Nekromanti rollspela tintin?

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Håller just på med en nostalgitrip och plöjer igenom alla gamla tintin.
Varpå jag började spåna om man kunde göra rollspel av serien, men sedan tänkt jag "nej det går inte"
Här är ett par saker som jag kom fram till:
1) det ska utspela sig c:a 1930-1970.
2) Både rollpersoner och spelledarpersoner ska vara arketyper med kraftfull personlighet.
3) det ska vara cineastiskt, ex: håller man i en bomb som exploderar så blir man bara svart i ansiktet.
4) det ska finnas vissa övernaturliga element.
5) tur/otur ska vara inbyggt i systemet: hamnar man i en farlig situation så blir man mirakulöst räddad för att i nästa sekund hamna i en ny oturlig situation.

Nu överlåter jag istället frågan till er: kan man göra rollspel av tintin?
I så fall, viken rollspelsmotor skulle man använda?
Finns det mer saker än de fem punkterna som jag räknat upp för att det ska bli "tintin"?
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Klart man kan rollspela Tintin, har gjort det i rollspelsbaren och systemlöst funkar utmärkt med rätt spelare.

Det som vi förmodligen ska köra på LinCon har viss inspiration från Tintin och Spirou och där kommer vi förmodligen ha moddad CoC i grunden.

Vill du göra system skulle jag nog sikta på någon humorfunktion också.

Och bestäm tid, när i Tintinepokerna man vill köra, tidig Tintin har mer fördommar som saningar och senare har med politiskt budskap och mindre svart-vit värld.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Finns det mer saker än de fem punkterna som jag räknat upp för att det ska bli "tintin"?
Tja, jag tycker ju att man ska använda teleologiska (=ändamålsinriktade) samberättarregler.

Om skurkar sköt på Tintin, varpå man slog med tärningarna och konstaterade "oj! Tintin dog!" så skulle nämligen all Tintin-känsla vara helt borta för min del. Tintin blir helt enkelt inte skjuten. Tintin dör inte.

Däremot kan några skurkar planera att släppa ned en fullpackad lår över Tintins huvud. Då frågar man sig "hur skall Tintin klara sig ur den här knipan?" och sedan får berättarna försöka komma på ett sätt. Kanske kan Milou (höll på att skriva "Idefix") jaga efter några måsar, som sätter av mot skyn, varpå Tintin följer dem med blicken och... så hinner han se låren som faller ned mot honom!

Det finns en scen där en fiendeagent är på väg för att mörda Tintin, men han klättrar ut ur fönstret och tar sig in i rummet intill. När mördaren kommer in i rummet så är inte Tintin där, och han blir förvirrad. Sedan överrumplar Tintin honom från rummet intill.

En sådan scen skulle bli helt meningslös att spela igenom om Tintin riskerar att dö när han klättrar. Noll Tintinkänsla.
Vad som är Tintinkänsla är att Hergé kom på det smarta knepet med att klättra ut ur fönstret och överraska mördaren från rummet intill. Det är där magin sker. Så det är sånt jag skulle vilja göra i ett Tintinspel; komma på Tintinsätt att lösa problem på; inte rulla tärningar för att se om första bästa konliktlösningsmetod fungerar eller inte - oavsett hur mycket tur- och dramapoäng man än knör in i reglerna för att försöka lura någon att man på sådant sätt kan få ett cineastiskt system (få mig inte att börja raljera över drama- och hjältepoäng igen - jag avskyr dem).

---

Men å andra sidan tror jag inte ett dugg att det är ett samberättarspel du är ute efter. Så... ignorera mig, du bara.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rising said:
Men å andra sidan tror jag inte ett dugg att det är ett samberättarspel du är ute efter. Så... ignorera mig, du bara.
Självklart ignorerar jag dig - vad tror du om mig? :gremlaugh:
Problemet är att om ingen annan har någon bra idé så måste jag lyssna på dig vare sig jag vill eller inte. :gremwink:
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
3) det ska vara cineastiskt, ex: håller man i en bomb som exploderar så blir man bara svart i ansiktet.
samt

5) tur/otur ska vara inbyggt i systemet: hamnar man i en farlig situation så blir man mirakulöst räddad för att i nästa sekund hamna i en ny oturlig situation.
handlar egentligen om samma sak – om Tintin hamnar i en omedelbart farlig situation varar den bara fram till sista bildrutan på en sida. Så fort nästa sida börjar klarar han sig på något sätt. Det hänger förstås ihop med den ursprungliga publiceringsformen (en sida per vecka för färgversionen, två sidor för de gamla svartvita versionerna (som å andra sidan hade ungefär hälften så många rutor per sida, så det går på ett ut)). Jag vet inte om det är något man kan simulera direkt i rollspel, eller ens om man vill göra det, men jag skulle nog föreslå att man satsar på att försöka bygga in elementen "fara" och "mirakulös räddning" i berättelsen i stället för att koppla ihop dem med personerna.

(Dessutom vet jag inte om jag gillar att man kallar stilgrepp inspirerade av seriealbum för "cineastiska", men det är väl bara för att jag inbillar mig att det låter som om man nedvärderade serierna på något sätt. Jag är i de flesta andra avseenden fullt normal)

Så jag lutar nog åt Risings håll jag också, är jag rädd. Om man försöker klistra ett Tintin-lager ovanpå sina gamla favoritregler är risken rätt stor att man inte får vad man vill ha. Att ens försöka sig på att hitta på lämpliga färdigheter visar att historierna inte funkar så – Tintin kan i princip det som situationen kräver att han kan (bland annat klå upp en tiger med bara händerna och tälja till en flygplanspropeller med en fickkniv som enda verktyg). Det betyder ju inte att det inte går att hitta på regler för det, förstås.

Dessutom bör man notera att de tidiga albumen (åtminstone fram till Blå Lotus, som jag händelsevis läste tidigare i dag) innehåller en hel del slapstick-element. Folk som halkar på bananskal förekommer till exempel både i Tintin i Sovjet och Blå Lotus. Det är möjligt att bomber som exploderar och bara gör att man blir svart i ansiktet hör till samma kategori.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
På Sydcon 10 spelledde jag ett äventyr som hette "Tintin och rymdskeppet" eller något sådant, som jag bläddrade igenom men snabbt förpassade (tillsammans med andra rent urusla scenarion från det konventet jag sparat)till soporna, men det finns kvar om du vill ha det - i en en säck där jag friskt blandat skräp jag röjt ut ur mitt rum som står på vinden i väntan på att vår bil ska bli lagad så vi kan köra skiten till en container. Äventyret kunde nog fungera som inspiration, det finns rätt många schyssta tips i det vill jag minnas.

Jag skulle kunna gå upp, rota igenom säcken, hämta ner äventyret och posta det till dig, men det är ett projekt jag inte är sugen på just nu då jag även måste ta mig ut och köpa frimärken isådanafall.

Vill du verkligen ha det går det säkert att få tag på någon annanstans, i övrigt kan jag tänka mig en insats mot en symbolisk summa.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Foggsmock said:
På Sydcon 10 spelledde jag ett äventyr som hette "Tintin och rymdskeppet" eller något sådant, som jag bläddrade igenom men snabbt förpassade
Jag är inte så intresserad av själva äventyret, utan mer intresserad av vilket system du använde och om det fungerade.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
4) det ska finnas vissa övernaturliga element.
När jag grunnat över natten håller jag inte helt med. Tycker inte att det övernaturliga ska finnas i systemet.. Allt sånt i Tintin är uppenbart fusk mot världen (undantaget snömannen) och jag skulle bara låta det ligga utanför systemet och funka på grunder som karaktärer och spelare inte kunde förstå (likt utomjordingarna, inkamagi osv funkar i Tintin). Enda övernaturliga huvudpersonerna i Tintin har är Kalkyls pendel som väll funkar sisådär :gremgrin:

Tror för övrigt på att det inte behöver vara något samberättarsytem, kan tänka mig en hel del funkande system med den enkla moddningen att man tar bort dödsalternativet i skadorna och byter mot ett avsvimmad. Och kanske ett kort knockad vid halva kp i skada...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
MrG said:
jag skulle bara låta det ligga utanför systemet och funka på grunder som karaktärer och spelare inte kunde förstå
Det är ungefär så jag tänkt mig.
Vad jag ville poängtera var att det är en vanlig bakgrund/mysterium i tintin-historierna, och ingenting som rollpersonerna ska ha direkt tillgång till.
(om man nu inte kallar tintins tur för övernaturlig :gremwink: )

På rak arm kommer jag på
fakiren i blå lotus
spådamen i de 7 kristallkulorna
wodoo-dockorna i solens tempel
plan 714 till sydney
den mystiska stjärnan
snömannen i Tintin i Tibet
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag var också inne på på ett enkelt BRP-liknande system, men anledningen till att jag tyckte det var omöjligt är just hur man ska beskriva tintins tur och hur skador hanteras med hjälp av brp-regler.
Så just nu så är jag nästan inne på Risings linje.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Quan'talis said:
Dessutom vet jag inte om jag gillar att man kallar stilgrepp inspirerade av seriealbum för "cineastiska",
jag kom inte på någon bättre beskrivning, "orealistiska kanske är bättre."

Quan'talis said:
Dessutom bör man notera att de tidiga albumen (åtminstone fram till Blå Lotus, som jag händelsevis läste tidigare i dag) innehåller en hel del slapstick-element. Folk som halkar på bananskal förekommer till exempel både i Tintin i Sovjet och Blå Lotus. Det är möjligt att bomber som exploderar och bara gör att man blir svart i ansiktet hör till samma kategori.
Jupp, slapstick är en del av tintin.
Ett tag var jag inne på att använda Toon, men det känns också fel.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tintin ja, vilka minnen det väcker till liv då.. =)
Den serien älskade jag som liten Dock var det ett X antal år sedan som jag läste nån Tintin-serie. Ges denan serie fortfarande ut ??

Nu överlåter jag istället frågan till er: kan man göra rollspel av tintin?
Jaaoo, det kan man väll. Hur har du tänkt att dessa arketyper skall stå i sammklang med just huvudpersonerna ? Skall de följa i Tintin & hans slällskaps följe eller skall de operera fritt ? Kommer de att "påverka" Tintin & "påverkas" av vad Tintin gör ? Kommer Tintin att vara med i handlingen överhuvudtaget ??

I så fall, viken rollspelsmotor skulle man använda?
Om jag skulle välja rollspelsmotor så skulle jag välja brp. Varfäör ? Jo därför att det är ett system som jag gilar & tycker är enkelt & funktionabelt.

/ Johan K, som blev lite nostalgisk över att bli påmind om Tintin
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Ges denan serie fortfarande ut ??
Inget nytt på många, många år, dvs sedan Hergé dog. Minns jag rätt blev det 23 (+1) album, där det sista inte blev färdigt, men getts ut postumt. Plus en bok av någon bekant till Hergé, men den tyckte jag sög så stort att jag inte orkade läsa klart den.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
(likt utomjordingarna, inkamagi osv funkar i Tintin)

Utomjordingarna? Var då?

Jag brukar uppfatta övernaturligheter i Tintin mer som saker "på gränsen av vad vi känner till". Tex Dupontarnas mystiska åkomma med intensiv hårväxt, eller den leviterande munken i Tibet. Men det påverkar ju sällan historien annat än som "comic relief" eller krydda. Brasklapp för att jag inte är någon expert.

(Fasen, det var länge sedan man läste Tintin, btw. Det får nog bli en runda till bibblan efter jobbet... )
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Ingen dör i Tintin

En viktig detalj i Tintin-historierna är att (nästan) ingen dör. Vad som händer är i stället att personen tuppar av och kvicknar till i en fånghåla eller fastbunden vid en stol i väntan på att skurken ska göra processen kort. (Liksom i Bondfilmerna lyckas emellertid alltid fången fly.)

Inte ens skurkarna dör, de överantvardas bara till rättvisan (vilket i åtminstone Tintin i Amerika är en högst bedräglig rättvisa).

Ska man spela Tintin så bör reglerna inte medge att någon dör. I strid blir man bara försatt ur stridbart skick och skulle någon lyckas ramla över ett stup så kan man ge sig den på att det finns en lämpligt klipphylla med buske att hålla sig fast i några meter nedanför kanten.

För övrigt rekommenderar jag de nya utgåvorna av Tintin-albumen. De har fått en ny översättning, varje album är försett med ett rejält förord och de är dessutom utgivna i kronologisk ordning (vilket dock förtog lite av mitt privata nöje att fundera över i vilken ordning historierna egentligen utspelar sig).

Dewil
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Ytterst friform med ett par slag genom äventyret. Vi gjorde vårt bästa för att skapa cineastiskt rollspelande helt enkelt. Fanns inte så många situationer där Tintin kunde bli skjuten eller trilla ner för ett stup.
 
Top