luddwig;n347581 said:
Det här är ett problem jag sett nämnas förr på forumet, och som förbryllar mig eftersom jag själv sällan upplever det trots att jag brukar spela med olika personer i olika sammanhang. Så, vad är egentligen orsaken till problemet?
Heh, om det bara fanns en orsak hade jag nog kunnat få bukt med det här problemet för länge sen =D
Låt se, var ska jag börja...
Jag är inte alltid så bra på att välja ut den information som faktiskt är viktig för stämningen och förståelsen. Det jag får fram på 10 meningar hade en bättre person kunnat säga med en eller två meningar. Jag hade säkert kunnat få ner min till fyra eller fem meningar om jag jobbat lite med beskrivningen, men det skulle ju kräva massa extra prepptid jag inte riktigt har ork att lägga ner. Det går fortare att bara rita en karta.
Och när jag väl har bestämt mig för hur en plats ser ut och fungerar så har jag väldigt svårt att släppa det sen. Även om det rent objektivt hade lett till en bättre scen om jag rullat med spelarnas idéer istället för att förklara varför de idéerna inte funkar. Men det är sjukt tråkigt att säga nej till en spelare baserat på information de ännu inte hade fått, så... se punkten ovan.
Det här blir ju så klart även ett problem om det är jag som är spelaren. När jag väl byggt upp min mentala bild av en situation har jag ibland svårt att justera den när den visar sig vara fel (eller något gör att den borde förändras), och jag agerar ibland på gammal felaktig information.
Spelare tenderar ofta att vara väldigt kluriga (de är ju trots allt fyra-fem kanske till och med sex pers som kan diskutera problemen tillsammans), och jag vill väldigt gärna erbjuda dem kluriga problem att lösa. Problemet är att jag inte är särskilt bra på att hitta på eleganta problem, utan måste förlita mig på att göra dem lite komplicerade och invecklade. Och när jag då försöker göra miljön till en intressant del av ett problem, well... se punkt 1 igen.
Ibland hittar jag på ett scenario som överhuvudtaget inte går ihop på något logiskt sätt (tänk dig en sån där Escher-tavla). Då blir det så klart rörigt för de stackars spelarna att få ihop det. Ritar jag en karta innan så brukar mycket sånt uppdaga sig och kan åtgärdas på planeringsstadiet.
Sen har jag rätt ofta haft spelare som är vad jag skulle kalla "ingenjörer". Om de ställs inför ett klurigt problem så försöker de hitta den rakaste, enklaste lösningen på det problemet. Så de börjar oftast med att sålla bort all oviktig information (dvs all information de _tror_ är oviktig, och se punkt 1 igen) och sen hittar de på en lösning baserat på det som finns kvar. Om de visar sig att de sållade bort en bit information som var viktigare än de trodde så är det till att börja om från början igen. Och ibland tar det ett par vändor innan de har registerat all information som är viktig.
Slår du ihop allt det där så får du det som för mig utgör den största bromsen. Och nu kanske jag får det här att låta som ett superstort problem vi lidar av varje spelmöte. Det är det inte. I så fall hade jag nog ledsnat på att spela vid det här laget =D
Men om jag tänker tillbaka på alla spelmöten och försöker identifiera problem som återkommer då och då så är det detta.
Så för just mig, så är det absolut enklaste lösningen på problemet att rita en karta. Det behöver inte vara en vacker karta. Faktum är att de flesta småbarnsföräldrar har teckningar på sina kylskåp som är långt mycket skickligare utförda än mina kartor brukar vara. Men det krävs inte så mycket.
Den bästa lösningen hade så klart varit att jag hårdsattsat på att bli bättre att beskriva saker kort och koncist, men det låter jobbigt =)
Jag är säker på att andra som har samma problem har en helt unik uppsättning orsaker som sammanstrålar. Men det var en bra fråga från dig! Jag tror alldrig jag satt mig ner och funderat igenom det så noga, utan jag har mest konstaterat att jag till och från hamnar i en situation där detta är ett problem, och de situationerna brukar oftast sluta med att jag kladdar lite på ett papper och håller upp, och sen är det löst =D