Nekromanti Rollspelare i Skåne?/ tips?

t-sAn

Veteran
Hej på er,
Jag undrar om här finns några rollspelare i Skåne? Om det är något lajv på gång?

Själv är jag nybörjare på det här med rollspel...eller snarare icke börjare. Jag hade tänkt mig försöka bli spelledare (ta vatten över huvudet men aja), pga. av att mina vänner är realister...så det är jobbigt nog att lura med dem på ett ev. spelmöte. Har ni några tips för första spelmötet, vad finns det för akutåtgärden om det hela bara blir jätte segt när man börjat spela...?
Jag har D&D 6 som jag håller på att ta mig igenom, men har det kommit några äventyr till 6an förutom vinterskogen (vildhjärta som kommer)? Vilket är ett bra nybörjar äventyr? I D&D finns väl inga direkta beskrivningar av världar, och jag har svårt som nybörjare att förstå hur man ska driva äventyret framåt... Finns det alternativ och utgångar från alla val spelarna gör? Hur hänger det samman? Eller det kanske märks när man sätter sig ner med äventyret? Och de här kartorna som ska följa med äventyren, de ska spelarna inte få, utan lista ut..eller?
Aja, man får väl anpassa spelandet efter sig, sina erfarenheter av rollspel och situationen.

MEn jag skulle bli glad för svar eller tips,
ha det så bra !
/t-sAn

Renfield

Swordsman
Själv är jag från Gotland, så jag kan inte hjälpa till med det, men lite av det andra kanske...

Att bli spelledare är något som någon måste vara, så om ni inte har någon, ja... Då måste ju någon ta sig vatten över huvudet. Kan väl lika gärna vara du?
Akutåtgärder? Hmm... Beror på varför det blir segt. Blir det för mycket rregeltugg, sit i reglerna och improvisera. blir det för lite action, släng in en slumpmässig encounter, typ bara några små troll eller nåt om du inte kommer på någon bra lösning som har med handlingen att göra. Om de inte kommer på lösningarna, ge dem ledtrådar. det är tillåtet att ge uppenbart "SL-ingriper-ledtrådar" om spelet dött totalt. Och försök vara självsäker även om det känns pirrigt. Du är SL. Du har alltid rätt. Du blir bättre med tiden.

Om du vill ha äventyr, kolla på <A HREF="http:// www.sverok.se/bank/ " target="_new">http:// www.sverok.se/bank/ </A> där det finns ett par. Vet ine om det finns några bra nybörjaräventyr där, men kolla är alltid bra. Också, börja med något litet lätt. Kan vara något så simpelt som att stoppa ett rövarband på uppdrag av borgmästaren ller vad som helst. Och försök hålla dig ifrån allt för mycket magi. Det komplicerar saker i början...

Konsekvenserna av det spelarna gör bestämmer du som SL. Allting står ju inte skrivet i äventyr, men det mesta är rätt givet. Sopar RP till borgmästaren åker de i finkan, är de kaxiga får de fientlighet till svar, osv. Det är bara för dig att rollspela alla de möter på, så ger sig resten självt.

Och kartorna, det beror på vad kartorna gäller. Deras hemby? Då kan de ju byn utan och innan. Okänd stad? Kanske någon känner till den, högt FV på gografi eller nåt. Djup, okänd, uråldrig skog? Då målar du upp den efterhand som de upptäcker landskapet...

Hoppas det hjälpte lite i alla fall...

Mina första äventyr som SL sög stenhårt, men man lär sig väldigt fort...

"My power is everything, defeat is absurd!"