Rollspels-skrock

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,260
Hörde i en spelgrupp (halvt på skämt, halvt på allvar) att det betydde otur att renskriva sin RP till ett nytt rollformulär, för då hände bara nåt eländigt med den, RPn dog eller liknande.

Vad har ni hört för rollspels-skrock?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,925
Location
Stockholm
Folk har en massa tärningsskrock för sig.

De straffar tärningar som slår dåligt som ett varnande exempel till övriga tärningar.

Eller byter tärning om en tärning slagit dåligt några gånger i rad.

Eller fortsätter slå en tärning som slagit dåligt övertygade om att ”snart måste det vända”.

Om du inte har viktade eller väldigt skeva tärningar är det inte så tärningar funkar.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,245
Eller fortsätter slå en tärning som slagit dåligt övertygade om att ”snart måste det vända”.
Man kan förvänta sig att de ska sluta slå dåligt och börja slå genomsnittligt, om det duger för ”vända”.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,894
Turtärningar, förbannade tärningen eller att blåsa på tärningen innan man slår är ju definitivt en grej
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,428
Location
Göteborg
Hörde i en spelgrupp (halvt på skämt, halvt på allvar) att det betydde otur att renskriva sin RP till ett nytt rollformulär, för då hände bara nåt eländigt med den, RPn dog eller liknande.
Det låter rimligt. Alla vet ju att man får en bättre rollperson om man gör den på ett utsuddat använt rollformulär än om man gör den på ett nytt.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
702
För ett gäng år sedan fick min fru ett gamalt arvegods-bord, en fin lite gameldagspjäs som härtsamade från hennes mormorsmor, om jag minns rätt. Första gången vi spelade rollspel runt bordet slog alla ohyggligt dåligt.

Nästa gång ville alla slå i papplådor i soffan. Rimligt!
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,151
Location
Omfalos
Hörde i en spelgrupp (halvt på skämt, halvt på allvar) att det betydde otur att renskriva sin RP till ett nytt rollformulär, för då hände bara nåt eländigt med den, RPn dog eller liknande
Ja, det här memet har skvalpat runt i mina rollspelsgrupper också.

Annars är det väl mest tärningar.

---

Har online-rollspel skapat en ny typ av skrock?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,418
Location
Kullavik
Oklart om det kan kallas skrock men: "Det är svårare att slå lyckade slag med YZE (T6:or) än med T100 / T20"
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,041
Oklart om det kan kallas skrock men: "Det är svårare att slå lyckade slag med YZE (T6:or) än med T100 / T20"
I YZE är det bara sexor som räknas som lyckade, right? Jag minns att det kändes svårt att lyckas med saker när vi spelade MÅ0 för ett par år sen, men jag räknade aldrig på det.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
852
Location
Umeå
Har spelat en gång med en kille som vägrade rulla en tärning om det var en hund i samma rum. Inte för att han var rädd för hundar utan för att hundar kan distrahera lyckoandar. Kan ha varit något annat än rollspel vi spelade, men principen hade nog varit densamma.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,151
Location
Omfalos
I YZE är det bara sexor som räknas som lyckade, right? Jag minns att det kändes svårt att lyckas med saker när vi spelade MÅ0 för ett par år sen, men jag räknade aldrig på det.
Har för mig att detta komma upp en tråd om sannolikhet här för några år sedan. Och att någon/några tyckte just detta, trots att matten visade att sannolikheten att lyckas i YZE i praktiken är hög med de tärningspöler rollfigurerna har. Men jag orkar inte leta upp den ...
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,217
Location
Umeå
Oklart om det kan kallas skrock men: "Det är svårare att slå lyckade slag med YZE (T6:or) än med T100 / T20"
Alltså, är det 50% chans att lyckas är det ju 50% chans att lyckas, oavsett om man slår och vill ha en enda sexa på ett gäng tärningar, om man slår en t100, eller om man ska dra ett kort och få ett rött kort. Etc. Är det inte bara att folk inte kan räkna det i huvudet lika lätt så hur lätt är det att få en sexa på 5 tärningar (bortåt 60%) är mer dolt för dem än övriga sätt.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,260
Jag kan ju helt klart ibland stanna upp och fundera på hur fan en tärningsbot fungerar när man slagit t100 ett par tre gånger och man får lite liknande resultat. Eller för den delen samma. :)
Har haft spelare som anklagat vissa VTTs för att "slå så jävla dåligt, det är nåt fel på det!" Sen är det ju förstås olika kvalitet på olika RNGs, inte tu tal om saken.
 

Otto Boll

Veteran
Joined
7 Sep 2023
Messages
27
Om man inte sätter ut vakter blir man överfallen under natten.
Även om man är på en trygg plats eller spelar ett icke-våldsamt spel.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook
Sant, kan skriva under på ovan ;)
I samma anda bör man som bågskytt alltid skaffa sig minst en extra bågsträng.

I en av våra kampanjer nyttjar även vår SL ett tärningsset vi spelare vill förbjuda, efter han upprepade gånger lyckats slå typ 40+ med OB4T6 o dyl. (oftast när hans SLPs slår fram skada på oss RPs).
 
Top