Det finns larmrapporter kring rollspelshobbyns förmodade död. Sverox har skrivit om att det bara släpptes fem svenska rollspel förra året, eller hur det nu var.
Nå; jag har några spridda funderingar kring det där:
- Menar vi "rollspel vi tycker om" eller "rollspel överhuvudtaget?"
Det är ett faktum att det spelas en jäkla massa rollspel på forum och liknande, inte så långt ifrån friform, med Harry potter, Twilight eller "häst"-tema. De som spelar de här spelen är ofta unga tjejer, vilket är en målgrupp som definitivt inte hanterats särdeles väl tidigare. Tradspel handlar, lite förenklat, om strid och regler och tärningsslag och tabeller. De här forumspelen handlar om andra saker.
Men; så snart man drar upp dessa forumspel och dess utövare som en potentiell publik så möts man av samma argument som "core gamers" kommer med när man snackar casualspel: Det är inte riktiga rollspel. Det är inte rollspel jag bryr mig om. Jag vill inte börja spela så. Jag tycker inte hela hobbyn ska bli så bara för att vi ska bli fler.
Dessa knee-jerk-argument tycker jag är rent larv. De finns ingen som vill tvinga någon att spela så. Däremot finns det idag få eller inga vägar för dessa casualspelare att på ett för dem anpassat sätt känna på andra sätt att spela rollspel. Det finns för få ingångar, och för få lättillgängliga mellanting. Vi kanske inte kan få fler Eonspelare på det här sättet, men kanske fler som spelar Vampire? Eller som lajvar? Eller spelar friformsspel? Hur egoistiska ska vi vara, egentligen - hur snävt område bryr vi oss om?
- Måste det vara kommersiella produkter för att räknas?
Rollspel är en gratishobby. man behöver inte investera i en enda bok för att börja spela. Jag vågar dessutom säga att andelen personer som helt själva köpt en rollspelsbok och börjat spela är rätt litet jämfört med de som introducerats via kompisar eller existerande spelgäng.
När diskussionen då handlar om hur många "stora" rollspelsprodukter som släppts blir jag irriterad. Dels för att jag som (väldigt) liten aktör inte gillar att förbises, dels för att jag inte tycker att kommers i rollspel har något egenvärde. Ska man använda ett uttryck från gammelmedia så kan man tala om "generation gratis". Jag tror att det finns många sätt att locka fler till hobbyn utan att det ska behöva vara en del av det gamla sättet att tänka kring copyright eller kommers.
Jag tror att med sociala medier och internets utveckling går det att skapa hype och intresse utan att sälja kommersiella produkter. Att jag sedan ideologiskt är emot betalkultur är kanske relevant här, men jag är övertygad om att framtidens rollspelare inte i första hand fångas genom tryckta produkter i bokhylla.
- Lösningar?
Jag har ett par idéer på lager; men jag tänkte börja med att skapa den här tråden för att diskutera målet med ansträngningarna. Vad är det, konkret, vi vill uppnå? Vad är slutmålet med verksamheten? Jag är mycket för det här med målinriktning, att anpassa tekniker efter mål snarare än förutfattade meningar...
Vad är våra mål?
- Att få fler personer som sysslar med något de kallar "rollspel"? (då innefattas wow-spelare också...)
- Att få fler personer som sysslar med något vi kan gå med på att kalla "rollspel"? (då innefattas kanske inte wow, men definitivt de som idag spelar Vildhästar)
- Att få fler personer som spelar någon form av rollspel vi själva tycker är roligt?
- Att få fler personer som spelar exakt de spel vi vill spela på exakt det sätt vi vill att de ska spelas?
- Att få fler personer som spelar i vår egen spelgrupp, och som uppfyller ovanstående?
Välj själv en grad av egoism, liksom.
Det finns de, som t.ex jag för ett par år sedan, som inte tyckte att det var bra att folk spelade D&D. Det var ju "inte riktigt rollspel". Det gav mig inte fler spelare, eller större målgrupp. Det var naturligtvis nonsens. Även jag som immersionist tjänar på att folk spelar D&D, eller indiespel, eller vadsomhelst. Steget mellan WoW och forumspel är inte jättelångt, men steget mellan forumspel och traditionella rollspel är gigantiskt idag. Däremot är avståndet mellan D&D och friform och indie inte så värst långt. Även om jag nu inte tyckte att D&D vore ett "riktigt" rollspel, så är det fortfarande mer rollspel än, säg, fotboll.
Det sämsta vi kan göra nu, tror jag, är att sitta och gnälla över förlorade möjligheter eller att rollspel inte kan säljas i leksaksbutiker längre. Det är gammeltänk. Dags för nytänk. Tänk utanför lådan.
Från och med nu fram till sommarlovets slut tänker jag försöka hålla ett någorlunda tempo i att spruta ur mig funderingar kring "rollspelsdöden" och olika lösningar på den. Alla mina lösningar kommer inte att vara perfekta eller ens fungerande, men jag är SÅ JÄVLA TRÖTT på alla griniga skitar i hobbyn som sitter och ojjar sig över hur dåligt allting är utan att faktiskt försöka komma med lite nyskapande idéer.
Nå; jag har några spridda funderingar kring det där:
- Menar vi "rollspel vi tycker om" eller "rollspel överhuvudtaget?"
Det är ett faktum att det spelas en jäkla massa rollspel på forum och liknande, inte så långt ifrån friform, med Harry potter, Twilight eller "häst"-tema. De som spelar de här spelen är ofta unga tjejer, vilket är en målgrupp som definitivt inte hanterats särdeles väl tidigare. Tradspel handlar, lite förenklat, om strid och regler och tärningsslag och tabeller. De här forumspelen handlar om andra saker.
Men; så snart man drar upp dessa forumspel och dess utövare som en potentiell publik så möts man av samma argument som "core gamers" kommer med när man snackar casualspel: Det är inte riktiga rollspel. Det är inte rollspel jag bryr mig om. Jag vill inte börja spela så. Jag tycker inte hela hobbyn ska bli så bara för att vi ska bli fler.
Dessa knee-jerk-argument tycker jag är rent larv. De finns ingen som vill tvinga någon att spela så. Däremot finns det idag få eller inga vägar för dessa casualspelare att på ett för dem anpassat sätt känna på andra sätt att spela rollspel. Det finns för få ingångar, och för få lättillgängliga mellanting. Vi kanske inte kan få fler Eonspelare på det här sättet, men kanske fler som spelar Vampire? Eller som lajvar? Eller spelar friformsspel? Hur egoistiska ska vi vara, egentligen - hur snävt område bryr vi oss om?
- Måste det vara kommersiella produkter för att räknas?
Rollspel är en gratishobby. man behöver inte investera i en enda bok för att börja spela. Jag vågar dessutom säga att andelen personer som helt själva köpt en rollspelsbok och börjat spela är rätt litet jämfört med de som introducerats via kompisar eller existerande spelgäng.
När diskussionen då handlar om hur många "stora" rollspelsprodukter som släppts blir jag irriterad. Dels för att jag som (väldigt) liten aktör inte gillar att förbises, dels för att jag inte tycker att kommers i rollspel har något egenvärde. Ska man använda ett uttryck från gammelmedia så kan man tala om "generation gratis". Jag tror att det finns många sätt att locka fler till hobbyn utan att det ska behöva vara en del av det gamla sättet att tänka kring copyright eller kommers.
Jag tror att med sociala medier och internets utveckling går det att skapa hype och intresse utan att sälja kommersiella produkter. Att jag sedan ideologiskt är emot betalkultur är kanske relevant här, men jag är övertygad om att framtidens rollspelare inte i första hand fångas genom tryckta produkter i bokhylla.
- Lösningar?
Jag har ett par idéer på lager; men jag tänkte börja med att skapa den här tråden för att diskutera målet med ansträngningarna. Vad är det, konkret, vi vill uppnå? Vad är slutmålet med verksamheten? Jag är mycket för det här med målinriktning, att anpassa tekniker efter mål snarare än förutfattade meningar...
Vad är våra mål?
- Att få fler personer som sysslar med något de kallar "rollspel"? (då innefattas wow-spelare också...)
- Att få fler personer som sysslar med något vi kan gå med på att kalla "rollspel"? (då innefattas kanske inte wow, men definitivt de som idag spelar Vildhästar)
- Att få fler personer som spelar någon form av rollspel vi själva tycker är roligt?
- Att få fler personer som spelar exakt de spel vi vill spela på exakt det sätt vi vill att de ska spelas?
- Att få fler personer som spelar i vår egen spelgrupp, och som uppfyller ovanstående?
Välj själv en grad av egoism, liksom.
Det finns de, som t.ex jag för ett par år sedan, som inte tyckte att det var bra att folk spelade D&D. Det var ju "inte riktigt rollspel". Det gav mig inte fler spelare, eller större målgrupp. Det var naturligtvis nonsens. Även jag som immersionist tjänar på att folk spelar D&D, eller indiespel, eller vadsomhelst. Steget mellan WoW och forumspel är inte jättelångt, men steget mellan forumspel och traditionella rollspel är gigantiskt idag. Däremot är avståndet mellan D&D och friform och indie inte så värst långt. Även om jag nu inte tyckte att D&D vore ett "riktigt" rollspel, så är det fortfarande mer rollspel än, säg, fotboll.
Det sämsta vi kan göra nu, tror jag, är att sitta och gnälla över förlorade möjligheter eller att rollspel inte kan säljas i leksaksbutiker längre. Det är gammeltänk. Dags för nytänk. Tänk utanför lådan.
Från och med nu fram till sommarlovets slut tänker jag försöka hålla ett någorlunda tempo i att spruta ur mig funderingar kring "rollspelsdöden" och olika lösningar på den. Alla mina lösningar kommer inte att vara perfekta eller ens fungerande, men jag är SÅ JÄVLA TRÖTT på alla griniga skitar i hobbyn som sitter och ojjar sig över hur dåligt allting är utan att faktiskt försöka komma med lite nyskapande idéer.