Nekromanti Rollspelandets Fyra Årstider

Feuflux

omjonasson.se
Ända sedan jag flyttade hemifrån (för lite mer än 3 år sedan, tiden flyger iväg fort) har mitt rollspelande kunnat delas in i 4 årstider. Höst, vinter, vår och sommar... eller snarare Hösttermin, jullov, vårtermin och sommarlov.

När jag säger att jag spelar med 3 olika gäng (4 om man räknar med wrnu-gänget som dock bara lirat en gång) så låter det ju mycket. Men det funkar inte riktigt så. Här kommer en liten listning av årstiderna och vad som försigår.

Höst - Hösttermin
Här liras det Feng Shui eller Star Wars d20 (för närvarande) med Linköpingsgänget som består av 5 studenter. Eftersom alla utom en kommer från andra orter och åker hem på loven så lirar vi bara under terminerna och då är det alltid någon som är upptagen när de andra kan så i praktiken lirar vi knappt alls. :gremtongue:

Vinter - Jullov
Juldagen brukar vara det seriösa årliga försöket att lira med kusingänget (4 pers) då hela släkten firar kul ihop.
Har vi flyt så går det även att samla ihop Kalmargänget (5 pers) till något spelpass.

Vår - Vårtermin
Precis som hösten.

Sommar - Sommarlov
Intensitetsperiod för Kalmargänget (som annars huserar i Linköping, Linköping, Växjö, Kalmar, Kalmar). Har vi tur så lirar vi 2 pass i veckan.
Kusingänget (Kalmar*3, Karlstad under sommaren, annars Lund*2, Linköping, Karlstad) bör kunna dras ihop en gång eller två också. Eller så dissar vi Karlstadkillen men då blir vi bara 3 vilket är lite för få för min smak.
Man kan också hälsa på Foggmock 'n Friends och lira med dem.

Jahupp, är ni uttråkade än? :gremgrin:

Hur ser det ut för er? Spelar ni lika mycket rollspel året om? Spelar ni mer på loven (som jag) eller mindre? I wanna know.

Johan K

Gammal & dryg
I mångt & mycket som du..

Tjaaa, kan ju hålla med om at det spelas lite som årstider ja... Fast för min del så har jag nog lyckats att sprida ut det ganska väl, så att jag spela hyfsat lika året runt. Men kansek att det speals mer under loven, är ju ledig då..... :gremgrin:

Feuflux

omjonasson.se
Nope

Nä, Johan K har jag aldrig träffat. Men jag har ju 2 spioner i Lund nu för tiden så kan kanske gräva fram lite hemskheter om honom... :gremwink:

kalcidis

Hero
damn you! damn you and... (ant)

...the horse you rode in with! Jag var ju inte seriös men du fick det ju att se ut som det. Jag trodde inte vi fellow kalmariter gjorde så mot varandra :gremsmirk:

En hemskhet om johan K är att han säljer ryssfemor till dagisbarn. Jag lovar att han sa det på #rpgonline. Han ska ha en reakampanj nu där man får dem med cornflakes och mjölk ready to eat.. eller ngt.

Innan jag går och lägger mig så tänkte jag också påpeka att jag ljög för dem på kanalen om att jag var muslim. Ingen trodde mig nog ändå. Men om någon läser det här. Love you guys.. jag bara älskar att bråka med folk.

Johan K

Gammal & dryg
Noooo.....

Urgh... Noooooo !!
Vad vill du ha ?!?!?

/ Johan K, som har 1 spion i Linköping... :gremtongue:

Johan K

Gammal & dryg
Förtal !!

En hemskhet om johan K är att han säljer ryssfemor till dagisbarn. Jag lovar att han sa det på #rpgonline. Han ska ha en reakampanj nu där man får dem med cornflakes och mjölk ready to eat.. eller ngt.
HuH ?!?!
Nu är jag helt oskylldig.... :gremgrin: För det mesta iaf.... Även till alla felstavningar som jag gör på #rpgonline :gremtongue:

Feuflux

omjonasson.se
Re: damn you! damn you and... (ot)

that damm you keep under the bed.

Jag var ju inte seriös men du fick det ju att se ut som det. Jag trodde inte vi fellow kalmariter gjorde så mot varandra :gremsmirk:

Jag är bara ond när folk minst anar det, mest kul så. :gremlaugh:
(antingen det eller så vet jag itne alls vad jag håller på med)

Dimfrost

Special Circumstances
Re: damn you! damn you and... (ant)

Jag tycker det var apskoj att läsa diskussionen i kanalen, i alla fall, även om jag inte känner dig tillräckligt bra för att vara helt säker på att du skämtade... Men det verkade ganska troligt. :gremsmile:

/Dimfrost

Balderk

Swashbuckler
Ok, ska jag vara ärlig, vilket jag både gillar och ogillar att vara så förstår jag inte riktigt vad du vill ha ut av detta inlägg. Men om du vill att andra ska redogöra för hur det ser ut för dem så är jag på. Just nu, efter att ha läst det där och kommit ihåg en massa andra liknande berättelser känner jag mig verkligen lyckligt lottad när det gäller rollspelsfrekvens.

Jag spelar i stort sett med ett och samma gäng hela tiden, med några modifaktioner till diverse spel. Vi har en "pol" med säkert sju personer som dyker upp mer eller mindre frekvent och spelar tillsammans med en stomme (fyra, jag och några till). T ex, i ett spel vi spelar nu spelar stommen: Jag, min bror XertaiX (SL 99%+ av tiden), och en spelare till plus en annan som nästan aldrig är med annars (och som har så mycket att göra att jag nästan ångrar att vi spelar med honom, men vi har spelat med honom länge så det är klart vi vill ha med han ibland). Sedan i ett annat är vi åtta personer, återigen stommen och fyra till varav två lumpar och även om vi inte kräver att alla är med för att spela (men alltid en av de lumpande killarna, obs en och samma person, den andra bryr sig inte så jättemycket) så blir det kanske spel två gånger i månaden max, men då blir det superbra rollspelande och allt är svinroligt. Sedan vissa spel spelar endast stommen och på våren och sommaren kan folk som väldigt sällan är med dyka upp. Alla är ju kompisar och känner varandra också, ingen har aldrig spelat med någon annan, vilket är ett plus (även om en kille ogillar en annan, men ingen av dem är med särskilt ofta och aldrig samtidigt). Men hur som helst, detta för med sig att vi väldigt ofta kan spela. Så det blir ofta rollspel åtminstone en gång i veckan, fast nu när vi spelar med killen som sällan är med blir det inte alls lika ofta, honom måste vi boka iförväg vilket vi inte orkar eller har lust med. Alla bor ju dessutom i Umeå förutom lumparna, men de muckar i vår, vilket förbättrar läget avsevärt. Men frågan är hur länge det kan hålla, snart ska vi ju börja plugga vidare på universitet och få jobb och sådant och då lär ju saker och ting bli anorlunda, därför ska vi ta vara på den tid vi har.

De flesta av oss prioriterar även rollspelandet och det är ju hur roligt som helst. Jag spelar med en mycket bra grupp. :gremsmile:

Jag vet att jag svamlat ganska mycket här men jag får skyllapå trötthet.

MVH
Balderk

Feuflux

omjonasson.se
Var jag otydlig?

Jag sa
Hur ser det ut för er? Spelar ni lika mycket rollspel året om? Spelar ni mer på loven (som jag) eller mindre? I wanna know.

Du sa:
Ok, ska jag vara ärlig, vilket jag både gillar och ogillar att vara så förstår jag inte riktigt vad du vill ha ut av detta inlägg.

Men om du vill att andra ska redogöra för hur det ser ut för dem så är jag på.

Precis, that was the plan.

kalcidis

Hero
Re: damn you! damn you and... (ot)

that damm you keep under the bed.
Du vet inte HUUUUR fel du har. Min mor hälsade på mig här i stockholm under helgen så hon har ändrat dammråttornas position från stabil till utrotningshotat till utrotad under loppet av en kvart. :gremwink:

Balderk

Swashbuckler
Re: Var jag otydlig?

Precis, that was the plan.
Ok, jag måste ha missat den biten, sorry :gremsmile:

Men jag fick dte ju rätt ändå, så motivet lyste igenom. :gremsmile:

/Balderk

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hösten och våren är mina spelårstider. Då studerar jag och har både gott om tid och tillgängliga spelare. Under vintern så brukar det också kunna bli en del rollspelande, dock inte runt jul på grund av tidsbrist och dålig framförhållning. Detsamma gäller tyvärr för sommaren också. Jag brukar arbeta rätt mycket då och dessutom är mitt skånska spelgäng synnerligen dåligt organiserade och initiativlösa.

Basenanji

Postd20modernist
Hur får man tid?

När man är gammal och har barn? Tom TVÅ barn?

Tja, ibland undrar jag om jag är knäpp som håller på och spelar rollspel trots att jag borde ha slutat sen långt tillbaka.
Många av mina rollspelskompisar har verkligen lagt av, dessvärre med orden "...jag har inte tid...". Egentligen menas att de har tröttnat på rollspel. Trist- många av våra gemensamma intressen bottnar trots allt i rollspel (film, dataspel mm).

Hurosmhelst; jag spelar gärna närsomhelst. Men då min tid är uppdelad mellan jobb, barn och fru så måste jag vara väldigt disciplinerad. Alltså bestämmer vi ungefär en månad i förväg när vi ska spela. Långa mejlkedjor är ofrånkomliga innan vi verkligen ses.

Apropos årstider måste jag ändå säga att hösten är den finaste att spela på...

När det börjar lukta vedeld, när man går i gamla stan och det blir mörkt redan vid fyra-fem-tiden, när man ser hur träden tappar sina löv, när man kan ana det första snöfallet...

Då är det dags för rollspel!

---

Å andra sidan kan den mest klichéaktiga sommardag var det som får mig att längta som mest efter lite drakar och demoner... Vet egentligen inte varför. Det bara är så.

/Bas