Nightshard
Veteran
Skall man se om det här går bra.
Jag har arbetat och lekt runt med ett rollspels system som använder sig av t10 i något år nu och funderar på att renskriva och göra det mer "officiellt" om ni förstår vad jag menar. Det har tagit ett tag att få kunskaps färdigheter och strids färdigheter att fungera med samma mekanik, men jag tror att jag har lösningen med den senaste regeländringen som jag gjorde. Den behöll den mörka aspekt som jag saknar från många stridssystem i rollspel. Själva grundsystemet fungerar men det kommer att dyka upp problem senare, men nu vill jag börja på en setting.
--------
Men mer om det senare. Vad jag är intresserad i är nu är karaktärs skapandet och skulle vilja få lite kommentarer på den ide jag har.
- Samhället är Viktigt: Rollspels personerna är med i ett samhälle. Samhället bestämmer grund färdigheter, egenskaper mm. Den bestämmer också vilka klasser/yrken man kan ha mm. Så det första man gör som spelgrupp är att skapa sitt samhälle. Hela gruppen kommer oftast att använda samma samhälle som grund.
- Klasser är Ändamålet: Spelaren väljer vilken klass man vill tillhöra, den bestämmer spelstil och den plats som karaktären skall ta i rollspels gruppen.
- Karaktären är Drivkraften: Fördjupning med karaktärens historia, relationer, egenheter mm. Npc ska vara viktiga i settingen och ge en mål med karaktären.
- Stats är Sekundärt: Det sista man gör i karaktärs skapandet är att slå fram karaktärens grundegenskaper som Styrka, Smidighet etc. och skriva ner färdighets värden. Anledningen för att det händer sist är för att de föregående momenten ändrar på vad tärningarnas resultat betyder under skapelseprocessen.
Jag har hittills haft en lång lista som man antingen väljer från eller slår fram resultat på. Det har resulterat i underliga samhällen, yrken och för att inte nämna npc. Så för att göra det mer strömlinjeformat funderar jag på att göra färdiggjorda samhälles- och klasspaket som man väljer från som har både positiva och negativa aspekter. Sen väljer man ett underpaket för att få variation plus ett eller flera historieslag. Så det ser ut ungefär så här.
(Samhälle Huvudtyp:By ) + (Samhälle Underkategori:Gränsby) + Slag på Samhällets Historia
(Klass Huvudtyp:Jägare) + (Klass Underkategori:Tjuvjägare) + Slag på Personlig Historia.
(Slå fram npc) + (Drivkrafter) etc.
(Personliga Skapelsepoäng) + (Slå fram grundegenskaper och fyll i formuläret)
Jag vet inte om beskrivningen är bra men det är bara att ställa frågor så gör jag en mer djupgående förklaring. Settingen går för tillfället under namnet "Drömmar" för att utvecklingen av samhället genom karaktärernas vilja och förhoppningar. Att de drömmer om ett bättre liv.
Jag har arbetat och lekt runt med ett rollspels system som använder sig av t10 i något år nu och funderar på att renskriva och göra det mer "officiellt" om ni förstår vad jag menar. Det har tagit ett tag att få kunskaps färdigheter och strids färdigheter att fungera med samma mekanik, men jag tror att jag har lösningen med den senaste regeländringen som jag gjorde. Den behöll den mörka aspekt som jag saknar från många stridssystem i rollspel. Själva grundsystemet fungerar men det kommer att dyka upp problem senare, men nu vill jag börja på en setting.
--------
Men mer om det senare. Vad jag är intresserad i är nu är karaktärs skapandet och skulle vilja få lite kommentarer på den ide jag har.
- Samhället är Viktigt: Rollspels personerna är med i ett samhälle. Samhället bestämmer grund färdigheter, egenskaper mm. Den bestämmer också vilka klasser/yrken man kan ha mm. Så det första man gör som spelgrupp är att skapa sitt samhälle. Hela gruppen kommer oftast att använda samma samhälle som grund.
- Klasser är Ändamålet: Spelaren väljer vilken klass man vill tillhöra, den bestämmer spelstil och den plats som karaktären skall ta i rollspels gruppen.
- Karaktären är Drivkraften: Fördjupning med karaktärens historia, relationer, egenheter mm. Npc ska vara viktiga i settingen och ge en mål med karaktären.
- Stats är Sekundärt: Det sista man gör i karaktärs skapandet är att slå fram karaktärens grundegenskaper som Styrka, Smidighet etc. och skriva ner färdighets värden. Anledningen för att det händer sist är för att de föregående momenten ändrar på vad tärningarnas resultat betyder under skapelseprocessen.
Jag har hittills haft en lång lista som man antingen väljer från eller slår fram resultat på. Det har resulterat i underliga samhällen, yrken och för att inte nämna npc. Så för att göra det mer strömlinjeformat funderar jag på att göra färdiggjorda samhälles- och klasspaket som man väljer från som har både positiva och negativa aspekter. Sen väljer man ett underpaket för att få variation plus ett eller flera historieslag. Så det ser ut ungefär så här.
(Samhälle Huvudtyp:By ) + (Samhälle Underkategori:Gränsby) + Slag på Samhällets Historia
(Klass Huvudtyp:Jägare) + (Klass Underkategori:Tjuvjägare) + Slag på Personlig Historia.
(Slå fram npc) + (Drivkrafter) etc.
(Personliga Skapelsepoäng) + (Slå fram grundegenskaper och fyll i formuläret)
Jag vet inte om beskrivningen är bra men det är bara att ställa frågor så gör jag en mer djupgående förklaring. Settingen går för tillfället under namnet "Drömmar" för att utvecklingen av samhället genom karaktärernas vilja och förhoppningar. Att de drömmer om ett bättre liv.