Nekromanti Rollspelsbloggar

walium

Ganska töntig, faktiskt
En sökning visade att just ämnet rollspelsbloggar har diskuterats både en och två gånger tidigare. Dock utan att egentligen generera särskilt många svar. Nu råkar jag veta att det faktiskt har dykt upp några fler bloggar sedan 2005 (*host* Magnus Seter *host*) så då kan det vara lämpligt att länka till dem i den här tråden? Sedan är jag också nyfiken på hur ni använder rollspelsbloggar i ert spelande? Läser ni andras och inspireras? Bloggar ni om era egna upplevelser? Är bloggskrivandet en del av kampanjen?

Rickard

Urverk speldesign
Jag har en rollspelsblogg som mina tankar som uppkommer när jag sysslar med rollspel. Det medför givetvis att mycket handlar om skapandet av EDoD.

/Han som börjar bli sjuk lagom till LinCon

solvebring

Superhero
Jag har en rollspelsblogg, men jag vet inte om den nästan är mer för min egen skull, för att få översikt över skapandeprocessen med mitt rollspel.

Andra får gärna läsa den, väldigt gärna, men eftersom ingen gör det har den blivit för min egen del, för att få bra vy över det hela.

Johan K

Gammal & dryg
Ett svar ifrån en som icke bloggar..

Sedan är jag också nyfiken på hur ni använder rollspelsbloggar i ert spelande? Läser ni andras och inspireras? Bloggar ni om era egna upplevelser? Är bloggskrivandet en del av kampanjen?
Well, använder inte alls bloggande i mitt kampanjande alls faktiskt. Har väll inte riktigt förstått hur man äanvändetr det.
Dock kan jag uppskatta när andra skirver om sidan eskapader i dels krönkieforumet här på wrnu & dels så funarar jag på att bli mer frekvent läsare av adnras bloggar.
Tror att man kan få ett & annat matnyttigt i att se hr adnra tänker & kan inspireras genom det.

/ Johan K, som avnjutit en stund på sin balkong tillsamamns med en kall öl & en bok.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Haha! Gratis reklam!

Jag har mycket riktigt börjat blogga.

Som fan.

altdorfer.blogspot.com är min spegling av min kampanjsetting som är Altdorf för WFRP. Den används som ett sätt att tvinga mig att producera information, att få mig att skriva och att få mig att skapa SLP. Och ett sätt att testa idéer. Cirka 50 återkommande läsare från hela världen varje vecka.

fanboyatlarge.blogspot.com är min och Dantes blogg om spel i allmänhet med fokus på D&D/d20. Den kom till för att jag fick för mig att det vore roligare att skriva nått som jag har full kontroll över, och på engelska, och för att jag kan lägga an en annan still än vad jag är van vid. Ett tjugotal läsare från hela världen i snitt varje vecka.

Båda bloggarna är öppna för deltagare från andra bloggar eller forum om så skulle vara intressant. Messa mig i så fall. Texter måste vara på engelska dock.

Jag har hittills dragit in 2 dollar i annonsintäkter. :gremlaugh:

/M

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ingenting är gratis!

"Jag har mycket riktigt börjat blogga."

Och nu kommer du att bli tvungen att svara på frågor.

Som fan.

Varför skriver du på engelska? De där små porträtten av spelledarpersoner som du klistrar in i din WFRP-blogg hur skapar du dem? Är de hämtade ifrån grundreglerna eller genererade i något särskilt program? Hur fungerar bloggarna för att testa ideér då? Det verkar ju inte som om du får särskilt mycket feedback direkt.

Det var nog allt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Har du växel på en femkrona?

1. Jag skriver på engelska för att jag vill nå en större publik till slut. Det är också därför som jag skapat Fanboy At Large. För den andra, Altdorfer Correspondent, är det ju WFRP fans, och de är internationella, så engelska är bra. Funderade på en svenska blogg, vilket kanske kommer senare.

2. Porträtten är hämtade från klassiska porträtt av de gamla mästarna. Du kan hitta massor med oljemålningar på nätet från olika tidsperioder, som visar folk och miljöer eller spännande situationer. Och det passar jättebra till bilder på NPCs. I och med att det är målningar som är kanske hundratals år gamla är det ingen upphovsrätt på dem heller. Själva NPC:arna gör jag i InDesign. Kommer att släppa en pdf med en samling när jag fått ihop 50 stycken. Eller 20, kanske.

3. Inget bra med idétestande. Ingen riktigt feedback än så länge. Det kanske kommer senare, men jag tvivlar på det. Men som plattform för att basunera ut vad jag tycker om saker och ting klår det forum med hästlängder.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag noterar ...

... att jag redan tappat all förmåga att skriva på svenska, av döma av mitt ovanstående inlägg.

FY, Magnus! Dålig skribent! :gremlaugh:

/M

Balderk

Swashbuckler
Jag, Johan och de andra i min grupp har en rollspelsblogg, fast den är enbart för inbördes diskussioner. Där diskuterar vi det senaste spelmötet, vad vi ska spela i framtiden, hur vi tycker att de olika spelen går samt sköter alla möjliga typer av planerande kring vårt rollspelande. Det finns nog väldigt lite på den som är intressant för andra, så därför bryr jag mig inte om att länka till den. Fast jag har hört rykten om att Anders Sveen brukar kika in på den ibland. Han har däremot en schysst blogg om tematisk rollspelande, A Game of You.

/Balderk