Nekromanti Rollspels tips, någon?

theReaper

Veteran
Tjolop!
Jag har lite pengar som kliar på ett synnerligen behagligt sätt i min ficka. Vad ska jag köpa för rollspel? Är Wheel of Time något att ha? Eller kanske In Nomine? Snälla hjälp en alv som har tappat bort sig i rollspels djungeln!

Widde

Warrior
Hmmm.
Jag är ingen stor fan av Jordan, och har dessutom inta haft tillfälle att titta på WoT-boken, så den skall jag inte uttala mig om.
In Nomine är sådär halvpifft. Tyvärr är det en ganska urvattnad historia om man jämför med förlagan In Nomine Satanis / Magna Veritas, som ges ut av det Franska företaget Siroz. Tyvärr endast på franska. Om dina spelare är pratglada snarare än slaktbenägna, så kan jag rekommendera en titt på Dying Earth från Pelgrane Press. Ett annat franskt rollspel -- men på engelska denna gång är Agone från Multisim (som även gjorde originalet till Nephilim). Är du lagd åt actionhållet så finns det ju Feng Shui och Exalted. Enligt min ringa uppfattning ballar dock storytellingsystemet ur tämligen kraftfullt i Exalted. En helt nymeckad figge kan ibland få rulla uppemot 20 (tjugo!!!) tärningar, som sedan skall delas in i fyra olika grupper. Inte smidigt alls, må jag säga. Fräckt magisystem dock. Men vill man spela Exalted så föreslår jag att man dumpar ST-systemet för färdigheter och hanlingar och ersätter det med Feng Shuisystemet (lite modifierat), Det fräcka magisystemet kan man behålla så gott som orört.
Men vad övrigt? Vad står på min lista att köpa eller kolla in?
7:nt Sea, Stormbringer/Corum, Splatter, Delta Green (till Cthulhu), Over the Edge, Deadlands ...

Så många spel; så lite pengar ...

-W

Staffan

Myrmidon
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

En helt nymeckad figge kan ibland få rulla uppemot 20 (tjugo!!!) tärningar, som sedan skall delas in i fyra olika grupper.

<hr></blockquote>

Fyra grupper? Om jag inte uppfattat systemet fel behövs i de flesta fallen, framför allt när man slår SÅ många tärningar, bara tre grupper: misslyckade (1-6), lyckade (7-9) och dubbellyckade (10). De enda tillfällen när ettor är relevanta är om man inte får några lyckade, vilket är en ganska liten chans när man slår många tärningar (8% vid 5 tärningar, 0,6% vid 10, 0,05% vid 15 och 0,004% vid 20 tärningar). I Exalted har de inte med den jobbiga regeln från WoD-spelen att ettor är antilyckade.

Widde

Warrior
Exalted och dess tärningar

Fal av mig, Natten är sen och widde är gammal och senil.
Men sjutton tärningar som skall grupperas i tre grupper och sedan kluras lite med, det går inte så rackarns snabbt och smidigt. Tycker jag iaf. Andra kanske tycker annorlunda.
Men eftersom spelet verkar vara gjort med tanke på manga-action och fartfyllda slagsmål så skulle jag rekommendera en snabbare och mer intuitiv mekanism.

-W

Vindhand

Myrmidon
In Nomine är rätt kul. En massa svart humor, ovanliga karaktärer och intressant världsbild. Regelsystemet är lättviktigt och hårt knutet till världen (mer än något annat spel jag sett). Det har sina egenheter men är såpass detaljfattigt att det saknas riktigt enorma buggar :gremsmile:
Världen är å andra sidan lätt väl utarbetad även om det kan bli att leta i ett antal böcker för att hitta det man söker... böckerna i sig är roligt skrivna vilket kanske kompenserar för att de är halvdant organiserade.
Jag har haft mycket kul med IN...

Vad gäller övriga tips så står Strormbringer rätt högt i kurs hos mig just nu. Det är regelmässigt ganska likt DoD (och andra Basic Roleplaying-spel) i grunden men är mycket mer välgenomarbetat än DoD någonsin hunnit bli. Världen är det multiversum Michael Moorcocks böcker utspelar sig i, med fokus på Young kingdoms (från Elric-serien). Klart värt en titt...

Är Wheel of Time något att ha?

Är inte det D20-baserat? Litet av en negativ egenskap i mina ögon...

Allt detta IMHO naturligtvis :gremsmile:

Duddmannen

Hero
Rollspelstips! [Långt]

Jag tycker att Wheel of Time kan vara ett bra spel men det kräver att Spelledaren har läst större delen av bokserien. Den värld som det utspelar sig i har ju vissa små detaljer som det kan vara bra att ÅTMINSTONE Spelledaren kan. Om man däremot har en spelgrupp där ALLA läser serien så är det här en riktig guldklimp.

Jag tycker att d20-systemet är bra.

In Nomine vet jag tyvärr för lite om för att kunna uttala mig, men jag kan rekommendera två andra spel från samma företag. WitchCraft är det första, med en värld på gränsen till Apocalypsen. Övernaturliga fenomen blir allt vanligare och en strid pågår mellan hemliga sällskap av Häxor, Trollkarlar, Vatikanens Anti-magi Kommando, THEM, MIB, Vampyrer, Varulvar, Bast(Egyptiska Varkatter), Vålnader och mycket annat. Man kan spela allt från vanliga människor till odödliga vetenskapsmän från atlantis i ett system som ändå känns väl balanserat. Man är inte körd som vanlig dödlig om man möter på en Vampyr (man ligger illa till, men det är inte kört).

Det andra spelet använder sig av samma system och heter All Flesh Must Be Eaten. I korthet kan man säga att det är ett rollspel som elegant simulerar alla sorters Zombie-filmer. Man spelar kanske ett gäng ungdomar som bestämt sig för att tälta vid den gamla kvarnen där något hände för många år sedan. Åsså kommer döingarna knallandes! Splatter och gore!

JAG tycker i alla fall sån't är roligt!

Duddmannen

Hero
Rollspelstips! Rättelser!

...jag kan rekommendera två andra spel från samma företag.

1. Det är INTE samma företag som ger ut In Nomine och WitchCraft. WitchCraft och All Flesh Must Be Eaten kommer från EDEN STUDIOS
http://www.edenstudios.net/games.html

2. Det var inte ett speciellt långt inlägg.

Åsså kommer döingarna knallandes! Splatter och gore! JAG tycker i alla fall sån't är roligt!

3. Jag tycker att allt sådant är JÄTTEROLIGT.

Totenklage

Veteran
Några tips.

Några tips:
Agone från franska Multisim. Ett mycket bra och annorlunda spel som fått mig att omvärdera fantasygenren (och kanske hela rollspelsvärlden). Fantasi, skräck och storslagenhet. Som det ser ut nu så finns det massor av suplement på franska men endast 3-4 st översatta till engelska. Dock måste sägas att det jag läst hitills överträffar det mesta jag läst inom fantasygenren. Ett måste för den som tröttnat på samma gamla vanliga och vill pröva på något nytt.

Unknown Armies från Atlas Games. Konspirationer och konstigheter. Skräck blandat med magi. Ett bra spel från ett bra spelföretag. Jag gillar verkligen deras "madness"-system och har implementerat det till min CoC/Delta Green-kampanj.

Feng Shui också från Atlas Games. Ett spel som i princip helt baseras på action. Spela nutid, dåtid, framtid eller allt på samma gång! Härligt spelsystem som flyter väldigt snabbt och ger väldigt bra filmisk känsla.

Over the Edge, även detta från Atlas Games. Ännu ett spel med konspirationer och konstigheter, men med betoning på konstigheter. Bra system, nästan lite friform. Gammalt men tillhör ändå ett av de bästa som gjorts.

Varför bry sig om Wheel of Time när det finns Agone?
Varför bry sig om In Nomine när det finns Unknown Armies?
Om du prompt vill ha ett spel med änglar och demoner så kan du ju spana in gratisspelet Children of Fire, bara att tanka hem och skriva ut.

Hoppas att jag varit till någon hjälp.

Johan K

Gammal & dryg
Nått av de här, kanske !

Jag kan starkt rekomendera nått av de här spelen:

* Eon
* DoD (alla versioner UTOM Chronopia)
* N2
* Vampire
* SW

Alla de här spelen tycker iaf jag är bra & roliga att spela./images/icons/clever.gif

Staffan

Myrmidon
Re: Exalted och dess tärningar

Tja, jag har ju bara spelat spelet en gång så jag ska väl inte uttala mig så mycket om dess hastighet. Det verkar dock avsevärt snabbare än "standard"-Storyteller (fasta target numbers t ex, vilket väl även används i Aeonverse-spelen). Däremot upptäckte vi att Arrow Storm Technique var helt broken mot horder av extras, i alla fall kombinerad med en Artifact 5-båge.

chrull

Stockholm Kartell
jaha. så var det dags igen.
Ett nytt rollspel i månaden kännsd et ibland som man behöver...

SLA Industries är helt enkelt bäst. I alla fall om man tycker om läskiga mediamanupilerade företag, våld, skräck, våld, blod och våld. För det är det som SLA handlar om. VÅLD!

Wheel of time är bra. det har enkelheten hos d20 systemet som en fördel. sen tar man och lägger till Grim n Gritty rules. Då slipper man d20's HP explosioner och får ett mer dödligt system. Att WOT dessutom tagit bort d&ds monster XP och bara ger XP för avklarade äventyr är också en bonus. Enkelt och bra. dessutom en trevlig värld men charmiga klädmoden :gremlaugh: ... Och jag läser inte böckerna...

Little Fears är ett nytt härligt spel. Jag har visserligen inte provat det ännu men tänkte införskaffa det så småningom... under tiden låter ger jag er en presentation från warehouse 23: ~The role-playing game of childhood terror~
Remember when you were young and you were afraid of all those things that went bump in the night?

Ever wonder where they went?

Somewhere, stowed in the far recesses of your mind, are all the memories of your youth. The first day you walked into school, your first birthday party, running around at recess and climbing the monkey bars, your first crush, memories of when you used to play out in the woods or in that abandoned building down the block . . . but deep down, in the furthest corners of your mind are other memories. Memories that aren't so happy. They're buried deep, but if you try really hard you may just glimpse them. Memories of other things. Things that used to keep you up all night with your blanket over your head. Things that used to scritch-scratch at your window and call you up from your bed. Things that used to make you cover your face with your pillow or yell for your mother or father to come rescue you.

Look hard, you'll find them.

You're not scared, are you?

Splatter har ju släppts nu. jag får nog snart hem ett exemplat och om två veckor bör det vara recenserat här på sidan och i Codex 014. Men det kanske är värt en titt?

Men Wheel Of Time är ett bra tips om du är intresserad. men det beror ju lite på vad du spelat för spel innan. om man som många andra har fördomar mot d20 systemet så vågar man väl inte pröva...

chrull

Vindhand

Myrmidon
Re: Exalted och dess tärningar

Det verkar dock avsevärt snabbare än "standard"-Storyteller

säger ju i.o.f.s. inte så mycket... Storyteller är ju skrämmande trögt för den låga nivå av detaljer det erbjuder :gremsmirk:

Vindhand

Myrmidon
Re: Några tips.

Varför bry sig om In Nomine när det finns Unknown Armies?

För att de är väldigt olika spel? IN behöver inte alls fokusera på skräck t.ex. utan kan lika gärna spelas som nutidsfantasy, intrigspel eller humor. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
"Scream, 'cause I'm Your Nightmare"
666, någon?

Iaf. Har bara två rollspel som jag verkligen gillar att spela i bara p.g.a. världen, oavsett SL, men eftersom jag bara är en spelare så vet jag inte så mycket om världarna.

Shadowrun
Cyberpunkrollspel med lite släng av fantasy.. Glöm Neotech 2.. Här är en kall framtidsvärld med mycket värme.. Har du inget emot att lösa engelska så kan detta vara något för dig.
Året är 2058. En del folk börjar förändras i tonåren, anta sina sanna former såsom alver, dvärgar, troll.. När den förste draken trädde fram så slogs reportrar om att få intervjuva draken.. Draken Dunkelzahn ska t.o.m. ställa upp i presidentvalet(!)..
Här finns allt, shamaner, magiker, monster, och allt går att fixa.. Vill du ta ut dina tarmar och byta utrymmet mot något annat? Inga problem.. Fixa kroppsvapen, bli inkopplad i din Volvo för bättre köregenskaper eller utsöndra feromoner för att bli populär för det andra könet? Inga problem.. Bara du har pengar..
Det finns tre världar. En astralvärld som shamaner kan träda in i, en värld för hackers (matrisen/nätet, ser ut som ur filmen Johnny Mnemonic) samt den "vanliga" världen..
Tärningssystemet är relativt simpelt. Man använder T6:or och ska komma över target numbers (TN).

Vad ska spelarna göra då? Tja.. Jag kan avsluta med följande:
"Moving through this world like whispers in the night are the shadowrunners: freelance operatives, sometime - mercenaries who combine unique skills and flawless teamwork to deliver the impossible on demand. Driven by unknown motivations to accomplish both noble and disreputable goals, runners obey a code of honor that only they can define. No one admits their existence, but no one else can do their secret work."

Stjärnornas krig
Behövs vidare presentation? Westend Games gamla spel (WoT:s har jag inte testat) där man också bara använder T6:or för att komma över TN..

/[color:448800]Han</font color=448800> som också rekommenderar en sökning på (alla) forumen då tips på div. rollspel har förekommit minst 3-4 ggr tidigare förra året

Totenklage

Veteran
Re: Några tips.

IN behöver inte alls fokusera på skräck t.ex. utan kan lika gärna spelas som nutidsfantasy, intrigspel eller humor. :gremsmile:

Precis samma sak är det med Unknown Armies.