Nekromanti Rollspelsaffärer

FFF

Veteran
Finns det någon vettig rollspelsbutik i Göteborg?
Om så är fallet, var?

FFF

Veteran
Det här kanske man borde ha skrivit på kontaktforumet?

Nåja, skäll på mig om jag gjort fel så skall jag åtgärda det efter bästa förmåga.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tradition i 5an-huset/Nordstan. Vet inte om de är "vettiga", men hyffsat utbud har de väl iaf.

tdh

Swordsman
Har ingen vidare koll, men vet att Legend Hobbyspel är baserade i Göteborg. De har ingen "riktig" butik men säljer på plats ändå.

Balderk

Swashbuckler
Tradition

Jag har hört rykten om att tradition ska sluta med rollspel överhuvudtaget! Kan vara bara här i Umeå, men det skulle väl vara konstigt? tror dom blev uppköpta av nått amerikanskt bolag eller nått, och de sålde bara data-tv-spel... Kan bara vara ett rykte, nån som vet mer? Nån fler som hört det?

/Jonas

Storuggla

Champion
Re: Tradition

Vad jag förstått av de som jobbar på Tradden här i Farsta så är det så att de ska slimma sitt utbud fett.
De ska i stort sett ha lite d20-grejs och inget mer i butikerna, enligt direktiv från deras amerikanska ägare. Sen ska man kunna beställa allt ifrån deras hemsida, men i butiken ska det bara finnas tv-spel och monopol. :gremmad:

Storuggla, tycker det verkar obra

Balderk

Swashbuckler

Jo, det är ett nedköp... ska man beställa från nätet finns det också bättre ställen skulle jag tro, som hobbyspel.com och hobbygames.se (visst var det så adresserna var ...games.se och ...spel.com lite smålustigt faktiskt... :gremwink: )... Nu finns det ju ett bättre ställe än tradition här i Umeå att köpa rollspel på ändå, så oss påverkar det inte så mycket, men det finns kanske andra som får det svårare?

Jag tycker iaf det är trevligare med en butik än en hemsida på internet...

/Jonas, som inte köper rollspel, men brukar hänge på när SL (XertaiX här på forumet) gör det...

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Jag tycker iaf det är trevligare med en butik än en hemsida på internet..."

Håller fullständigt med. Det är en särskild atmosfär i en välsorterad rollspelbutik. Jag kan gå runt i evigheter och bara titta på olika moduler och böcker.

Säljer rollspelen verkligen så dåligt att det är för kostsamt att låta dem ta upp hyllplats i butikerna?

Storuggla

Champion

Håller fullständigt med. Det är en särskild atmosfär i en välsorterad rollspelbutik. Jag kan gå runt i evigheter och bara titta på olika moduler och böcker.

Jupp, det är ju halva nöjet.

Säljer rollspelen verkligen så dåligt att det är för kostsamt att låta dem ta upp hyllplats i butikerna?

Jag misstänker, och detta är bara som jag tror, att det som säljer är d20 och WW. Allt annat går i max fem exemplar och att butiken då hellre lägger ut sina pengar på tio ex av "Tuppjuck: The Violence" som de vet kommer sälja än ett okänt spel som de aldrig hört talas om och som de misstänker inte en kotte kommer köpa och bara kommer att samla damm i ett mörkt hörn.

Storuggla, har ännu inte fått tag i Traveller d20 :gremfrown:

walium

Ganska töntig, faktiskt

Om man går inne i Tradition här i Linköping så kan man lätt konstatera att sällskapsspelen och brädspelen tar säkert upp dubbelt så mycket plats som rollspelen gör.

Hade jag varit lite rikare(eller rättar sagt hade jag var inte fullt så fattig) så hade jag startat en egen liten rollspelsaffär. Jag har redan spanat in ett litet ställe i Helsingborg som sköts erbarmligt. Men med nya ägare med lite mer energi och visioner(och mindre hämningar, ansvar, erfarenhet, hjärna) så borde det åtminstone kunna gå runt.

Storuggla

Champion

Vem har inte haft sådarna tankar en gång? Att få jobba med sin hobby, mums! :gremlaugh:
Men ack, det är nog inte min lott i livet... sen vete tusan om du kan gå runt med en rollspelbutik (renodlad) i det här landet.

Storuggla, skeptisk

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Vem har inte haft sådarna tankar en gång? Att få jobba med sin hobby, mums!"

Som tur är finns det alltid möjlighet att frilansa en smula. Även om man inte drar in några större summor så kan man iallafall få en och annan modul gratis.

"Men ack, det är nog inte min lott i livet... sen vete tusan om du kan gå runt med en rollspelbutik (renodlad) i det här landet. "

Jag vet faktiskt inte. Hobbyspel verkar klara sig bra men de har å andra sidan inga dyra lokaler att oroa sig för. Men helt omöjligt borde det inte vara.

Storuggla

Champion

Jag vet faktiskt inte. Hobbyspel verkar klara sig bra men de har å andra sidan inga dyra lokaler att oroa sig för. Men helt omöjligt borde det inte vara.

Mja, om man sätter sig på en ort med många spelare och har ett smart huvud så... Det hela bygger på att man har ett ba läge med mycket gamers.
Sen skulle jag personligen mycket väl kunna tänka mig att bredda sortimentet med serier, brädspel och kanske dvdfilmer.

Storuggla, vevar med salami