Nekromanti Rollspela via IRC

tull

Hero
Vet att det är ganska populärt, sysslade själv med det tidigare i gymnasiet och är sugen att köra igång igen.

Två frågor.

1. Är någon sugen på spela Call of Cthulhu över IRC eller dylikt? Finns ju Solvebrings grej man kan använda sig av som mötesrum. (Räknar med att Solve länkar till det här) Annars finns ju Google docs och andra lösningar. Själv vill jag gärna- girig som jag är - vara spelare då.

2. För några år sedan fanns det apmånga olika "chronicles" med Vampire the Masquerade som utspelade sig genom IRC? Finns det några populära kvar? Måste inte vara vampyrorienterat utan kan handla om andra teman istället. OBS INTE NÅGOT ANIME-tema. Känner till att syskonskapet finns och är inte intresserad.

solvebring

Superhero
1. Är någon sugen på spela Call of Cthulhu över IRC eller dylikt? Finns ju Solvebrings grej man kan använda sig av som mötesrum. (Räknar med att Solve länkar till det här) Annars finns ju Google docs och andra lösningar. Själv vill jag gärna- girig som jag är - vara spelare då.
Ja, här har ni bloggen om #bakerstreet. Kort och gott är det en irc-kanal på Quakenet till för att rollspela i. På bloggen finns all information och alla de guider som krävs för att man ska kunna spela.

Problemet i detta nu är att tärningsboten (DreamerXX) - tärnings/spelledarsimulatorn - går via ett Python-script eller vad man ska säga, som förövrigt skapats av krank. Boten körs då från min hemdator, och för närvarande växlar jag operativsystem och dylika ofta pga. mina kurser - därför har inte jag boten igång. Kort och gott kommer någon annan - egentligen vem som helst - av er som spelar, få lov att köra boten då. ... Förhoppningsvis slänger krank in ett ord och förklarar saken.

Utvecklar sig den här saken och folk börjar spela regelbundet på kanalen och saker och ting tar verklig form så finns det stor möjlighet för att ordna mer stabila alternativ för att hosta boten och det.

krank

Går ondskans ärenden
solvebring said:
Utvecklar sig den här saken och folk börjar spela regelbundet på kanalen och saker och ting tar verklig form så finns det stor möjlighet för att ordna mer stabila alternativ för att hosta boten och det.
Eller att man tjatar på mig tillräckligt mycket för att jag helt sonika ska hosta den på min server. Nackdelen blir då att Solve inte kan starta om den lika lätt, men det gäller ju alla alternativ som inte innebär Solves egen dator. Istället kan man PM:a mig eller skrika i [stor|små]praten, eller kanske skicka ett SMS eller nåt om den går ner.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
jag kör min irc-klient på en server som står igång dygnet runt. Om någon levererar enkla instruktioner till mig så kan jag dra igång boten på samma server :gremsmile:

/pöniz - som gärna hjälper till lite på ett hörn

krank

Går ondskans ärenden
poniz said:
jag kör min irc-klient på en server som står igång dygnet runt. Om någon levererar enkla instruktioner till mig så kan jag dra igång boten på samma server :gremsmile:
Hur enkla behöver du? =)

Botten är utvecklad i Python, kräver IRClib, och finns på GitHub. Och jag kan inte garantera funktion i nåt annat än linux.

Vilken av dessa delar behöver du få mer utförlig info om? =)

solvebring

Superhero
poniz said:

/pöniz - som gärna hjälper till lite på ett hörn
Love to ye!

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Eller att man tjatar på mig tillräckligt mycket för att jag helt sonika ska hosta den på min server. Nackdelen blir då att Solve inte kan starta om den lika lätt, men det gäller ju alla alternativ som inte innebär Solves egen dator. Istället kan man PM:a mig eller skrika i [stor|små]praten, eller kanske skicka ett SMS eller nåt om den går ner.
Det är är ju det allra bästa alternativet. Fast vänta med att ta dig för att hosta innan folk visat intresse. Vi har ju redan varit inne på att hosta den via dig, fast folk har ju dessvärre inte spelat så mycket. :gremcrazy:

Björn Wärmedal

Björning Wheel
krank said:
poniz said:
Hur enkla behöver du? =)

Botten är utvecklad i Python, kräver IRClib, och finns på GitHub. Och jag kan inte garantera funktion i nåt annat än linux.

Vilken av dessa delar behöver du få mer utförlig info om? =)
Servern jag kör på tror jag är Solaris. Jag vet inte om IRClib finns på den (kan kolla det) och jag har ingen erfarenhet av Git.

Om du ger mig instruktioner i att ladda ned/installera den (om det behövs en installation) så kan jag göra mitt bästa för att få igång den.

Ang. att den går ner ibland; tror ni det skulle funka att köra ett bash-skript som startar den i en oändlig loop? Så att den startar om ifall den terminerar vid något tillfälle, tänkte jag.

krank

Går ondskans ärenden
poniz said:
Om du ger mig instruktioner i att ladda ned/installera den (om det behövs en installation) så kan jag göra mitt bästa för att få igång den
Fair enough. Källkoden finns på https://github.com/krank/Dreamer. Ladda ner källkoden bara, borde vara uppenbart vilken .py-fil som ska köras (hint: det är den enda i baskatalogen). behöver inte installeras eller så, är bara ett enkelt pythonscript.

Sen behöver du redigera pythonfilen också, längst upp finns lite serverjox och så. Sölve borde ha rätt info för hans server...

poniz said:
Ang. att den går ner ibland; tror ni det skulle funka att köra ett bash-skript som startar den i en oändlig loop? Så att den startar om ifall den terminerar vid något tillfälle, tänkte jag.
Ärligt talat har jag inte varit med om att den gått ner än så länge, men man kan inte utesluta nåt. jag har ingen aning.

solvebring

Superhero
Ärligt talat har jag inte varit med om att den gått ner än så länge, men man kan inte utesluta nåt. jag har ingen aning.
Nej, det ska inte ha varit några problem med det för min del heller. Den har aldrig gått ned från #bakerstreet om det inte varit för att jag stängt ned den på min dator. Dvs. boten i sig är det inga fel på. Det handlar bara om huruvida man håller den uppkopplad hela tiden eller ej. Vad det gäller om den skulle gå ned från servern i fråga beror därmed på servern. Och om den överbelastas har jag för mig att den rebootar av sig själv. Den överbelastas dock bara om man typ slår OB100- eller OB1000T6 - med andra ord överbelastas den aldrig normalt sett.

Storuggla

Champion
En tanke som jag har efter att ha spelat via IRC förut:
Använd ett regelverk som aktiverar mer än en spelare åt gången. Om en handling och färdighetsanvändning är SL - Spelare 1 - SL - Spelare 1 så kommer det ta överjävlig tid som de andra får använda till att busringa till Janne Josefsson eller något. Använd ett regelverk som aktiverar fler än en spelare åt gången, ungefär som Panty Explosion eller Fiasco eller något.

Storuggla, tradspel blir långsamma

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ytterligare erfarenhetsdelande...

Jag spelade en kort period i Antioch-spelet som engagerade flera forumiter. Där satte folk scener där deras karaktärer var med skapade tillfälliga kanaler, och bjöd in övriga spelare dit. I topic sattes en "prataordning", och man gjorde alltid sina inlägg i den ordningen, om det var ens tur att tala, men man inte hade något att säga var det bara att säga "."

Antioch var spelledarlöst och mekaniklöst (iaf i de delar där jag var med), spelarna klarade själva av att reda ut vad som lyckades och misslyckades.

Det blev bra historier ändå.

solvebring

Superhero
Nu är det bara att lira!
Tack vare ärade och awesometrevliga poniz ligger boten Dreamer numera via server och är stabil och finns där dygnet runt. Så välkomna att spela på #bakerstreet på quakenet. För mer info, kika på bloggen - och ja, jag ska uppdatera den! =)

krank

Går ondskans ärenden
solvebring said:
Nu är det bara att lira!
Tack vare ärade och awesometrevliga poniz ligger boten Dreamer numera via server och är stabil och finns där dygnet runt. Så välkomna att spela på #bakerstreet.
Så ni fick den att funka? Najs!

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Nu är det bara att lira!
Tack vare ärade och awesometrevliga poniz ligger boten Dreamer numera via server och är stabil och finns där dygnet runt. Så välkomna att spela på #bakerstreet.
Yeah! Tydligen. =)
Jag noterade att jag inte uppdaterat boten på ett par dagar vid de tillfällen jag startat upp datorn på nytt, och antog att någon annan måste starta upp den, och då den var visst poniz, den rackarn. =)

Björn Wärmedal

Björning Wheel
krank said:
Jo, det var tydligen lite triviala fel. Jag försökte köra den på en solaris-server som inte hade tillräckligt ny version av python. Nu ligger den på en ubuntu-server med python 2.5 :gremsmile: