Nekromanti Rollspelens förkortningar...

solvebring

Superhero
Som vi alla vet har alla rollspel en massa förkortningar för färdigheter, attributer och vise versa... Jag tänkte därför göra en öppning här där folk kan skicka in förkortninagr med förklaring etc. då kan också alla som undrar över sådant läsa detta också för att få svar på underliga bokstavs-ting....
Om du vill fortfölja detta inlägg genom att skicka några förklarinagr så skriv så här:
"Vilket Rollspel" - "Förkortning" - "Förkortningens betydelse"
:gremlaugh: - tror det kan bli en kul lärdomsfull grej iaf :gremlaugh:

Rickard

Urverk speldesign
För det första så är det alltid bättre om man skriver ut hela ordet, om man inte rör sig på något rollspelsspecifikt forum.. Förkortningarna ser jag mest som ett nödvändigt ont när det gäller platsbrist, exempelvis på rollformuläret.. Det är då inte så jättesmidigt att skriva Färdighetsvärde som överskrift för en pytteliten ruta..

För det andra så finns en <A HREF=http://www.rollspel.nu/index.php?option=Articles&Itemid=56&topid=13>sådan lista redan</A>.. Det är bara att fylla i.. Jag förebrår dig inte för att du inte vet om det, för det är skitsvårt att hitta från förstasidan..

/Han som undrar om kaoset beror på att flera personer varit inblandade i att göra sidan

Pom

Swashbuckler
Hrm, ja, som encyklopediskt initiativ håller jag med mina föregångare i tråden att forumets ordlista kanske är lämpligare, men det här med förkortningar i rollspel är ju ett lite roligt kapitel, så nog kan man växla några ord om det i en vanlig tråd.

De flesta rollspel har sina egna mycket specifika betydelser av ord som i och för sig förekommer i allmänna språket. För att förstå vad som sägs i en rollspelsdiskussion räcker det därför inte alltid att kunna svenska (eller engelska), utan man måste också ha lärt sig vad just det rollspelet menar med just det ordet.

Så förkortningarna som periodvis har varit rejält på modet i rollspelskretsar gör redan svårbegripliga vokabulär närmast obegripliga.

Egna favoriter:
Med viss möda börjar D&D bli (med ålderns rätt om inte annat) accepterat som Dungeons&Dragons och inte Drakar&Demoner här på forumet. Men i bägge spelens kretsar har det alltid varit naturligt att läsa in det egna spelets fullständiga namn i förkortningen. Och så lär det förbli.

PC är skoj eftersom det inte är helt orimligt för många på forumet att associera till persondator av viss typ. Som D&D-are ( :gremelak: ) läser jag hellre in player character om inte sammanhanget tvingar mig till annat.
Och som liten bonus finns det en kampanjvärld till D&D som använder PC som tidsangivelse: post cataclysmus (eller någonting ditåt). Och ett tag var jänkarna pigga på att använda det för politically correct , vilket rollspelare gärna tog upp för att stolt visa hur inte de var det.

chrull

Stockholm Kartell
Politisk Korrekt förkortar ju vi svenskar gärna som PK, och alla som spelar MMORPGs vet ju vad PK egentligen är.

(player killer, för er som inte vet)

chrull - stfu n00b, w8 & i get main char!

Pom

Swashbuckler
MMORPG är en sådan där förkortning som egentligen kräver en egen förkortning. Den är inte alls lika söt som LARP.

Tvåbokstavsförkortningar är ju som upplagda för missförstånd. Mina favoriter på forumet är UA (Unearthed Arcana i d20-sammanhang, Undergångens arvtagare i mutantsammanhang) och RM (Rolemaster för oss gubbar och Riotminds för många svenskar).