Nekromanti Rollspelsanekdot

Recca

Femme Fatale
Okay, så idag på jobbet på lunchen. Jag plockar fram Apocalypse World som jag lånat av krank och så vänder jag mig till de två andra i rummet, en 15årig praoelev och en 20åring som jag vet rollspelar och lajvar. Jag börjar prata om AW och beskriver hur man spelar det, sen går samtalet vidare och vi pratar dramarollspel, teater och sånt. Natascha femton år sitter med klotrunda ögon och lyssnar helt förtrollad. Till sist utbrister hon: "Kan vi spela det här!?"

Nån annan som har nån kul rollspelsrelaterad anekdot? :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nej, men jag vill säga att din fick mig att le stort =)

Krille

Super Moderator
En gång när jag satt i en tågkupé mellan Skövde och Göteborg så plockade jag fram Feng Shui-regelboken.

Och ni vet ju hur det är i svenska tågkupéer: ingen tittar på någon annan, alla fixerar en obestämd punkt något vid sidan av någons huvud eller tittar ut på terrängen eller ut i korridoren, ingen säger nåt, utom möjligen att grymta när någon kommer in i kupén, klaga på att någon sitter på ens plats eller fråga konduktörn hur det är med anslutningen från Falköping. Det är okej att plocka upp en bok eller en tidning (nuförtiden även ipad eller laptop).

Så i vilket fall som helst, nånstans strax efter Stenstorp så plockade jag fram Feng Shui-regelboken. Den har lite konstigt format för att vara en bok (US Letter), men om man inte tittar i detalj så är det med en gräll röd-orange framsida, så det stör inte så mycket. Det är en bok, bara. Och sånt är ju okej i tågkupéer. Man tittar på den för att se vilken Henning Mankell det är, typ.

Men killen som hade platsen mitt emot tittade på boken mer än brukligt. Och i höjd med Falköping insåg han att det är en rollspelsbok som jag läser, och utbrast på amerikansk engelska, "Hey, cool, are you a gamer too?"

Det visade sig att han var utbytesstudent och gamer med svår D&D-abstinens. Resten av vägen ner till Göteborg satt vi och jämförde rollspelsupplevelser och provbyggde gubbar och bytte adresser och pratade rollspel, på engelska förstås, för hans svenska var begränsad till några hälsningsfraser och lite snuskiga raggningsrepliker.

Resten av kupén hatade oss. Man pratar inte med främlingar på tåg.

Mukwa

Swashbuckler
Ganska nyligen gifte sig min kusin och bjöd mig, min mor och far på bröllopsfest en bit utanför Boden. Vad kul! skrek jag och farsan. Då kan vi ju ta nattåget upp som jag och pappa gjorde den där enda gången vi hälsade på våra släktingar uppe i Robertsfors för 20 år sedan! Mamma föreslog flyg eftersom hon inte gillar tåg. Det röstades ned av de två tågivrarna och mamma fick stanna hemma. Vad är väl en bröllopsfest i Boden? (jäkligt kul faktiskt, kan jag meddela).

Nåväl. Jag och farsan kliver på tåget i Hallsberg, fullt utrustade med kylväska innehållandes pilsner och kylklampar. Lagom nervösa inför vilka man ska dela kupé med, det vore ju jobbigt om det blev för krystat och stelt, lägga sig tidigt osv. Vi letar upp vår kupé och där sitter tre ungdomar i 20-årsåldern. Det står ett par tomglas på bordet och alla har varsin öl i näven. En av dem har ett Carcassonne-låda i knäet. Vi presenterar oss och de förklarar att de har åkt från Göteborg och är på väg till Umeå för det årliga Warhammer 40K-eventet där. Det visar sig att de här tre nissarna är Sveriges W40K-landslag och hälften av tiden talar de i 40K-termer om vilka arméer de behöver förbereda sig inför, vilka strategier de ska ha och hur många poäng fiskarméer som är bäst att ha i det stundande metat. De två timmarna till Stockholm kantas av hobbysnack och öldrickande. Det finns trots allt många beröringspunkter till rollspelshobbyn, och kanske ännu mer till Magic-hobbyn som jag och en av dem delade. Lagom lulliga rullar vi in på Stockholm Centralstation, där det hoppar på en man i femtio-sextioårsåldern. Vi frågar var han vill sova (vi andra hade alla bestämt att vi inte brydde oss om vad som stod på biljetterna). Mannen ger ett kort, irriterat svar "Jag har betalat för en nederslaf, så jag ska ha en nederslaf". Visst, tyckte vi. Det är klart att du får. Vill du ha den vänstra eller den högra, liksom? "Ja... det står att den högra är min..." ... Party pooper. Vassego. Ta din jeffla slaf. Kort därpå förklarar han att han hade tänkt att sova lite. Jaha. Där var det roliga slut. Restaurangvagnen nästa då... Vi säger god natt till ungdomarna och önskar dem lycka till på turneringen och beger oss själva till restaurangvagnen och snackar pepparkakshus, fiske och friluftsliv med en annan resenär istället. Carcassonne-lådan förblev dessvärre stängd under hela resan.

På hemvägen två dygn senare möter vi 40K-landslaget igen. Denna gång delar vi inte kupé, men vi har kupén bredvid varandra, så vi hann med lite artiga frågor om hur helgen hade varit. De hade dessvärre inte placerat sig särskilt högt på eventet, men det hade varit mycket folk och de hade haft kul ändå.

En fotnot till berättelsen med ytterst liten rollspelsrelation är att vi även stöter på snubben som vi snackade med i restaurangvagnen på vägen dit igen. Han uppvisade ett nördigt intresse för typsnitt, så utöver att snacka om hans fiske, vår bröllopsfest och pepparkakshusarkitektur så blev det lite snack om kerning, historiska teckensnitt och annan närliggande kuriosa. Tack wrnu för att jag kunde föra en typsnittsdiskussion, det hade jag inte klarat utan er!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Satt och läste Sagas of the Icelanders i klassrummet när mina elever hade tyst läsning idag, men fick ingen respons. Jag kanske borde skaffa Spelet om Morwhayle eller något annat som är bättre på att locka mellanstadieelever.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Svarte faraonen said:
Satt och läste Sagas of the Icelanders i klassrummet när mina elever hade tyst läsning idag, men fick ingen respons. Jag kanske borde skaffa Spelet om Morwhayle eller något annat som är bättre på att locka mellanstadieelever.
Typ nåt med en bild på omslaget. :gremsmile: