Nekromanti Rollspelet Variation

solvebring

Superhero
Tisdagen den 6:e maj då vi hade spelmöte var vi bara tre som dök upp. Vad ska vi göra, undrade vi då.
Jag föreslog, efter att ha kikat på Oskrivna Blad nyligen att vi skulle spela systemlöst, och att alla skulle vara spelledare. Vad skulle vi spela då?
Det var en annan bra fråga. Jag gjorde därför en lista på lite olika teman och världar, så fick tärningen avgöra.
Så skoj som jag hade vid det speltillfället har jag inte haft på länge, så jag tänkte: Varför inte försöka skriva ihop det här på ett seriöst sätt?

Sedan dess har jag arbetat hårt på projektet om kvällarna i ett försök till att få det till vad jag tänkt mig.
Att läsa om vad som hänt sedan jag började skriva på Variation kan ni läsa här!
Ta sedan en titt på den bifogade filen som skall föreställa den färdigkorrigerade versionen av spelet.
Vad tror ni?

Fast helt systemlöst är det ju inte eftersom man använder tärningar för att slumpa fram vilken setting och vilket tema. Och desutom kön på ens karaktär.

solvebring

Superhero
Jojo, men hur mycket man nu vill kalla system är ju olika. För mig är det helt systemlöst, till nära på detta. Det saknar en regelgrund och systematiskt tillvägagångssätt. Kanske bör man dock ta bort "systemlöst" och endast namna ord som "regellöst" om en majoritet skulle finna det mer träffande?

solvebring

Superhero
Re: Du gör som du vill [NT]

Den intressanta frågan kring detta är, vad defenierar folk som friform, systemlöst, eller vad det nu kan vara i annat fall?

Fri form (Utan någon form)

Systemlöst (Utan system)

Det är ju själklart. :gremwink:

Jag vet faktiskt inte vad jag skulle vilja kalla det. Men det är ju inte helt utan system iom systemet för att ta fram en spelvärld, schanger och kön. Men det är min åsikt. Om man sen vill kalla det system eller inte är ju en tolkningsfråga, men du har iaf min tolkning.

solvebring

Superhero

Okej, well, jag ska se över hur mycket jag har gått ut med vilken sorts spel det egentligen är och definiera det lite kanske. Vet inte själv om jag har min tolkning klar ens. :gremsmile:

Re: Något om spelet i övrigt?

Well, det verkar simpelt om man bara vill köra något över en kväll, men det kan man ju göra utan Variation. Du kanske behöver skapa något som är unikt, något som gör det till ju Variation.
För med det som finns just nu skulle iaf inte jag ens behöva titta på spelet, jag kan hitta på det som behövs själv och det tror jag många andra kan också.

Fortsätt jobba med spelet så ska du se att det blir bra. Du har kommit bra mycket längre än vad jag har gjort på Roma Infinita iaf :gremtongue:

solvebring

Superhero

Okej, jo, du har väl ganska rätt. Jag skall försöka hitta lite fler kryddor som kan göra det hela lite mer speciellt. Fick just några idéer som kan göra det hela ganska kul.

solvebring

Superhero

Jag har just fått en helt ny idé, att skippa det regellösa och lägga till ett kort och enkelt strids och skadesystem som är både snabbt, smidigt och funktionsdugligt, som kan passa till den har typen av ett litet rollspel.