiit! Vi måste överleva och försöka komma ur den här skiten!"

Tja, lite spontant skrivet från min sida kring de tankar jag haft kring liknande spelkoncept. Kanske kan ge något. Ska följa den här tråden med nöje.

Celledor

Hero
Att skapa en matrix värld (i alla fall inte direkt) är jag inte ute efter och jag gillar dina idéer med att ta in flera spelmoment när spelarna väl är online.

Loot och annat ska absolut vara med men jag tror fortfarande att i alla fall det jag skapar kommer ha så att man vet att man är i ett spel och kan logga ut. Det ska dock finnas dem som helt är fast i världen och kanske är det just vad de korrupta regeringarna och företagen vill. Att du helt ska släppa taget om den verkliga världen.

Väl online så kommer man att vara tv-spels karaktärer och funka som de göra och det är där som större delen av rollspelandet kommer att ske. Att råka ut för dålig level design är en möjlighet även konstiga quests och grindande.

Spelarna ska egentligen inte känna skillanden av vad som är verkligt eller virtuellt och känske även blanda ihop det då och då.

Satt och skrev en del i går som jag kan lägga upp senare.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Låter som en riktigt cool ide, du får säga till om du ska Spelleda den för jag vill vara med:p

Men för att komma med lite synpunkter.
Det känns som det kommer bli en salig blandning av olika typer av världar, det jag direkt känner om det är att jag skulle vilja ha en mer definierad standar verklighet.
Dvs vad är den normala världen? Är det en simulerad verklighet a'la Second life med möjligheter där man kan genom att gå genom en port logga in i ett fantasy spel?

Hur hanterar spelet om din avatar dör? Kan man bli skadad i det "neutrala planet"?

När man är AFK hur är världen då är det folk som inte lever uppkopplade och föredrar att vara AFK eller är alla uppkopplade? Finns det grupper som jobbar mot de stora företagen och försöker förstöra den här förvridna verkligheten som har finns nu?

Vad kommer det finnas för begränsningar? Kommer det finnas aspekter som är förbjudna att simulera?

Det kommer finnas mer eller mindre en oändlig mängd val för spelare och spelledare. Ena sessionen så kan man spela ett fantasy äventyr nästa en rymdstrid för att hoppa in i en james bond film. Men samtidigt kan det bli svårt att få ett genomgående tema då det kan bli mycket hopp och man kan få svårt att greppa allt.

Dr. Victor Frankenstein gillar det här och är nyfiken.

anth

Vetefan
Hade du tänkt dig något sånt här?

På nätet finns numera något som kallas realms.
Ett realm är som en egen värld med ett eget tema: fantasy-realms, sifi-realms, horror-realms o.s.v.
Dessa realms har ersatt hemsidor/forum/communities och MMORPGs som WoW/Second Life/Entropia.
Varje realm har sina egna "naturlagar", som kan tillåta magi, rymdskepp, vampyrer o.s.v.

När man hackar ett realm kan man skapa ett pseudo-realm, t.ex. kan man ta ett piratskepp från ett pirates of the caribbean-realm och hacka in det i ett STAR WARS-realm och segla med det mellan planeterna.

Realms kan drabbas av uppköp, sammanslagningar, split/delningar, buggar (som skapar konstiga effekter), hacker attacker o.s.v.

Celledor

Hero
Lite flera idéer som jag har kom på igår när jag egentligen skulle gå och lägga mig, tur att det är halvdag idag.

En seplare kan ha en eller flera avatarer som denna avänder online på olika sidor spel eller system. Beroende på vart avatarer används så får denna olika egenskaper.

Avatarer kan spelas up, köpas eller tas över genom att hacka olika system. En avatar är alltid kopplad mot en identitet.

Identiteter
De flesta gångerna när spelarna är online och skapar avatarer så kommer de att registrera och göra detta med en annan identitet. Spelaren kan naturligtvis koppla avatarer till sin riktigt identitet men det är farligt om spelaren blir jagad.

Identiteter kan köpas, skapas eller tas över genom att hacka systemen och har ett "detalj värde" (procent) som anger hur djupt identiteten kan granskas innan den avslöjas.

Identiteter har även ett "synlighets värde" vilket avser hur mycket eller lite information som det finns om just den identiteten online. Varje gång en identitet används till något på nätet så ökar synligheten om inte spelaren tar till extra åtgärder.

Allt spelaren äger är kopplad till en identitet och om den avslöjas så kan spelaren mista mycket.

Säkerhets schema
Detta är ett antal fält med olika värden som representerar av spelaren skapade eller tillgängliga servrar/databaser och annat. Här så kan spelaren spara viktig information och annat som denna vill skydda från regeringar, företag och andra.

Färdigheter
Det ska endast finnas ett fåtal färdigheter som "hackning", "säkerhet", "social förmåga", "strategi spel", "våldsspel"
och liknande.

Spelfärdigheterna används online i de olika världarna, de andra används för att manipulera system och skydda sig själv.

Celledor

Hero
Ja jag hade tänkt mig en standard verklighet som ser ut som vår, det är i den som alla utför sina arbeten och annat. Den ser ut som den verkliga världen fast inte lika skitig (det är lite av en super kontrollerad utopi.)

Om en avatar dör så kommer den troligen att respawna eller något annat beroende på hur världen man är i är uppbyggd. Men fientliga hackare kan döda dig i verkligheten genom din avatar fast det går att uppgradera dina verkliga system för att hindra detta.

Det kommer att finnas både officiella och olagliga världar, spelarna kommer att behöva besöka alla fram och tillbaka.

Även om det ska gå att hoppa en massa så tycker jag att det är upp till spelledaren att bygga in vilken typ av hoppande som kampanjen kräver.

Kanske måste de klara av en dungeon för att vid slutet kunna hacka en server för att komma åt hemliga uppgifter som de sedan sprider ut på nätet för att smutskasta en politiker, typ.

Celledor

Hero
Precis, den verkliga världen är förlorad och betyder inte mycket för någon längre.

Att flytta saker mellan världar ska vara svårt men möjligt, spelarna måste dock skydda sina identiteter och avatarer väl från moderatorer, online spelledare, företags agenter, andra hackare osv.

Vissa världar kommer att vara mycket begränsade medans andra är super verkliga.

Kanske så blir spelarna fast i en viss värld pga virus och måste hitta en väg ut innan deras verkliga kroppar börjar ta stryk.

solvebring

Superhero
celledor said:
Att skapa en matrix värld (i alla fall inte direkt) är jag inte ute efter och jag gillar dina idéer med att ta in flera spelmoment när spelarna väl är online.

Loot och annat ska absolut vara med men jag tror fortfarande att i alla fall det jag skapar kommer ha så att man vet att man är i ett spel och kan logga ut. Det ska dock finnas dem som helt är fast i världen och kanske är det just vad de korrupta regeringarna och företagen vill. Att du helt ska släppa taget om den verkliga världen.

Väl online så kommer man att vara tv-spels karaktärer och funka som de göra och det är där som större delen av rollspelandet kommer att ske. Att råka ut för dålig level design är en möjlighet även konstiga quests och grindande.

Spelarna ska egentligen inte känna skillanden av vad som är verkligt eller virtuellt och känske även blanda ihop det då och då.

Satt och skrev en del i går som jag kan lägga upp senare.
Okej, tja, jag kan inte säga annat än det låter fina fisken! =) Din kombination av tydlig spelvärld och "verklighet" kanske inte är så dum ändå. Jag trodde du ville ha det mer Matrix.

Jag borde förresten ta och se Surrugates någon gång. Synd att jag inte gjort det, för man hade säkert kunnat hämta någonting där.

Celledor

Hero
Den filmen ska du absolut se och jag tänkte på den och andra när jag fick idéen även det inte är helt samma sak.

Det finns en risk att bli rörigt med att hoppa mellan oliak världar/verklighten men det är lite en del av spelet tycker jag.

Celledor

Hero
Hur tror ni att den verkliga världen skulle se ut i ett sådant samhälle?

Jag tänker mig att allt har fallit samman och som jag nämnde att robotar eller få som är fattiga sliter hårt för att kunna betala licensavgifterna för de virtuella världarna/datorerna som krävs.

Att koppla upp hela sin kropp kanske kräv dyr och avancerad utrustning som säljs av ett enda företaq men som alla ändå har.

Hur ser familjerna ut?

Är även små barn uppkopplade i världar anpassade för barn kanske?

Har alla förtvinade kroppar eller håller hårdvaran kroppen i form?

Finns det dem som umgås IRL och finns det ens något för dem att göra, kommer staten att ens lägga resurser på dem?

Vad tror ni och vad är coolt/konflikt skapande att ha med?

Finns det kvar ett intresse för att utveckla saker i den verkiga världen eller står teknologin stilla?

Kommer det att finnas kvar ett intresse för t.ex. att utforska rymden?

Hur påverkas infrastukturen? Kan tänka mig att det inte finns mycket bilar eller kollektiv trafik. Kanske är det jätte jobbit att färdas i den verkliga världen för att man typ måste gå överallt.

Celledor

Hero
Ingen som har några tankar om detta eller är det bara jag som funderar på sådana saker?

...Kan även tillägga att jag med stor säkerhet inte kommer att fortsätta på denna idé som ett eget spel (har inte tid) men jag kommer att införa detta som en del eller kampanj till VEUS när det väl släpps.

Jag tänkte att den riktiga världen utanför det digitala och virtuella ändå kommer att vara helt försummad och förfallen så då kan den lika bra vara post-apokalyptisk.

Tror även det blir så att befolkningen som är uppkopplad inte riktigt kommer veta av att världen mer eller mindre har gått under. Så om en rollperson utanför denna del av världen lyckas ta sig förbi de höga murarna så kommer båda sidorna bli förvånade.