Skarpskytten said:
Krille said:
Själv knåpar jag fortfarande på Fimbulvinter. För närvarande ser det ut att bli ett Mouse Guard-hack.
Berätta mer!
I Fimbulvinter är världen ungefär som den beskrivs i Eddan: Midgård är en av världarna i en ask som spänner över klyftan mellan is och eld. Det är en värld där det övernaturliga nästan börjar i skogsknuten och där det jordliga bara finns i brukad mark, och motsättningen mellan wyrd, det övernaturliga, och erda, det jordliga, är direkt påtaglig.
I den här världen har Skoll slukat solen och ingen sol lyser. Som bäst blir det halvskumt mitt på dagen, och sommaren blir kortare och kortare. Snart har Fimbulvintern tagit Midgård i sitt grepp, och därefter kommer den sista förödande striden vid världens slut.
Det är inte en historisk miljö. Kulturen är mestadels en hejjans blandning av hednisk anglosaxisk och fornnordisk förkristen, med små inslag av forngermansk. Kartan behöver inte vara Nordeuropa eller England. Det är nog till och med ointressant. Det viktiga är att världen faktiskt håller på att ta slut, och den stora frågan är vad du skulle göra under de omständigheterna. Det är visserligen en hel del culture gaming, men det är mer culture gaming i en dramatisk och jobbig situation, än culture gaming i en historisk värld. Världen är sekundär. Det primära är att den går under.
Ätt och familj spelar en stor roll, och klanpolitik blir viktigt då resurserna blir färre och färre. Ska man undvika svält måste man nästan råna sina grannar. Även internt inom klanen blir det motsättningar.
Orsaken till att jag senast valde Mouse Guard (tidigare har jag kört med BRP och T10) är att konfliktsystemet funkar inte bara för strid och till och med täcker resor, terräng och årstider. Det har precis de funktioner som jag behöver utom möjligen trolldom. En viktig punkt med Mouse Guard är också ens principer och hur mycket man kan pressa mot dem innan man tvingas bryta mot dem, samt ens instinkter och hur svårt det är att övervinna dem. I just Mouse Guard blir det konflikten mellan ens plikt som musvakt och ens musiga natur; i Fimbulvinter blir det istället mellan å ena sidan överlevnad och ens plikt gentemot klan och ätt, och ens heder å den andra.