Nekromanti Rollspelande par

MrG

Swashbuckler
Vad är era tankar och erfarenheter av det?

Speciellt undrar jag hur man kommer till sjävlinsikten om hur man är själv.

Det jag sett är par som funkar sådär fint och perfekt, par där de alltid hamnar i konflikt med varandras karaktärer, par där det alltid finns en obrytbar alians mellan deras karaktärer (och det är lite de mot resten av världen). Och så par som bara har helt olika sitlar, men faller skönt ihop. Nån gång har jag också haft känslan att det mest varit den ena som var intresserad och att den andra var med för att vara med sin partner, men då har det känt som spelledarens jobb att engagera den som slöspelar :gremlaugh:

Och sedan frågan om hur man säger till när spelande flickvännen har sin spelledande partner lindad kring sitt lillfinger och utnytjar det för att påverka spelet... kan man göra nått åt sånt?

Och hur ska man tänka på att bjuda in folk till kampanjer, när man vet att båda rollspelar, bör man alltid bjuda båda? Hur gör man det annars snyggt?

Spitfire

Swordsman
Har jag inte så stor erfarenhet av.. (förutom vid vissa konvent) men grupper där ena halvan är spelledare och den andre är spelare tror jag många fler har stött på..
tror vigsel/förlovningsringen är det som de flesta refererar till som "Ring of DM control"
Jag hade nog mest problem med "gullegullandet" och andra former av PDA (public display of affection) än att spelledaren gav flickvännen en massa fördelar.. för det gjorde han inte..

Honken

Hero
I den spelgrupp jag spelar nu finns det 3 par. De funkar alla olika faktiskt. I par 1 är den manliga parten ofta spelledare. Det funkar rätt bra faktiskt. Jag upplever att den kvinliga delen av paret ofta får mer "tid" än de andra i gruppen, men det kan variera mellan spelomgångarna. Annars är båda rätt solo när de spelar, inget tuttenutt mellan karaktärerna.

Par 2: Det känns som den kvinnliga delen nog är där för att pojkvännen är där. Det och den sociala biten tror jag är anledningen till att hon spelar. Hon är inte den spelare som tar mycket plats heller. Att vi är 6 spelar är nog inte till hennes fördel. Jag vet att hon känner sig mer delaktig i mindre grupper (hittils 3 spelare) och att hon då gärna blir mer delaktig.

Par 3: Dessa är väl de i gruppen jag känner minst. Men efter att ha spela med dem ett tag nu så känner jag nog att de båda kan skilja på "Out of Character" och "In Character".

Om jag som spelledare bjuder in den ena parten i spelet så räknar jag med att den andra parten i förhållandet också är inbjuden, även om jag inte specifierar det. Skulle den ena parten bara få för sig att dyka upp 50% av gångerna vi spelar skulle jag nog be denne stanna hemma i fortsättningen.

Jag kanske ska nämna att jag själv inte är i något förhållande.
/Honken

Rickard

Urverk speldesign
"Jag kanske ska nämna att jag själv inte är i något förhållande."
Får jag chans på dig?

/Han som inte kunde hålla sig (och som faktiskt inte skrev detta för att han eftersöker en ny spelgrupp)

Honken

Hero
Får jag chans på dig?

Alltså... erm... Du är lite för ung för mig! :gremwink:

/Honken

magoo

Hero
Jag och maken har rollspelat länge i par, både som SL och som spelare. Hela gruppen spelar ganska tight och vi gör alltid vårt bästa för att rädda varandras rollpersoner, så det är ingen skillnad mellan oss och de andra spelarna.

Vi har ganska olika spelstilar och väldigt olika stilar som SL, men så är vi ju olika individer också. Om man är nykär kanske man är mer involverad även i rollspelet? Vi har dejtat i snart 17 år...

Om någon utnyttjar SL får han/hon väl vara man eller kvinna nog att stå emot. Andra spelare som retar sig får väl köra med samma mynt och härma flickvännens inlindningsförsök så blir det kul.

Om någon kompis bjöd in enbart min man till rollspel och inte mig skulle jag slita mitt hår i avund och bli jättesur, men det är ju som till bröllop, man bjuder den man vill. Med risk för att ingen kommer och att man har fått en ovän.

Snyggt - tja, man kan ju alltid våga sig på en sån här: Vi har plats för EN spelare till, vill du eller din flickvän spela? Risken är minimal att hon kommer och inte han, men det finns ju en risk. :gremlaugh: