Jade
Warrior
sommaren verkar vara skadlig.... för mycket tid att inte göra något på... då vaknar filosofie cellerna till liv.... har då börjat tänka runt ett kärt ämne, jäpp, rollspel.
Det finns ett otal olika sätt att göra ett rollspel på. men vilka är bäst??
A - Ska man ha bara en spelbar ras? Eller är det bättre med flera? Blir det rörigt, eller kanske bara flexibelt?
B - Ska man köra med de gamla hederliga klasserna "Krigare, magiker, tjuv etc etc" elelr ska man istälelt använda olika arketyper? Ska man över huvud taget ha med yrken i ett rollspel? Personligen tycker jag det, en person sysslar ju allt som oftast med något, ett yrke av nån sort.
C - Ska ett rollspel innehålla färdigheter? Denna långa radda med saker som en person kan och inte kan.... Ska man ha hur många som helst eller ett fåtal? Har de någon legitim anledning att existera överhuvudtaget? Men vad använder man annars??? Ska allt baseras på de grundvärden/egenskaper/annat som personerna byggs upp av???
D - Ska man sträva efter realism i ett rollspel, elelr ska man tumma lite på detta för att i stället uppnå någon slags strömlinjeformad enkelthet? Är det förresten överhuvudtaget möjligt för ett rollspel att vara både enkelt och realistiskt SAMTIDIGT?
E - När man skapar en person, ska man då använda slumpvärden som tärningar(eller kanske något annat? börjar inte tärningne bli uttjatad? Eller kanske inte?)? Elelr ska man ha poäng som fördelas på diverse egenskaper?
F - Och de här rollpersonerna sen. Är det roligasre om de är hjältefilurer som kan avverka bovar med minimal ansträngning? Elelr ska de kanske vara små och förtryckta där varje steg är en kamp mot alla de grymma övermakter som en spelledare kan tänkas kasta in i spelet???
Hm.... har verkligen funderat över det här.... Har nog tänkt lite FÖR mycket.... eherm. det märker vi väl..../images/icons/tonguea.gif
Det finns ett otal olika sätt att göra ett rollspel på. men vilka är bäst??
A - Ska man ha bara en spelbar ras? Eller är det bättre med flera? Blir det rörigt, eller kanske bara flexibelt?
B - Ska man köra med de gamla hederliga klasserna "Krigare, magiker, tjuv etc etc" elelr ska man istälelt använda olika arketyper? Ska man över huvud taget ha med yrken i ett rollspel? Personligen tycker jag det, en person sysslar ju allt som oftast med något, ett yrke av nån sort.
C - Ska ett rollspel innehålla färdigheter? Denna långa radda med saker som en person kan och inte kan.... Ska man ha hur många som helst eller ett fåtal? Har de någon legitim anledning att existera överhuvudtaget? Men vad använder man annars??? Ska allt baseras på de grundvärden/egenskaper/annat som personerna byggs upp av???
D - Ska man sträva efter realism i ett rollspel, elelr ska man tumma lite på detta för att i stället uppnå någon slags strömlinjeformad enkelthet? Är det förresten överhuvudtaget möjligt för ett rollspel att vara både enkelt och realistiskt SAMTIDIGT?
E - När man skapar en person, ska man då använda slumpvärden som tärningar(eller kanske något annat? börjar inte tärningne bli uttjatad? Eller kanske inte?)? Elelr ska man ha poäng som fördelas på diverse egenskaper?
F - Och de här rollpersonerna sen. Är det roligasre om de är hjältefilurer som kan avverka bovar med minimal ansträngning? Elelr ska de kanske vara små och förtryckta där varje steg är en kamp mot alla de grymma övermakter som en spelledare kan tänkas kasta in i spelet???
Hm.... har verkligen funderat över det här.... Har nog tänkt lite FÖR mycket.... eherm. det märker vi väl..../images/icons/tonguea.gif