Nekromanti Rollspels-podcasts - vilka är era favvos?

zonk

muterad
Nu när man via Nordnordost ramlat in i podcast-träsket efter många års envist vägrande (på oklara grunder), tänkte jag kolla vilka rollspels-podcasts folket på forumet lyssnar på, och varför! Jag är intresserad av OSR, trad, och praktiska tips om hur man spelleder och spelar bättre, men ja, i princip vad som helst kan vara av intresse, bara det är bra! Forumets förnämliga sökfunktion ledde mig till tidigare trådar i ämnet, men vad tusan, jag tänkte att det kan väl vara trevligt att få en uppdatering om vad som hänt senast, utan att förfalla till trådnekromanti?

Tant Ragnar

Gamle usling
'Ken and robin talks about stuff' är fantastisk. För actual play håller jag mig till 'vi spelar rollspel'.

Hm, inser precis att jag håller mig till poddar med väldigt tydlig innehållsdeklaration i titeln...

zonk

muterad
Yo yo yo.. får man fråga efter lite USP / varför just denna podd? Vad pratar de om, varför har du fastnat för just den här podden?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag ledsnar ofta på actual plays, så jag drar mig till poddar där det snackas om rollspel. Helst dessutom bara om rollspel (Ken and Robin talk about stuff var till exempel inget för mig; alldeles för mycket av det de pratar om ligger utanför mina intresseområden).

Viskningar från kryptan, Nordnordost och Funmelpodden har gemensamt att de är välredigerade och inte drar ut på massa tangenter eller mal på i all evighet utan att komma framåt. Happy Jacks RPG Podcast lyssnade jag på ett tag, men till slut kändes det som att de mest tar en väldigt lång tid på sig att säga vad exempelvis Nordnordost säger mycket koncisare.

Sköna röster, intressanta samtal och välredigerade. Det är mina krav. Har hittat alldeles för få poddar som uppfyller det, tyvärr. Många verkar köra på receptet internhumor, tretimmarsavsnitt och plugga sin egen patreon konstant. Funkar säkert för många, men inte min kopp te.

En podcast jag skulle vilja höra (eller göra, men det har jag inte tid med) är en där en programledare träffar en ny rollspelare, spelledare, konventsarrangör, spelmakare eller liknande i varje avsnitt och pratar lite om vad den personen brinner för i hobbyn. Typ en timmes avsnitt hade varit jättelagom.

Om en får slut på bra poddar men har gott om tid och gillar star trek kan jag varmt rekommendera Star Trek: Outpost av Giant Gnome Productions. Det är en radioteater med avsnitt mellan 40-60 minuter som är välskriven och snyggt gjord. Plöjt igenom sex avsnitt istället för att lyssna på "Är vi framme snart" i baksätet på bilsemestern. Mycket angenämt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Actual play, förvisso, men jag tycker "The Adventure Zone" är jäkligt underhållande. Lite lagom tokig DnD med mycket humor. Systemet de kör är 5th edition.

Björn Wärmedal;n252087 said:
En podcast jag skulle vilja höra (eller göra, men det har jag inte tid med) är en där en programledare träffar en ny rollspelare, spelledare, konventsarrangör, spelmakare eller liknande i varje avsnitt och pratar lite om vad den personen brinner för i hobbyn. Typ en timmes avsnitt hade varit jättelagom.
Kan rekomendera "Vi spelar rollspel". De kör actual play också, men de har gjort en del intervju-avsnitt med svenska spelskapare också (oftast i kombination med att de provspelar spelet i närliggande avsnitt också).

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag lyssnar på:

https://itunes.apple.com/us/podcast...querade-utility-muffin-labs/id1161300621?mt=2 I vilken böckerna till Vampire:tM recenseras i kronologisk ordning, en bok i veckan.

http://www.rpgcircus.com Fast den var bättre när de hade Kickstarter-kommentarerna först i avsnittet i stället för sist. Nuförtiden hinner jag somna innan de kommer till det gottiga.

På svenska så gillar jag Viskningar från Kryptan (vilande) och Signaler från Zonen (sköna typer som bara gafflar om något typ rollspelsaktigt i en timme).

Rent allmänt är jag road av rollspelspodcasts på svenska, och lyssnar på allt utom AP. Jag tror att den mest kompletta sammanställningen av vad som finns på svenska är artikeln på http://www.svenskarollspel.nu/wikia/Kategori:Podcast

Rangertheman

Myrmidon
Björn Wärmedal;n252087 said:
Viskningar från kryptan, Nordnordost och Funmelpodden har gemensamt att de är välredigerade och inte drar ut på massa tangenter eller mal på i all evighet utan att komma framåt.
Tack för bra tips! Jag har också tröttnat på actual play. De kan vara kul en stund för att lära känna ett nytt spelsystem, men inte i längden.

Tant Ragnar

Gamle usling
zonk;n252076 said:
Yo yo yo.. får man fråga efter lite USP / varför just denna podd? Vad pratar de om, varför har du fastnat för just den här podden?
Jag gillar blandningen av ämnen i Ken and Robin talk about stuff - rollspel/rollspelsdesign/litteratur/historia/alternativ historia/occultism och matlagning (!). De som pratar är gamla designrävar (gumshoe, nights black agents, drama system med mycket mer). Reklamsnuttarna mellan inslagen är lite radioreklams-pajjiga, men är väldigt korta.

Vad gäller 'vi spelar rollspel' så är det en actual play pod som inte tar sig självt på så stort allvar, vilket passar mig. Jag har aldrig varit så mycket för det där med fullständigt immersion. Den är lättsam och rolig. Att de sedan kör svavelvinterkampanjen är ju perfekt - det var abstinensen för del fyra i konfluxsviten som fick mig att börja lyssna (Erik Granström är för övrigt också ett fan av podden).

Bifur

Veteran
Det kan vara svårt med actual plays, de flesta är för flamsiga och pratiga för mig som lyssnare (för lika hur det är när man spelar själv...). Själv lyssnar jag främst för att få inspiration till egna tekniker och det kan vara svårt att hitta fram till det ibland.

"Vi spelar är rollspel" är dock ett undantag, i varje fall spelskaparserien med korta scenarion på några avsnitt + en intervju, har dock aldrig känt att jag haft tid att ge mig på någon av 40-avsnittskampanjerna. Annars tycker jag också Podcons AP är bra, ganska korta och mer drama och fokus.

Av de mer allmänna är väl Signaler från zonen bäst, men i ärlighetens namn lyssnar jag på få sådana och sällan mer ett avsnitt här eller där (har av någon anledning inte lyckats komma år nordnordost än via telefonen...)

talgboll

Rollspelskollektivet
Själv gillar tidigare nämnda Podcon. Både för samtal och AP. Avsnitt 00 där de improviserar som spelexempel är lysande men det finns många andra bra exempel på AP i deras spel Generation. Signaler från Zonen är mysigt och underhållande (särskilt när Simon är med). Design Games har stundtals också varit väldigt nyttigt https://designgames.simplecast.fm. Master Plan hade också några intressanta intervjuer http://masterplanpodcast.net

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Intressant att nästan alla föreslagna är svenska. Någon som har tips på utländska, förutom Ken and Robin talk about stuff?

talgboll

Rollspelskollektivet
Björn Wärmedal;n252158 said:
Intressant att nästan alla föreslagna är svenska. Någon som har tips på utländska, förutom Ken and Robin talk about stuff?
Jag har ju gett exempel på fem amerikanska...

Bolongo

Herr Doktor
Tant Ragnar;n252153 said:
Jag gillar blandningen av ämnen i Ken and Robin talk about stuff - rollspel/rollspelsdesign/litteratur/historia/alternativ historia/occultism och matlagning (!). De som pratar är gamla designrävar (gumshoe, nights black agents, drama system med mycket mer). Reklamsnuttarna mellan inslagen är lite radioreklams-pajjiga, men är väldigt korta.
Glöm inte att de ofta pratar om film! Själv lyssnar jag bara med ett halvt öra när de kommer in på mat, men det stör mig inte.

ceruleanfive

Bläckfisk
Personligen är jag över lag inte så actual play-intresserad, utan föredrar trevliga samtalspoddar. Nordnordost känns som ett givet val och den har du ju bevisligen redan koll på. Lyssnade nyligen även lite på Rollspelsfika, som verkar kunna ha något bra på gång. Sen har åtminstone jag mycket nöje av Fummelpodden, i egenskap av samtalare. :)

Det är förvisso inte någon podcast per se, men jag gillar Matthew Colvilles YouTube-klipp, vilka kan lyssnas på ungefär som en podcast. Han går igenom lite mer konkreta tips för spelledare och dylikt.

talgboll

Rollspelskollektivet
Björn Wärmedal;n252269 said:
Ibland är jag så jääävla blind :p sorry.
Haha no worries :) Vi får hoppas att när hela forat exporteras någon gång i en postapokalyptisk framtid, så kan man inkludera emojis så jag kan ha amerikanska flaggor som synstöd ;)