Jag ledsnar ofta på actual plays, så jag drar mig till poddar där det snackas om rollspel. Helst dessutom bara om rollspel (Ken and Robin talk about stuff var till exempel inget för mig; alldeles för mycket av det de pratar om ligger utanför mina intresseområden).
Viskningar från kryptan, Nordnordost och Funmelpodden har gemensamt att de är välredigerade och inte drar ut på massa tangenter eller mal på i all evighet utan att komma framåt. Happy Jacks RPG Podcast lyssnade jag på ett tag, men till slut kändes det som att de mest tar en väldigt lång tid på sig att säga vad exempelvis Nordnordost säger mycket koncisare.
Sköna röster, intressanta samtal och välredigerade. Det är mina krav. Har hittat alldeles för få poddar som uppfyller det, tyvärr. Många verkar köra på receptet internhumor, tretimmarsavsnitt och plugga sin egen patreon konstant. Funkar säkert för många, men inte min kopp te.
En podcast jag skulle vilja höra (eller göra, men det har jag inte tid med) är en där en programledare träffar en ny rollspelare, spelledare, konventsarrangör, spelmakare eller liknande i varje avsnitt och pratar lite om vad den personen brinner för i hobbyn. Typ en timmes avsnitt hade varit jättelagom.
Om en får slut på bra poddar men har gott om tid och gillar star trek kan jag varmt rekommendera Star Trek: Outpost av Giant Gnome Productions. Det är en radioteater med avsnitt mellan 40-60 minuter som är välskriven och snyggt gjord. Plöjt igenom sex avsnitt istället för att lyssna på "Är vi framme snart" i baksätet på bilsemestern. Mycket angenämt.