Rollspelscanon

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,315
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Oavsett vad man nu tycker om kulturkanon så nämns mer än böcker numer i debatten kring dess vara och innehåll.

Hur skulle man resonera kring och vad måste vara med för att ”bevara och främja rollspelskultur för framtida generationer”.

Själv tycker jag själva idén med kulturkanon är lite löjlig och kontraproduktiv, då kultur likt språk måste leva för att bevaras …

Drakar och Demoner svarta boxen känns väl given … men, det kanske inte är enskilda spel eller upplagor som är det som ska bevaras. Utan spelstil … så blorb och rälsning kanske?
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,915
Location
Göteborg
Känns lite löjligt att etablera en ”svensk kulturkanon” inom dataspel där alla är på engelska och spelas internationellt. Kopplingen till någon som helst svensk kultur är ju extremt marginell.

Inom rollspel är det ju en annan sak, framförallt bland de klassiska svenska spelen. Många av de moderna storspelen skrivs ju på engelska och riktar sig mot en internationell (engelskspråkig) publik. Men klassiska svenskspråkiga spel riktade mot en svensk publik känns ju givna. Som Mutant-spelen innan Fria ligan. Sedan har jag ju rätt dålig koll på de stora spelen, eftersom det nog är popularitet som blir kriteriet här. Men Mutant och Eon definitivt.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,315
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Man kan ju fråga sig om det finns något nordiskt/svenskt sätt vi spelar eller spelat rollspel på som borde uppmärksammas… för är det bara språket så kan ju allt spelas med svenska dialekter. Kanske finns där uttryck och sätt som vi hanterat rollspel språkligt som är värt att behålla? Tx istället för Dx? (D6 vs T6)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,345
Som Mutant-spelen innan Fria ligan. Sedan har jag ju rätt dålig koll på de stora spelen, eftersom det nog är popularitet som blir kriteriet här. Men Mutant och Eon definitivt.
Jag skulle nog säga även Mutant År Noll med bihang, då de väldig tydligt skrevs på svenska, och utspelar sig i postapokalyptiska Sverige i första hand. Jag ser nästan Mutant År Noll och Mutant Year Zero som skilda spel.

Den svenska konventsformen måste in på något sätt. För i Sverige spelas rollspel på konvent i ett format som inte är alls på andra ställen internationellt. Frågan är bara hur man bokför det i en kanon.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,436
Med tanke på att Goat simulator var med på listan känns det som att det skulle räcka med att vi skickade in burkkrig och sen nöjde oss där. Kanske Neoviking med.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,978
Location
The Culture
Okej, utan diskussion om huruvida det är viktigt eller nödvändigt med en svensk rollspelskanon, här är de spel som borde ingå:

Drakar och Demoner (svarta lådan)
Mutant (lila lådan)
Western (första utgåvan)
Kult (första utgåvan)
Eon (första utgåvan)
Drakar och Demoner (Riotminds första)
Mutant: Undergångens Arvtagare
Mutant År Noll
Mörk Borg
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,587
Location
Göteborg
Okej, utan diskussion om huruvida det är viktigt eller nödvändigt med en svensk rollspelskanon, här är de spel som borde ingå:

Drakar och Demoner (svarta lådan)
Mutant (lila lådan)
Western (första utgåvan)
Kult (första utgåvan)
Eon (första utgåvan)
Drakar och Demoner (Riotminds första)
Mutant: Undergångens Arvtagare
Mutant År Noll
Mörk Borg
Jag skulle lägga till DoD Expert, Ur varselklotet och Nordiska väsen. Illustrationerna av Simon Stålenhag och Johan Egerkrans är nutida klassiker och spelen är riktigt bra.

Svavelvinterböckerna (romanerna) borde väl också vara med?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,636
Om vi ska premiera "spel som blev starten på framgångsrika serier" samt har "hög verkshöjd" tycker jag att den lista som @Gurgeh postade ovan är riktigt bra. Om jag skulle lägga till ett spel för att få tio-i-topp blir det Coriolis (första utgåvan).
 
Top