bortom12e
Swordsman
- Joined
- 20 Jun 2018
- Messages
- 504
Jag tycker faktiskt att upplägget i boken är riktigt bra. Dimfrost har dock en poäng med att färdigheter kommer innan man vet hur man slår och liknande, jag missade nog det eftersom jag visste grunden i systemet och var blind för ordningen.
Däremot tycker jag att det själva kapiteluppläggen och så är lysande. Tydligt, lättnavigerat, snyggt. Väldigt bra med en kort sammanfatt äning först i boken där man får lite koll på världen, den övergripande idén och bokens upplägg. Att det sedan går rakt in på system tycker jag är svinbra, önskar att fler spel var upplagda på det sättet. Men det kanske är en smaksak.
En fundering jag har gällande mekaniken är det här med konsekvenser.. Jag gillar verkligen det tänket men jag hade personligen uppskattat lite mer exempel på hur det kan se ut i spel.
Jag funderar också på det här med foliering. Jag fattar att Lucas har upplevt att det hjälper till att skapa dynamik i gruppen, men när jag gick igenom den processen med min grupp så blev det lite krångligt att få till det så att det kändes som sammanhängande karaktärer. Det blev ibland lite krystat att få till en foliering eller harmonisering. Senare i spel så upplevde vi alla att det blev lite pastischartat att utgå från de dragen.
Jag tror att jag missat lite hur det ska göras på ett bättre sätt och jag tror Lucas sitter på svar som jag inte ser i boken.
En tanke jag har är att ställa frågor som "Ni sitter mitt emot ett glatt sällskap på tehuset. På vilket subtilt sätt kan vi se att Haw-Qong är cynisk i denna situation?" (Dåligt exempel men något i det stuket)
En annan sak som jag personligen hade älskat är en PDF-version som är lite lättare för datorn/telefonen Jag uppskattar verkligen när man får med en lightversion i digitala utgåvor av spel. Den nuvarande tar superlång tid att scrolla i nu via telefon eller padda! Det behöver inte vara snyggt alls, bara ta bort bakgrunder och dekor och gör allt svartvitt kanske. Men det är bara en tanke
Däremot tycker jag att det själva kapiteluppläggen och så är lysande. Tydligt, lättnavigerat, snyggt. Väldigt bra med en kort sammanfatt äning först i boken där man får lite koll på världen, den övergripande idén och bokens upplägg. Att det sedan går rakt in på system tycker jag är svinbra, önskar att fler spel var upplagda på det sättet. Men det kanske är en smaksak.
En fundering jag har gällande mekaniken är det här med konsekvenser.. Jag gillar verkligen det tänket men jag hade personligen uppskattat lite mer exempel på hur det kan se ut i spel.
Jag funderar också på det här med foliering. Jag fattar att Lucas har upplevt att det hjälper till att skapa dynamik i gruppen, men när jag gick igenom den processen med min grupp så blev det lite krångligt att få till det så att det kändes som sammanhängande karaktärer. Det blev ibland lite krystat att få till en foliering eller harmonisering. Senare i spel så upplevde vi alla att det blev lite pastischartat att utgå från de dragen.
Jag tror att jag missat lite hur det ska göras på ett bättre sätt och jag tror Lucas sitter på svar som jag inte ser i boken.
En tanke jag har är att ställa frågor som "Ni sitter mitt emot ett glatt sällskap på tehuset. På vilket subtilt sätt kan vi se att Haw-Qong är cynisk i denna situation?" (Dåligt exempel men något i det stuket)
En annan sak som jag personligen hade älskat är en PDF-version som är lite lättare för datorn/telefonen Jag uppskattar verkligen när man får med en lightversion i digitala utgåvor av spel. Den nuvarande tar superlång tid att scrolla i nu via telefon eller padda! Det behöver inte vara snyggt alls, bara ta bort bakgrunder och dekor och gör allt svartvitt kanske. Men det är bara en tanke