Arvid
Warrior
Re: Mundana är ganska statiskt (OT)
Jag tycker absolut att du har en poäng och jag finner själv mycket nöje i att Mundana är en såpass välgjord värld där saker är kopplade och påverkar varandra. Vilket gjort våra kampanjer om inbördeskriget i Soldarn mycket intressantare än vad jag hade kunnat göra dem i till exempel Ereb Altor. Samtidigt tycker jag inte att vi (eller någon annan) spelar eon oerhört realistiskt. Bara några korta exempel:
*Väder: Våra rollpersoner äventyrar året runt och vi har aldrig varit såpass bunda till vädret som varje person (åtminstonde norröver) "bör" vara.
*Gruppsyn: Alla rollpersoner är trots allt individualistiska västerlänningar. Släkt och familj spelar aldrig så stor roll som det "borde" göra.
*Så fort det blir någon större händelse, typ ett krig, kommer ingen spelledare ha tillräckligt stora kunskaper för att det spelas på ett realistiskt sätt.
För övrigt förstår jag inte varför magin i Eon skulle vara särskilt realistisk, jag tror snarare det beror på att Mundanas naturlagar ger känslan av att ha liknande grunder som vår fysik.
Det jag egentligen vill säga är att det enda man kan nå är en känsla av realism, eller mer realism en tidigare. Så det är knappast nån ide av att oroa sig för att man spelar orealistiskt, det kommer man ändå alltid göra.
Jag tycker absolut att du har en poäng och jag finner själv mycket nöje i att Mundana är en såpass välgjord värld där saker är kopplade och påverkar varandra. Vilket gjort våra kampanjer om inbördeskriget i Soldarn mycket intressantare än vad jag hade kunnat göra dem i till exempel Ereb Altor. Samtidigt tycker jag inte att vi (eller någon annan) spelar eon oerhört realistiskt. Bara några korta exempel:
*Väder: Våra rollpersoner äventyrar året runt och vi har aldrig varit såpass bunda till vädret som varje person (åtminstonde norröver) "bör" vara.
*Gruppsyn: Alla rollpersoner är trots allt individualistiska västerlänningar. Släkt och familj spelar aldrig så stor roll som det "borde" göra.
*Så fort det blir någon större händelse, typ ett krig, kommer ingen spelledare ha tillräckligt stora kunskaper för att det spelas på ett realistiskt sätt.
För övrigt förstår jag inte varför magin i Eon skulle vara särskilt realistisk, jag tror snarare det beror på att Mundanas naturlagar ger känslan av att ha liknande grunder som vår fysik.
Det jag egentligen vill säga är att det enda man kan nå är en känsla av realism, eller mer realism en tidigare. Så det är knappast nån ide av att oroa sig för att man spelar orealistiskt, det kommer man ändå alltid göra.