Nekromanti Rollspelens Mac?

krank

Går ondskans ärenden
Jag har börjat inse att jag är rollspelsreglernas motsvarighet till en Macanvändare, eller iaf min egen fördom om Macanvändare.

Jag vill ha något som bara funkar, som inte krånglar, som inte sätter upp hinder, som inte kräver underhåll, särskilda kurser eller att jag letar info på skumma forum på internet. Jag vill ha något som underlättar det jag vill göra och i övrigt håller sig i bakgrunden. Jag vill inte tänka på systemet medan jag spelar, eller spelleder.

(Observera nu att jag snackar trad/tradsim alltså; om det jag ville göra kunde göras av indiespel så skulle jag spela indiespel, men eftersom Story Now är den diametrala motsatsen till allt jag vill, och eftersom Right to dream och Step on up är hundens kulor i mina ögon, så måste jag leta nån annanstans)

BRP är för mig närmnare typ windows 98. Det funkar, har inte så många häftiga features, kräver massor av underhåll, och är inte det minsta intuitivt eller lätt att lära sig om man inte plockar bort väldigt mycket från dess grund...

Jag vet inte, jag vill bara att det ska funka. Någon som har några tips? Eller är det så att det inte finns några OSX-motsvarigheter bland tradspelen?

solvebring

Superhero
Det finns väl inget universalt som klarar det men det finns väl system som rockar vad gäller spelen de är avsedda för? Så uppfattar jag iaf t.ex. Gumshoe och D20.

... Förutsatt att man måste inse att inget system är 100% perfekt. Och att, som så ofta, man orkar läsa och lära sig skiten.

solvebring

Superhero
Ett universalt system a la OSX vore för mig att kasta ut reglerna helt och hållet och köra på högt eller lågt lite random, med vilken tärning som helst, typ, gentemot motivation eller något annat mycket öppet som därmed inte används förutom när man verkligen måste.

Arfert

Facit
hmmm.. gamla mac os (innan OSX kom) var kanske Dragon Warriors eller nåt sånt...men en motsvarighet till OSX är svårare, kommer inte på nåt lika elegant och modernt på rak arm.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Jag tror det kan vara svårt att hitta ett system som passar till alla spel du vill spela.

Jag vet att många gillar Adrenalin då dom anser att det är lätt och inte svårt att köra. Personligen ogillar jag det.

Ubiquity kanske skulle fungera för dig.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Spider Jerusalem said:
Jag tror det kan vara svårt att hitta ett system som passar till alla spel du vill spela.
Jag anser att man inte ska leta efter ett system som fungerar till alla spel man ska spela, utan ett som fungerar till varje spel man vill spela.

/tobias

Botulf

Hero
Jag vill ha något som bara funkar, som inte krånglar, som inte sätter upp hinder, som inte kräver underhåll, särskilda kurser eller att jag letar info på skumma forum på internet. Jag vill ha något som underlättar det jag vill göra och i övrigt håller sig i bakgrunden. Jag vill inte tänka på systemet medan jag spelar, eller spelleder.
Mitt allt-i-allo regelsystem för att fylla dom kriterierna har börjat bli Barbarians of Lemuria systemet. Så fort jag hittar ett spel jag tycker har en setting jag vill prova men ett system som bara känns ointressant eller inte känns värt besväret så åker det fram. Men det är inte riktigt något generiskt system. Om än flexibelt.

Väldigt enkelt och intuitivt för mig. Men det behövs nästan att man fyller ut med massa beskrivningar och improvisation hela tiden om exakt hur/vad man gör för att få aktivera sina förmågor(Careers och Boons). Annars blir det snabbt ganska platt. Men det faller ändå rätt lätt in i bakgrunden när man vill det. Fördel är att det är så simplet att ofta kan jag göra konverteringar med en höftning med väldigt lite eller ingen prepp. Passar dock främst när det vankas mycket action eller vill ha något snabbspelat med kompetenta rp från start.

Testat två versioner av hack till Götterdämmerung(ett enklare och ett mer detaljerat) och de funkade båda finfint men blev mer åt Van Helsing eller Vargarnas Pakt än Chock med trekantiga hattar(som verkar vara default i GD). Vilket bara var plus. På tur står Coriolis, 'Resident Cthulhu', Gemini, Mutant Chronicles, Star Wars, Elric och en drös gamla ÄS DoD äventyr. Även Röd Sand och Knivblänk i Prag av Anders Blixt borde passa som en vante. Slog mig tanken att det skulle vara ballt att testa till Vampire:tR.

Vill man inte ha sword&sorcery som är BoL´s default så finns Dogs of War(grundreglerna fast för modern tid) och tilläggen Barbarians of the Aftermath(postapokalyps/weird fiction och funkar bra som vertygslåda för scifi/modern tid) och Dicy Tales(pulp).

Nu blev jag långradig men systemet var en riktig ögonöppnare för mig. Lite 'Herrejäklar det här kan man ju spela allt det där man inte skulle orka annars!'.

Annars så är Savage Worlds ett tradigt, generiskt och rätt snabbspelat system med mycket möjlig påbyggand i form av supplement och settings av alla möjliga kulörer. Men det är inget GURPS. Men man kommer rätt långt på grundboken. Skillnaden från andra generiska system som jag sett är att grundboken faktiskt inte känns som ett torftigt uppslagverk utan andas lite jävlaranamma. Men det lutar också mycket åt action. Många intressanta settings då Pinnacle helst ser till att inga av deras kampanjvärldar ska kännas generiska eller stereotypa. Och har massor av fangjorda hacks eller supplement under licens till allt mellan himmel och jord. I alla fall ett bra alternativ till GURPS, D20 eller BRP och inte lika detaljfokuserat.

Arfert

Facit
Vad för slags äventyr ärdu ute efter? Är RP vanligt folk eller superhjältar? Måste systemet funka i alla miljöer?

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
Vad för slags äventyr ärdu ute efter? Är RP vanligt folk eller superhjältar? Måste systemet funka i alla miljöer?
Min defaultinställning är modern nutid med fantastiska element eller skräck, och det är typ så det blir även när jag ska spelleda superhjältar. Mer undersökande och deckararbete än personliga problem, gärna lite vem-kan-man-lita-på-strategi även diplomatiskt.

Fast egentligen är det typ bara strid jag vill ha system för, och då får det gärna vara snabbt, dödligt, realistiskt trovärdigt och taktiskt. Och det är framför allt det här systemet som måste kännas som OSX. Det rör mig inte i ryggen om jag inte kan pilla med det så mycket själv, och det måste inte stödja allt, men det som ska göras, det ska göras diskret, modernt, smidigt, osynligt. Jag vill inte behöva varken plugga nånting eller använda tabeller, liksom.

Det sociala, skräck etc. sköter jag hellre utan system (eller, i skräckfallet, mitt egna inanitysystem).

Storuggla

Champion
Jag kommer vara skittrist och säger Over the Edge. Ska komma i jubileumsutgåva 2012 säger de dessutom.

Storuggla, mitt gotosystem

krank

Går ondskans ärenden
Storuggla said:
Jag kommer vara skittrist och säger Over the Edge. Ska komma i jubileumsutgåva 2012 säger de dessutom.
Det enda skittrista med det är att du inte berättar något om systemet. Vad är det, hur funkar det, varför är det rollspelens OSX?

Arfert

Facit
Det jag TROR är närmast är Supernatural, men jag har bara testspelat det kort. Och läst det. Men jag skulle inte kalla det OSX, bara bra.

D6 Adventure (som finns som gratis-pdf) är också en tanke.

Arfert

Facit
krank said:
Storuggla said:
Det enda skittrista med det är att du inte berättar något om systemet. Vad är det, hur funkar det, varför är det rollspelens OSX?
Det är snarlikt mitt Parallel Worlds, fast snäppet mer komplicerat.

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
D6 Adventure (som finns som gratis-pdf) är också en tanke.
Jag har inte kollat på det, men det är väl i grunden samma som i gamla Star Wars, som krävde att man adderade resultatet från t6:or?

krank

Går ondskans ärenden
Übereil said:
Varför säger ingen Storyteller?

Übereil, World of Darkness, ni vet
Bra skit; som jag skrev i vrållådan är det nog det närmaste jag själv upplevt. Jag har hört mycket dpligt om systemet från andra håll, men i de spelgrupper jag kört så har det känts snabbt, smidigt, strömlinjeformat och med väldigt lite att egentligen lära sig.

Fast det lär ju också ha att göra med inställningen vi haft till systemet.

solvebring

Superhero
krank said:
Übereil said:
Varför säger ingen Storyteller?

Übereil, World of Darkness, ni vet
Bra skit; som jag skrev i vrållådan är det nog det närmaste jag själv upplevt. Jag har hört mycket dpligt om systemet från andra håll, men i de spelgrupper jag kört så har det känts snabbt, smidigt, strömlinjeformat och med väldigt lite att egentligen lära sig.

Fast det lär ju också ha att göra med inställningen vi haft till systemet.
Mja, tja, men varför inte... Jag har inte heller något emot Storytelling-systemet (som det heter numera). Jag tror till och med jag sagt det förut, att det är ett bra och i grunden mycket smidigt system som jag gillar.
... Faktum är att det är mycket smidigt och tillfredställande så länge man inte breder på en massa extra pryttlar.