Nekromanti Rollspelare och förälder...

Nässe

Myrmidon
Året avslutades med att jag blev förälder och även om det var fantastiskt så anar jag att det kommer leda till negativa konsekvenser för mitt spelande... Hittills har jag hittat en del tid för att skriva och läsa men absolut inte att spela. Planen är att när han blir några månader ska jag och frun få varsin fast kväll i veckan för egna aktiviteter.

Hur har ni gjort? Väntar elva års rollspelsöken? Hur får man det att funka?

charl

Veteran
Har inte barn själv, men du kan ju alltid spelleda för barnet om en sju-åtta år eller så.

Känns för mig som en av de stora fördelarna med att ha barn till att börja med. ;)

Feuflux

omjonasson.se
Mina barn är 5.5 och 3 år gamla. Nu var jag inte särskilt aktiv rollspelare innan jag blev förälder (det tunnades av innan jag blev sambo med för den delen) så på ett plan har föräldraskapet inte påverkat någonting...

Nåväl, som precis nybliven förälder så handlar det mest om överlevnad. Hur många timmar får jag sova? Hur många av dem i streck? I den här perioden är utgångsläget att glömma allt vad hobbys heter. När barnen fått stabiliserad dygnsrytm och ni hittat rutiner med matning (så att du kan mata med flaska och frun kan ta med sina bröst och lämna huset) så börjar det bli realistiskt med hobbys igen. Det låter jättesmart att ni får varsin fast dag så blir det ingen argumentation i stil med "nu har du fått tre kvällar den här veckan och jag ingen!". Sen är det väl rimligare med tretimmarspass än åttatimmarspass (ingen aning om vad som är standard för dig).

Sen är det vääääldigt olika mellan människor hur det fungerar med barn. Jag skulle t.ex. aldrig drömma att ta med en tvååring på resor runt halva jorden (Thailand, Dubai, etc), men har grannar som gör precis det. Vissa barn vaknar 05 varje dag och gör så att föräldrarna inte orkar göra saker där man behöver tänka, medan våra barn alltid har sovit bra. En grannes bekant har 4 barn, maken jobbar mycket borta och ändå tar hon glatt emot flera kompisar till barnen (så hennes hem blir en fritidsgård). Andra föräldrar tycker det är skitjobbigt om partnern försvinner över en helg så att man får ta hand om de egna barnen helt själv. Etc. Det är omöjligt att säga hur det blir för dig, utan det är någonstans i spannet "business as usual om ett par månader" till "glöm rollspel tills yngsta fyller typ 8".

Mitt problem är tidsbrist (eller ja, jag är inte beredd att lägga mer än två timmar i veckan på rollspel, jag har ju 24 timmar som alla andra att pyssla med) samt att det inte skulle vara så poppis hos frun att komma med från jobbet, äta och sen försvinna igen för ett rollspelspass och sen komma hem när alla andra sover. Och det är helt okej för mig (hade jag haft en välsynkroniserad spelgrupp väntande hade det väl varit en annan sak). Just nu är skype-rollspel (2h varannan vecka) perfekt för mig.

.113

Swashbuckler
Jo, största problemet är ju just tidsbristen.. Det är helt ok att, när barnet är lite större, fara iväg ibland och spela och det är nog ganska viktigt att kunna göra det också (man behöver pauser ibland.. ) men min minsta dotter på 2.5 år nu är väldigt pappig av sig och eftersom min fru har diverse ryggproblem och så, har det inte alltid gått som planerat men det mesta går lösa tillslut så länge man respekterar varandra.

Tycker det låter väldigt bra med 1 dag var, även om det är risk att det blir varannan vecka kanske :p Perfekt är ju om man har någon man kan hälsa på med ungen/ungarna eftersom det många gånger, beroende på vem man är iofs, kan vara så att "ledigt" kan betyda betydligt mer om man får vara HEMMA själv, än att fara iväg.

Sen är det ju så att det också (beroende på hur man är så klart, alla är olika) så kan det kännas väldigt jobbigt själv också att som Feuflux säger jobba, komma hem och äta, sen iväg och komma hem när alla sover.. Jag tycker t.ex. det har varit ganska jobbigt att inte träffa ungarna alls på hela dagen, men då har jag ju också varit ledig och tagit hand om väldigt mycket det första året + lite till.. Men det är som sagt viktigt att komma ifrån också, så man får ta igen det nästa dag ;)

Jag har 3 barn totalt, på 9, 7 och 2.5 år, jag skulle kunna spela var eller varannan vecka ungefär utan problem. Kom bara ihåg att peppa partnern att också ta sig iväg/hjälpa till lite extra kanske innan du drar :)

Så länge sömnen funkar är det egentligen ganska lugnt :)

Lycka till och oroa dig inte.

Xyas

Swashbuckler
Har en snart tre-åring. Just att bli förälder har nog påverkat mängden rollspelande väldigt lite. Men jag har iofs prioriterat rollspelandet som aktivitet ganska hårt :)

Under första året spelade jag en hel del brädspel med bebis på armen, men rollspelande kräver lite mer närvaro än så.

Det som underlättat mest är nog att både jag och sambon har hobbys som vi gärna ägnar tid åt så det inte blir så ensidigt när vi turas om, samt att vi har mycket familj som gärna sitter barnvakt. Det svåraste har nog varit att få spelkompisar utan barn att förstå att planering och punktlighet är viktigare än för barn.

Fridigern

Swordsman
Har en 1,5-åring och märker mest att man har fått aktivt prioritera och planera sitt rollspelande lite mer. Doodle, ett SL-pass och ett kortare spelarpass i månaden brukar det bli. Viktigt att få iväg partnern på grejjor och vara aktivt supportande där. Innan flaskan kan man hjälpa partnern komma till sina symöten och virkkvällar genom att följa med och hålla bebben då den inte ammar. Ammar man själv får det nog bli paus i 6 mån eller lättare sessooner där bebben kan va med.

RasmusL

Champion
Make it work och testa innan du ger upp. Efter att jag och min fru har bott ett år som fattiga studenter i Japan med vår då ett knappt halvår gamla dotter så har problemlösningen på hemmaplan känts trivial i jämförelse.

Nuförtiden har många lirarpolare barn och vi turas om att spela på olika platser och lirar mestadels efter "läggdags". Har funkat bra nu i sju år och lär inte bli sämre.

Robert

Warrior
Min son är två år och det är först nu det börjat fungera med min sambo och rent mentalt att fundera på att börja spela. Det har varit två år med sömnbrist, en trasig sambo och föräldraledighet. Mitt tips är att inte planera något och istället koncentrera dig på att vara förälder och att avlasta.

Alla hanterar föräldraskapet olika och jag ångrade mig kopiöst att jag blev pappa de två första månaderna. Något rosaluddigt kärleksskimmer infann sig inte direkt utan det har kommit med tiden.

Skit i överenskommelser om en fri dag i veckan utan åk med och se vad som händer. Det finns tusen askobbiga saker som kan hända som kolik, barnet vänder på dygnet, vägrar äta något, förstoppning, diarré, förlossningsdepression, osv. Nu är allt, precis allt, värt det i slutändan men det kan vara så att man precis orkar, både fysiskt och mentalt.

Jag vet att det låter negativt men det finns så mycket förutfattade meningar om hur det ska vara och så många krav eller blåljugande föräldrar med till synes perfekta små telingar som sover jämt, äter allt och ligger år före i utvecklingen.

Du kommer att ha fullt upp med allt ändå. Rollspelen finns kvar och väntar tills det finns tid och ork.

gustaf s

Warrior
För mig har det egentligen inte varit något problem alls. Då har det snarare varit svårt att få tid att göra egna grejer i hemmet.

Jag och min sambo var tidigt (hur tidigt minns jag inte riktigt, men kanske efter 1-2 månader) väldigt noga med att köra iväg varandra hemifrån. Även när en inte orkade eller kände sig särskilt sugen på att träffa andra människor. Först ett par timmar, sen en kväll, en helg osv. Rollspel var en av de grejer jag använde den tiden till. Från åtminstone tre-fyramånaderish spelade jag semiåterkommande varannan eller var tredje vecka (dagtid på helg). Nu är barnet drygt 2,5 och jag har det gångna året spelat i snitt nästan en gång i veckan (kvällstid under veckan).

Det som eventuellt är lite annorlunda är att jag behöver planera lite längre i förväg och inte kan vara särskilt spontan. Att vi spelar mycket enkvällsgrejer med semiambivalerande deltagare underlättar förstås, men jag har också deltagit i en PTA-kampanj i våras och en 11-sessioners AW-kampanj nu i höst.

Och sen finns det ju förstås en massa variabler här som gör att det blir svårt att säga något generellt: barnet, dig själv, partnern, spelgruppen osv. Men det säger ju sig självt.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Det är kört, bara att lägga ner. I alla fall om du har fyra ungar varav en har speciella behov och sömnproblem. Men annars kan det kanske gå :)

Fridigern

Swordsman
Hmm, bra att veta att fyra ungar iallafall är taket. Skall få en till så är lite orolig igen

Jocke

Man med skägg
Ca hälften av min spelgrupp har barn, och det betyder att de ibland inte kan komma. Hur ibland är väldigt olika, och påverkas av massor av andra saker också såklart.

Harry S

Swordsman
Spela istället för spelleda? Det brukar krävas betydligt mindre tid av spelare än av spelledare. Och om du ska spelleda så spelleda mer förberedelselösa spel? Men de här sakerna kanske du redan har tagit med i beräkningarna?

Nässe

Myrmidon
Harry S;n136630 said:
Spela istället för spelleda? Det brukar krävas betydligt mindre tid av spelare än av spelledare. Och om du ska spelleda så spelleda mer förberedelselösa spel? Men de här sakerna kanske du redan har tagit med i beräkningarna?
Förberedelselselösa spel är ju guld i alla lägen. Som det ser ut nu ska vi försöka ta upp vår CoC-kampanj i vår men där är jag SL så vi får se hur det går...

Cybot

Mest spelbar
Nässe;n136575 said:
Året avslutades med att jag blev förälder och även om det var fantastiskt så anar jag att det kommer leda till negativa konsekvenser för mitt spelande... Hittills har jag hittat en del tid för att skriva och läsa men absolut inte att spela. Planen är att när han blir några månader ska jag och frun få varsin fast kväll i veckan för egna aktiviteter.

Hur har ni gjort? Väntar elva års rollspelsöken? Hur får man det att funka?
Om du har barnkär släkt så är det också en smart grej att låta mormor (eller liknande) ta barnen någon gång i månaden så att ni båda får en kväll för er själva, tillsammans.

Minimoni

Homelander
Har en dotter som snart är fem och en son på två år och är dessutom gift med modern till barnen så mycket tid går åt till familjen.

Hinner dock fortfarande med rollspel, inte i samma utsträckning som innan familjen blev fokus i livet men ändock. Spelleder kanske i snitt varannan vecka i 12 timmars pass. Har en magisk fru som vill att jag ska kunna vara aktiv i min hobby, det kräver självklart att jag ger henne samma möjligheter i hennes liv. För oss fungerar det just nu.

Vi har dock rätt långtgående planer på att flytta tillbaka till Japan och rollspel med mina vänner är det jag kommer sakna mest då det under en så stor del av mitt liv betytt så mycket. Så vi får se hur jag löser det då.

.113

Swashbuckler
Minimoni;n136699 said:
Har en dotter som snart är fem och en son på två år och är dessutom gift med modern till barnen så mycket tid går åt till familjen.

Hinner dock fortfarande med rollspel, inte i samma utsträckning som innan familjen blev fokus i livet men ändock. Spelleder kanske i snitt varannan vecka i 12 timmars pass. Har en magisk fru som vill att jag ska kunna vara aktiv i min hobby, det kräver självklart att jag ger henne samma möjligheter i hennes liv. För oss fungerar det just nu.

Vi har dock rätt långtgående planer på att flytta tillbaka till Japan och rollspel med mina vänner är det jag kommer sakna mest då det under en så stor del av mitt liv betytt så mycket. Så vi får se hur jag löser det då.
Skype och kanske roll20 eller vad det nu heter!! :) så kan du köra med gamla gänget ändå tänkte jag :) inte riktigt samma. Men bättre än inte alls!

Harry S

Swordsman
Jocke;n136629 said:
Ca hälften av min spelgrupp har barn, och det betyder att de ibland inte kan komma. Hur ibland är väldigt olika, och påverkas av massor av andra saker också såklart.
Hur löser ni det rent spelmässigt? Jag menar det ställer ju till en del i en kampanj om spelarna inte kommer lite då och då.