Nekromanti Rollspels text och program för layout och design

Siffner_UBBT

Veteran
Nu börjar mitt Rollspel ta fart och det är dags att börja skriva ner mina regler. Jag började skriva med programmet OpenOffice 3.1 men insåg snabbt till att det var lite krångligt att få texten och layouten av reglerna att se snyga och proffsiga ( Även om jag nu lyckades någorlunda. Tabellerna blir dock inte som jag vill xD eller sidnummerering i slutet av sidan...)

Adobe Indesign är inte ett alternativ och är mer ute efter ett gratis och bra program...

Tack på förhand
M.V.H Pure

Arfert

Facit
Det enda gratisalternatvet jag känner till som har en funktionalitet som liknar Indesigns är Scribus (finns på www.scribus.net), men det har en ganska hög inlärningströskel.

Vill du betala lite kan PagePlus vara ett alternativ, det hittar du HÄR.

Jag antar att du jobbar på en PC, om du har Mac finns det många, bra, billiga alternativ.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja...

Jag skulle vilja rangordna det som typ InDesign, OpenOffice, Word, LaTeX, Scribus.

Lär man sig OpenOffice ordentligt, med sidhuvud, sidfot, och stilmallar så är det ett helt OK alternativ, liksom Word. Oavsett vilket program man väljer finns en inlärningskurva.

Scribus är en jätte-jättedålig opensourcevariant som hemskt gärna skulle vilja vara ett InDesignalternativ men helt enkelt inte ens kommer i närheten, och som pga sitt urdåliga tabellstöd blir helt oanvändbart.

LaTeX är mer som HTML och liknande, kräver viss kodvana och har en skarp inlärningskurva, men kan ge ifrån sig mycket snygg layout om man trilskas lite.

Arfert

Facit
bra och bra (det är ju en ordbehandlare, inte ett layoutprogram), men det är gratis...

krank

PureSnowX said:
Så OpenOffice är altså ett bra alternativ?
Vi kan säga såhär:

Tänk dig en lista med 100 platser. InDesign har de första 90 platserna.

OpenOffice är ett bättre alternativ än Word, Word är ett bättre alternativ än LaTeX, och nästan allting är bättre än Scribus.

Men tyvärr finns det bara ett kompetent program på marknaden, bara ett alternativ som faktiskt är "bra" (Av de jag testat, då). Och det är InDesign.

Eller iofs, om man hittar nån gammal kopia av Pagemaker borde det också kunna funka, jag minns 6.5 som ett ganska OK program som jag inte släppte förrän InDesign 1.0 kom.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Skriv texten helt klart i Open Office, rätta stavfel, ha en språkligt välfungerande text (Några bra illustrationer och spelbart spel hjälper givetvis till). Då kan du be Arfert layouta det åt dig i InDesign.
I gengäld kommer han vilja ha fyra öl. :gremsmile:

//EvilSpook

krank

EvilSpook said:
Då kan du be Arfert layouta det åt dig i InDesign.
Eller någon annan av oss som inte är helt bortkomna. Jag är inte lika bra som Arfert, men hjälper gärna till i utbyte not nån symbolisk ersättning.

Quadrante

Grisbonde
Så sprit är symboliskt nu för tiden?

Men som sagt, se till att få fram all text först, sedan funderar du över hur det ska se ut. Kan du inte lösa det på något sätt, får du väl skriva ut texten och klippa och klistra, det har funkat förr. (InDesign/QuarkExpress är proffs alternativen. Har du inte möjlighet till att få låna/köpa dem, så använd vad du har till buds. Grundregeln är annars att hålla det enkelt. Rubriker i två nivåer. Rader om längst 65 tecken, minst 10. Max två typsnitt/stilar)

krank

Quadrante said:
Så sprit är symboliskt nu för tiden?
Nej, men mig kan man inte betala i sprit eftersom jag i stort sett inte begagnar rusdrycker...

Arfert

Facit
EvilSpook said:
Skriv texten helt klart i Open Office, rätta stavfel, ha en språkligt välfungerande text (Några bra illustrationer och spelbart spel hjälper givetvis till). Då kan du be Arfert layouta det åt dig i InDesign.
I gengäld kommer han vilja ha fyra öl. :gremsmile:

//EvilSpook
nej, ett par flaskor whisky av bättre sort vill jag nog ha för en sån grej :gremwink:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Arfert said:
nej, ett par flaskor whisky av bättre sort vill jag nog ha för en sån grej :gremwink:
Ok.. men grundprincipen är sund!
Med lite tur kommer konkurrensen hålla nere priset...

:gremlaugh:
//EvilSpook

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Håller med om Kranks vaga pushande av OpenOffice. Det är ju dessutom ett standardprogram som de flesta har tillgång till. Det gör att du får det mycket enklare när/om du skaffar korrekturläsare eller bara vill ha respons på delar av spelet här från forumet.

Själv har jag skrivit mina spel i LaTeX men det är det så få som kan läsa så jag skickar ut PDF-er till korrekturläsarna, men de är jobbiga att ändra i.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Det har väl sagts mer eller mindre men inte så uttryckligt: fortsätt att skriva i Open Office! Strunta i layout så länge du skriver: det kommer bara ställa till problem sen om (när!) du måste ändra något.

Saker och ting blir väldigt fina i InDesign (om man vet lite av vad man gör) men det är absolut inget program att skriva i, detsamma gäller Scribus.

krank

DeBracy said:
Saker och ting blir väldigt fina i InDesign (om man vet lite av vad man gör) men det är absolut inget program att skriva i, detsamma gäller Scribus.
Med skillnaden då att Scribus inte heller är ett program att layouta i... =)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Värst vad ditt hat mot Scribus är starkt. :gremwink:

Jag håller som sagt var inte med krank. Scribus är ett helt okej program, om än inte i samma klass som InDesign (och det har dessutom en betydligt lägre inlärningströskel än InDesign - säger jag som har problem med att lära mig att använda nya program). Du ska definitivt inte börja layouta i OpenOffice oavsett vad krank säger.

Däremot är layout inget som du ska tänka på i det här stadiet, mao. jag instämmer helt med DeBracy.

Arfert

Facit
Håller absolut med... layouta gör man sist, när texten är klar eller i alla fall så gott som klar (man kanske fortfarande vill ändra nån formulering här och var, typ).. och medan man skriver ska man inte alls tänka på layout, utan enbart på innehåll.

Jag föredrar att använda ordbehandlare som helt fokuserar på texten, som Ulysses eller Scrivener. Och stämningstexter och annat "skönlitterärt" skriver jag dessutom först på en gammal skrivmaskin, så att jag ska tvingas skriva om den minst en gång, istället för att bara peta i det, som man lätt gör om man skriver på datorn. Texterna blir dessutom tajtare, mindre ordbajsande på en skrivmaskin.

Sedan, när texten är klar, ja då först layoutar man, med för sådant avsett program. Håller dessutom med de som säger att Scribus är ett bättre alternativ än OpenOffice för layout, det innehåller layout-funktioner som totalt saknas i det senare. Betydligt enklare att spärra och kerna text med, t.ex.

LaTex är inget "riktiga formgivare" håller på med (där är det InDesign eller Quark som gäller). Men kan du programmera kanske det är nåt för dig, det kan ge rätt snygga resultat, typ boklayout utan krusiduller. Vill du ha en mer konstnärlig och spontan layout är det bara att glömma, dock.

krank

Arfert said:
Sedan, när texten är klar, ja då först layoutar man, med för sådant avsett program. Håller dessutom med de som säger att Scribus är ett bättre alternativ än OpenOffice för layout, det innehåller layout-funktioner som totalt saknas i det senare. Betydligt enklare att spärra och kerna text med, t.ex.

Tja, så länge man aldrig ska använda några tabeller, eller har typ ett par extra timmar att spendera på varje tabell, så...

Eller OK, det borde gå, men jag har inte testat, att skapa tabellerna i t.ex OpenOffice, exportera dem till något vektorformat, och lägga in dem som bilder i Scribus. Sånt orkar inte jag, men det kan vara en väg - för Scribus är helt efterblivet vad gäller tabeller.

Arfert

Facit
...eller så gör man som man gjorde i layoutprogram förr i tiden; använder tabbar istället.