Nekromanti Rollspelare för världsfrånvända för Israeliska arm

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Här kommer en artikel från dagens omgång av uppdaterade nyheter på idg.se. För den som inte besöker den sajten eller läser deras tidningar, bör det påpekas att deras journalistik starkt påminner om Expressen och Aftonbladet. Nu är det sagt, läs och förundras över vissas syn på rollspelare.

Diskussionsämne: Håller ni med? Vad stämmer, vad är fel?
Undvik: Politik.

Rollspelare för världsfrånvända för israeliska armén

2005-03-14 14:36
Dungeons & Dragons-spelare är inget för den israeliska armén. De anser att rollspelare är världsfrånvända och alldeles för mottagliga för influenser.


Av Henrik Olars

Den israeliska armén gillar inte rollspel eller rollspelare. Rekryter som säger att de gillar rollspelet Dungeons & Dragons riskerar att dels skickas till psykologen och dels skickas hem igen. Anledningen är att den israeliska armén anser att rollspelare är världsfrånvända och alldeles för mottagliga för influenser.
- De här människorna har en tendens att bli influerade av externa faktorer som kan försämra bedömningsförmågan, säger en militär källa till den israeliska nättidningen Ynetnews. De kan vara världsfrånvända eller ha en svag personlighet, faktorer som inte gör att de lämpar sig på känsliga poster i armén.

Dungeons & Dragons är ett av världens mest populära rollspel och finns i många inkarnationer i datorspel och tv-spel. I höst kommer en online-version av Dungeons & Dragons för PC.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Rollspelare för världsfrånvända för Israeliska

Var det inte rätt nyligen en artikel på Kulturforumet om att amerikanska armén använde sig av ett särskilt datorspel för att varva folk? Dessutom har väl rätt många krigs- och figurspel sitt ursprång i olika former av militära simuleringar?

Huruvida den blivande rekryten spelar rollspel eller ej tror jag har en underordnad betydelse för om han eller hon är lämplig som soldat. Förutom Vitulv så känner jag flera synnerligen aktiva hemvärnsmän som alla spelar rollspel och jag har rätt svårt att se hur de skulle kunna bli sämre soldater för det. Jag tror att den israeliska armén, precis som så många andra, har fått en felaktig uppfattning av vad som ryms i begreppet rollspel.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Håller ni med? Vad stämmer, vad är fel?
Rent principiellt så håller jag inte med denne skribent för 5 öre... Jag känner inte igen mig överhuvudtaget i det här citatet "rollspelare är världsfrånvända och alldeles för mottagliga för influenser." Jag undrar var de får det ifrån ??

Det enda som jag kan förlika mig med, lite iaf, är att jag blir influerad av rollspel. Dock inte av de exempel som gavs här, utan man blivit influerad till att, för min del, få nya idéer till vad man kan läsa för böcker & sådant.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Nej jag håller inte med alls, titta bara på Waliums svar så ser ni, och några jag känner är i lumpne och dom klarar sig ganska bra, dom är vanliga personer helt enkelt, så nej det stämmer inte.
 

_-olle-_

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
83
Location
Stockholm
Re: Rollspelare för världsfrånvända för Israeliska

När jag kallades för mönstring ansträngde jag mig verkligen för att inte bli inkallad och efter flera turer så slapp jag, om jag trott att D&D skulle kunna fått mig därifrån hadde jag defenitivt spelat på det kortet. Än mer så om jag bott i Israel... så... grattis till alla israeliska vapenvägrare...
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Re: Rollspelare för världsfrånvända för Israeliska

Frågan är om man som rollspelare inte ska ta detta som en komplimang. Uttalandet skulle kunna tolkas som om den generelle rollspelaren använder den egna hjärnkapaciteten och kritiskt tänkande i fler situationer än vad den israeliska armén kan riskera; krig kräver som bekant att order utförs utan att ifrågasättas.

Annars verkar "jag är en kåldolm" ha fått en allvarlig konkurrent hos mönstringspsykologen :gremwink:
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Re: Rollspelare för världsfrånvända för Israeliska

Ynetnews-artikeln finns här. Om jag förstått det hela rätt talar den hebreiska originalartikeln, som den här är en översättning av, om RD&D som i Israel betecknar Real Dungeons & Dragon, live-rollspel. Det förklarar bilderna till artikeln. Dessutom blir man inte automatiskt nobbad, utan skickad på några extra samtal, men det kan man såklart tycka är illa nog.

Vill man kan man läsa en fin webbserie på temat.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Rollspelare för världsfrånvända för Israeliska

Ha, om det vore så väl, men den israeliska armén är väl knappast känd för att vara bakåtsträvande - de fokuserar väl t ex väldigt mycket på att små grupper ska kunna lösa uppgifter självständigt, har dessutom i bakhuvet något jag hört om att de helt struntar i att lära sina soldater exercis och att marschera i takt då de inte har nån användning för dylikt i sin armé.

De har nog helt enkelt bara kommit fram till att rollspelare i gemen är kufar och, låter det som, potentiella femtekolonnare. Men det vore ju kul att veta vad de grundat det på!

Mvh / Phelan
 

_-olle-_

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
83
Location
Stockholm
Re: Rollspelare för världsfrånvända för Israeliska

Men... Jag är rollspelare, kuf och om jag bodde i Israel så är det inte helt otänkbar att jag skulle vara en femtekolonnare!

Meeen... det är antagligen bara en serie helt bisarra sammanträffanden... :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,643
OK, det finns absolut ingenting jag kan säga om det här som inte skulle ge mig en varning, speciellt i egenskap av att vara författare till det mig veterligt enda rollspel som tar realpolitiskt ställningstagande i frågan kring det pågående folkmordet som israel bedriver, så för en gångs skull ska jag nog hålla tyst och låta andra stå för smädandet av israeler.

Underhållande artikel i alla fall.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,643
Re: Rollspelare för världsfrånvända för Israeliska

om jag bodde i Israel så är det inte helt otänkbar att jag skulle vara en femtekolonnare!
Detsamma, definitivt. Jag tror dock inte riktigt du uppfattat ordet femtekolonnare rätt. Femtekolonnare är inte bara passiva vapenvägrare, de slåss aktivt mot den "egna" sidan.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Några dåliga vitsar:

Här skulle man kunna dra massor utav vitsar:

Ett pacifistiskt perspektiv:
"Vi i militären anser att rollspelshobbyn dikteras av manipulatörer som knäcker deltagarnas självbild, och det är ju fan vårt jobb!"

Ett tillbakalutat, syrligt perspektiv:
"Låt se... rollspelare är vana att ta initiativ, samarbeta och göra andras principer till sina egna. Det låter väl som exakt de egenskaper som militären borde vara ute efter, gör det inte? Lägg till det faktum att militären stöter ut homosexuella för att sedan bege sig så långt från alla kvinnor som möjligt, sminka sig i ansiktet och samrunka i marschtakt, så undrar man om inte arméns motto i själva verket borde vara "här skall ingen trivas!"

Ett propalestinskt perspektiv:
"Så klart att inte Israels armé kan inhysa rollspelare: Har man spelat DnD så vet man ju att man inte får tillräckligt med XP av att döda stenkastande småbarn."

Ett religion-möter-rollspel -nördigt perspektiv:
"Tror du på att Aarons stav förvandlades till en orm inför den skräckslagne pharaonen? - Sure, säger rollspelaren, och tänker på Polymorph Any Object.
Tror du på Moses' andra förbannelse över Egypten; grodor som regnade ner över landet? - Sure, säger rollspelaren, även om han vet att grodor inte inkluderas i Summon Swarm och inte heller finns med i listan över de djur man kan frammana med Nature's Ally.
Tror du att David kunde vinna över Goliath med sin stenslunga? - Fuck no! Utbrister rollspelaren. En stenslunga gör 1d4 skada och krittar X 2, vilket betyder att Goliath måste tåla 8 eller mindre för att slås ut av en sådan. Och Goliath är väl fan i mig en barbarian eller åtminstone en warrior, inte en första levelns ranger utan Conbonus?"

En (skitdålig) "alla barnen"-variant:
"Alla barnen drömde om att bli soldater utom Golda
för hon ville kobolda"

Äh, de var inte så roliga.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,418
Location
Göteborg, Lindome
...författare till det mig veterligt enda rollspel som tar realpolitiskt ställningstagande...
Aha, det är så det är. De har bara blandat ihop spelen. Det är folk som spelar Generica som de inte vill ha i sin armé... :gremelak:

/Mikael, skingrar förvirringen
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,643
Aha, det är så det är. De har bara blandat ihop spelen. Det är folk som spelar Generica som de inte vill ha i sin armé...
Passar mig utmärkt, jag vill inte att de som är med i deras armé ska spela Generica (inte bara det, jag förbjuder det uttryckligen), bortsett från att det stör mig en hel del att jag faktiskt i så fall håller med israel om något.
 

_-olle-_

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
83
Location
Stockholm
Re: Rollspelare för världsfrånvända för Israeliska

Jag vet att just femtekolonnare kanske har en väldigt negativ klang men jag tänkte mest på personer som Mordechai Vanunu (mannen som avslöjade Israels kärnvapenprogram), vilka i Israel inte sällan beskrivs som om dom förklarat krig mot det egna landet. Men nej, du har rätt, uttrycket kanske inte är så passande, men du vet, i polemikens hetta :gremelak:.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Tackar

Som vanligt har IDG snappat upp något, från någon som i i sin tur har snappat upp det från någon, vilket leder till något helt annat än originalartikeln.

Tur jag gav en liten disclaimer om det hela i första inlägget =).
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,244
Location
Borås, Sverige
På ett annat forum jag hänger på (Webrpg - Gamers; Ethics and Religion) så diskuterade vi den artikeln nyligen. Har för mig att jag såg något där att det inte bara var rollspel som kunde göra en soldat olämplig utan även om denne nyligen blivit religiös etc. Eftersom det skulle svara mot för stor extern påverkan.

/Ulfgeir
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,000
Location
Port Kad, The Rim
Re: Rollspelare för världsfrånvända för Israeliska

krig kräver som bekant att order utförs utan att ifrågasättas.
Eftersom jag faktiskt har bott i Israel (för ca 20 år sedan) och sålunda träffat en hel del folk som har gjort lumpen där så vill jag bara påpeka att ovanstående citat knappast är applicerbart på israeliska armén. Kreativt och självständigt tänkande uppmuntras, nästan alla officerare pensioneras när de fyllt 40 så att de inte ska bli stoppklossar i förnyande av krigföringen, osv. Dessutom satsar man hårt på att bygga väl sammansvetsade plutoner där alla ställer upp för alla. (Jag hörde en del kul anekdoter, men jag tänker inte dra dem här.)

Det ovanstående citatet gäller snarare de egyptiska och syriska arméerna. En bekant till mig, Björn, dåförtiden löjtnat i svenska flygvapnet, berättade att han när han var i Egypten som mötte han en stor skock nyinryckta på järnvägsstationen. De var omringade av en ring korpraler med piskor, män som skulle hindra att rekryterna rymde innan de hunnit lastas upp på tåget. En syrier jag känner har berättat snarlika kusliga historier om värnpliktiga i det landet.
 
Top