Nedan har vi ett citat av tomasarfert från John Wicks-diskussionen i tråden nedan. Jag tänkte svara på det, men tänkte sedan att tråden hade blivit nog kapad, så jag gör en utbrytning här.
Så, min parallell är alltså: impressionisterna = Vampire och friformsrörelsen, och Picasso och kubisterna = John Wick och forgeiterna. Frågan är nu om vi kommer att gå samma öde till mötes, d.v.s. att vi har en uppdelning i de som spelar vanliga hederliga rollspel med gobbos och lås (=folk som gillar tavlor som föreställer saker) och de som har "hängt med i utvecklingen" och spelar en massa konstiga och nyskapande spel som de flesta inte fattar ett jota av. Originaliteten blir ett självändamål och allt som ingen gjort förut är bra. Drar vi parallellen tillräckligt hårt så får vi en ny "rollspelsöverklass" som använder nydanade rollspel som klassavskiljare och ser ned på gamla "tråkiga" och "oinspirerade" rollspel och människorna som spelar dem, och en del människor som försöker förstå sig på de nya, konstiga spelen och spelar dem bara för att vara "kultiverade".
Jag kan till och med dra parallellen till att Rising är naivist, eller möjligtvis expressionist, med anledning av nedanstående citat:
I vilket fall som helst, min fråga är: finns det likheter här? Kan man förutsäga rollspelens framtid baserat på konsthistorien, med utgångspunkt för att människor är lika överallt? Är jag helt ute och cyklar?
//Genesis, som fruktar den dag dadaismen gör sitt intåg i rollspelen.
Jag kan inte låta bli att dra en parallell till konstvärlden. Du har den "gamla hedeliga" konsten där målningar föreställer saker. "Det här är en tavla med Jesus och hans lärjungar", "Det här är en tavla med ett fint landskap" och så vidare. Men sedan kom de som tyckte att det var trist att måla på samma jäkla sätt man alltid har gjort. Impressionister började experimentera med känsla och ljus istället för direkt avbildning, och Picasso ville bryta mot alltihop och målade ett gäng fyrkanter.tomasarfert said:Sen har man ju följdfrågan: Är det nåt fel på det? Räcker det inte att dyrka upp dörrar och banka goblins för majoriteten av rollspelarna som spelar då och då för att ha kul och inte har rollspelsteori och "nyskapande rollspel" som religion... som vi här på forumet ibland verkar ha? ;-)
Så, min parallell är alltså: impressionisterna = Vampire och friformsrörelsen, och Picasso och kubisterna = John Wick och forgeiterna. Frågan är nu om vi kommer att gå samma öde till mötes, d.v.s. att vi har en uppdelning i de som spelar vanliga hederliga rollspel med gobbos och lås (=folk som gillar tavlor som föreställer saker) och de som har "hängt med i utvecklingen" och spelar en massa konstiga och nyskapande spel som de flesta inte fattar ett jota av. Originaliteten blir ett självändamål och allt som ingen gjort förut är bra. Drar vi parallellen tillräckligt hårt så får vi en ny "rollspelsöverklass" som använder nydanade rollspel som klassavskiljare och ser ned på gamla "tråkiga" och "oinspirerade" rollspel och människorna som spelar dem, och en del människor som försöker förstå sig på de nya, konstiga spelen och spelar dem bara för att vara "kultiverade".
Jag kan till och med dra parallellen till att Rising är naivist, eller möjligtvis expressionist, med anledning av nedanstående citat:
...Men det kanske är att överanstränga parallellen.Rising said:Okej, du är officiellt sett min idol på forumet just nu. Det är precis den här känslan jag vill nå med mitt rollspelande idag. Alltså... allting... "I don't like you", "Rörande stenar", älgen Moose som dödar åsnor som spottar blod... Wow!
I vilket fall som helst, min fråga är: finns det likheter här? Kan man förutsäga rollspelens framtid baserat på konsthistorien, med utgångspunkt för att människor är lika överallt? Är jag helt ute och cyklar?
//Genesis, som fruktar den dag dadaismen gör sitt intåg i rollspelen.