Nekromanti Rollspelsboken som borde göras

Vimes

Sillkung
Krank gjorde ett Facebook-inlägg om sin gamla insomnade ungdomssynd Scriptura och jag kom att tänka på följande:

Varför har ingen tagit tag i att göra en bok med skrotade projekt från rollspelssveriges byrålådor? Det här med att skapa själv är ju en sådan central del i vad rollspelshobbyn är. Istället för att fetischera Äventyrsspel ytterligare borde någon ta tag i att samla in hemmaprojekt och ungdomssynder, välja ut det som är bra (i betydelsen kul, intressant och tidstypiskt), intervjua skaparna och släppa i bokform.

Det ska förstås inte vara en bok med spelabara rollspel i. Utan ett dokument över en, i mina ögon, helt central del av den svenska rollspelshobbyn. Ett två uppslag per projekt, med sammanfattning, lite gobitar och en reflektion från skaparen.

Tror det skulle bli hur bra som helst!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker att det låter utmärkt, och ser fram emot att stötta Kickstartern när du drar igång den. och bidrar självklart gärna med material =)

erikt

Hero
Ett problem med den ideén är väl att mycket av det som skrotats genom åren skrotades just för att det inte var bra.

En anledning till att ingen gjort det är väl för att det måste vara svårt att få tag på alla relevanta personer - de flesta blev ju aldrig publicerade så det är ingen annan som ens vet vilka de är.

krank

erikt;n271989 said:
Ett problem med den ideén är väl att mycket av det som skrotats genom åren skrotades just för att det inte var bra.
Fast en stor del av behållningen av en sådan här bok är ju just att få se en massa saker som inte var så bra. Och kanske lära sig något av det. Att se VARFÖR de här projekten aldrig blev klara. Och vad ansatserna säger om spelmakarna.

erikt;n271989 said:
En anledning till att ingen gjort det är väl för att det måste vara svårt att få tag på alla relevanta personer - de flesta blev ju aldrig publicerade så det är ingen annan som ens vet vilka de är.
Vi befinner oss på sveriges största mötesplats för nuvarande och äldre spelmakare. Jag tror inte att det skulle vara några jättestora problem att få tag på folk. De som inte hänger här längre ingår ju ofta i bekantskapskretsarna för de som hänger här, så låter man djungeltrummorna gå så löser det sig nog.

Jag menar, det vore ju ändå, tänker jag, hyfsat etablerade skapares tidigare projekt som är den största grejen med boken. Även om man säkert kan slänga in lite halvokändingar också om deras gamla projekt är intressanta så är det ju Blixts Partisan och sånt som är det viktiga att få med. Man kan kolla vad Fria Ligan-folket har för ungdomssynder eller vad Järnringen gjort för misslyckanden.

G

Guest

Guest
Det skulle vara jättekul.
Problemet är att du aldrig kommer att få det råa matrialet. Dvs när folk vet att det kommer att publiceras så kommer de att ta bort sånt de tycker är tråkigt eller pinsamt, och lägga till annat, vilket jag tror kommer att lysa igenom.
Likväl kan ju resultatet bli roligt att läsa, så jag säger kör på!

Dimfrost

Special Circumstances
Jag skulle lätt backa en sådan här Kickstarter och gärna bidra med material om intresse finns.

krank

Ja!;n271997 said:
Problemet är att du aldrig kommer att få det råa matrialet. Dvs när folk vet att det kommer att publiceras så kommer de att ta bort sånt de tycker är tråkigt eller pinsamt, och lägga till annat, vilket jag tror kommer att lysa igenom.
Det tror jag absolut inte är en nödvändighet. Jag kan säga att när det gäller projektet som refereras i trådstarten, Scriptura, så är det oerhört pinsamt på många sätt, men varför skulle jag hålla på och joxa med det? Redan nu delar jag gärna med mig av det enda textutkast som överlevt, i omodifierad form.

Så jag ser ingen anledning att tro att det skulle bli så som du beskriver. Jag upplever svenska rollspelsmakare som ganska prestigelösa ändå, med undantag för kanske Riotminds.

Vimes

Sillkung
Jag tänker att det nog inte i första hand ska vara "idag etablerade kreatörers ungdomssynder" utan snarare ett utsnitt av hemmapulardelen av hobbyn. Jag menar, hur många rollspelare (spelledare i varje fall) har inte gjort mer eller mindre spelbara försök till rollspelsskapande? Jag vet att jag i mina tidiga år hade projektet "Demon" (man spelar fantasydemoner) och en kompis lyckades faktiskt leda två sessioner av ett Waterworld-spel (som väl med dagens terminologi var ett Nya Mutant-hack). Och så vidare. För mig är det uppenbart att det här hemmafixandet är en lika intressant del av hobbyn som de produkter som släppts på marknaden.

Det sagt är det förstås kul om en del av projekten i boken kommer från idag mer eller mindre kända namn, men "projekten som Äventyrsspel inte gav ut" är en annan bok, tänker jag.

anth

Vetefan
erikt;n271989 said:
Mycket av det som inte blev av skrotades ofta av helt andra anledningar än att det inte var bra.
Det kan vara saker som:
- Copyrightproblem om man försökt göra ett rollspel av något redan befintligt.
- Tidsbrist.
- Brist på inspiration.
- Det ursprungliga projektet muterade till något annat som faktiskt blev slutfört.

erikt;n271989 said:
Jag skulle påstå att de flesta rollspelare har minst ett halvdussin insomnade projekt i byrålådan.
Jag tror att man skulle få mer material än en bok bara av att fråga kända rollspelsskapare.
Sedan kan man lägga ut lite krokar till vanligt folk: här på forumet, på Facebook o.s.v. och se vad vanliga rollspelare har i sina byrålådor.

Jag tycker idén låter jätteintressant, men jag misstänker att publiken för denna bok är extremt smal

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
erikt;n271989 said:
Det är inget problem. Alla rollspel (och andra kreativa verk) någonsin har varit bättre i skaparens huvud än de blev i verkligheten, och det skulle ju vara skaparens huvud vi tittade i i det här fallet.