Nekromanti Rollspels reklam var/hur?

Celledor

Hero
Nu var det länge sedan jag la mig i något här på forumet men...jag arbetar på ett sci-fi efter katastrofen rollspel vid namn VEUS. Det går sakta fram och jag har nu ett fint häfte på en 250 sidor eller så :gremlaugh:, samt illustrationer på väg.

Jag har planer på att publicera detta på något sätt, exakt hur är oklart (men jag kan tänka mig att lägga ner lite pengar på det). Min fråga är om någon har bra ideér på var/hur man kan göra reklam för sitt rollspel, då jag är helt okänd som rollspelsmakare förutom i min egen vänskapscirkel.

Tackar i för väg...om någon vill veta något om VEUS så är det bara att fråga, om någon är intresserad.

Krille

Super Moderator
Re: Reklam

"Min fråga är om någon har bra ideér på var/hur man kan göra reklam för sitt rollspel, då jag är helt okänd som rollspelsmakare förutom i min egen vänskapscirkel."

Släng dig in i regeldiskussioner och världsdiskussioner, och använd ditt spel som exempel.

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Min fråga är om någon har bra ideér på var/hur man kan göra reklam för sitt rollspel, då jag är helt okänd som rollspelsmakare förutom i min egen vänskapscirkel."

Som Krille säger är det en bra grej att lägga sig i diskussioner här på forumet och göra skamlöst mycket reklam, men det är fortfarande inte så att forumet kan göras representativt för alla rollspelare i Sverige så visst, du får uppmärksamhet här, men det är inte det enda sättet du borde tillämpa.
Att skriva en artikel/förhandstitt om spelet och skicka in hit är ingen dum idé, då ser även de som inte besöker forumet vad det är för något och vad du är för en prick.
Åk runt och arrangera på konvent så ser de som varken besöker forumet eller sidan vad du är för en prick.
Skriv något till Fenix, Sverox eller någon annan tidning eller fansin så ser de som inte sett det tidigare det.

"om någon vill veta något om VEUS så är det bara att fråga, om någon är intresserad."

Jag är i vilket fall intresserad, men vi kan ta det i en annan tråd eller via PM eller så som du tycker det passar bäst istället. :gremsmile:

Celledor

Hero
Re: Reklam

Det skulle jag kunna göra men, det är inte ofta som jag har tid till forumet. Vet inte riktigt vart mina dagar tar vägen nu för tiden.

Rising

Vila i frid
Om jag skulle marknadsföra ditt spel så skulle jag ge dig följande råd:

1. Resa runt på konvent och tala om spelet. Du behöver den personliga kontakten för att verkligen nå ut. Försök tala med rätt personer (dvs. fanzinfolk) eftersom du helst vill att någon ska skriva om ditt spel så att en större publik får läsa om det.

2. Skriva några inlägg här på wrnu och på sverok's forum där det finns länkar till en hemsida där du presenterar ditt spel ytterligare. Det viktiga är att du inte bara postar ett reklaminlägg, utan snarare råkar nämna ditt spel på ett naturligare sätt, såsom "jaså? Du är intresserad av ett S/F-spel som har lite lågmäld, trovärdig teknik? Då kan jag kanske tipsa om det spel som jag skriver på, det är på hela 250 sidor och har bl.a väldigt bra regler för bla bla bla, och om du är intresserad kan du läsa mer här:"

3. Bygg en hemsida där du både presenterar ditt spel och dessutom erbjuder en liten enkel gratisversion (alternativt visar utdrag ur den riktiga boken) så att besökarna både får mersmak och samtidigt kan se att det hela är ett ambitiöst projekt.

4. Du kan betala för en annons i Fenix, även om jag gissar att det kan bli svettigt för ett hobbyprojekt. Det viktiga vore i så fall att vinkla annonsen så att läsarna ser att ditt spel inte bara är ett nytt spel från något ansiktslöst storbolag. Visa att du bara är en engagerad svenne som brinner för hobbyn! Passa på att berätta om vad ditt spel -inte- är, så att läsarna kan se att de borde välja ditt spel istället för något av alla andra S/F-spel på marknaden.

5. Erbjud dig att skriva en artikel i SVEROX eller Fenix (eller alternativt något mindre fanzin) om hur det går för dig att lansera ditt eget spel, vilket kan ge en inblick i vilka problem som väntar den som vill försöka sälja sitt spel utan att ha något känt namn eller stort företag att luta sig mot. Hur journalistisk din artikel än blir, så kommer den ju nämligen också vara typiskt bra reklam för dig och ditt spel.

6. Hugg halsen av någon av Madeleines pojkvänner och avslöj inför alla kvällstidningsjournalister att du gjorde det för att du blivit hjärntvättad av ditt eget rollspel, och se till att nämna namnet på rollspelet i precis varenda intervju du ger.

DODswe4

Hero
Kan man få nån kort beskrivning av spelet? SCi-fi spel är alltid intresanta. dessutom verkar det som om en hel del tid har lagts ner på detta spel

Celledor

Hero
Spelet heter VEUS (Världen Efter Undergångens Slut)

Tja, det kan nog ses som rätt orginellt. Men...det utspelar sig i framtiden (som klarade sig till 2078 då tredje världs kriget bryter ut). Man börjar spela 2150 eller något sånt när delar hunnit att repa sig, och byga upp en ny värld. Det lite mera orginella är att har har kört ganska hårt på naturkatastrofer och globala katastrofer som leder till enorma demonstrationer och politisk orolighet, samt att en pest eller virus sveper över jorden. Det är inte bara en enda anledning utan resultatet av en massa problem som tillslut skapar kaos och depseration världen över.

Jag har även försökt att gör det ganska flexibelt så att du kan spela det så som just du och din spelgrupp tycker ät roligast. t.ex. om man vill spela i en renodlad Mad Max kampanj eller en liknande variant av filmen 1984. Båda finns i olika delar av världen. Sedan så är det helt upp till gruppen vilken teknologisk nivå eller hur stor del av speltiden som det tar för att hitta mat och färskt vatten (vilket kan vara ett enormt problem). Det går nog även att spela i en matrix inspirerad värld om man vill då den typen av teknologi faktiskt fanns innan undergången. Jag har en masa filmer (även dåliga som dock har tuffa backgunds idéer) som jag tar inspiration från.

Jag har även tagit med ett kapitel om vad som händt i världen till man börjar spela.

Tillägsböcker (nu ser jag så där onödigt långt fram i tiden igen) är: Världen Före alltså innan världen gick under och Världen Efter som komer att bli en riktig sci-fi modull med hela solsystemet att färdas i.

Regeltekniskt så försöker jag att håla dt så realistiskt som möjligt, då menar jag att man inte är så kaxig efter en kula i magen.

Skulle nog kunna fortsätta att förklare en massa saker men jag ger mig här, fins troligen en massa liknandne redan men jag började ju att arbeta på det för en typ fyra år sedan eller så...

DODswe4

Hero
Det där låter riktigt intresant. kan man få ett meddaleande eller nått när det är klart? Vilket system är det föresten?

Celledor

Hero
Visst, det kan ta ett tag innan jag vågar säga att det är klart, det går att spela och så men en massa detaljer återstår. Det är det jobbiga och lite tråkiga kvar. Jag sitter även och väntar in diverse illustrationer från min illustratör.

Rollspelet använder inga befintliga system utan jag använder delviss mitt egna TN (Tio Nivå) system (främst till skador och liknande) samt en T100 till färdigheter med svårighetsmodifikationer som +/-5 +/-10 osv.

Ska fixa en ordentlig hemsida, den enda jag har just nu är www.veus.cjb.net