krank said:
MrG said:
Vad skulle få folk att köpa en bok med en oavslutad historia? Jag har grunnat ett par dagar, men jag hittar inte säljpitchen...
"Vad händer sen? Du bestämmer!"
Vill du att huvudpersonen ska välja pojke A eller pojke B? Hur ska hon hantera dilemma C? Du/ni bestämmer!
Ok, jag är skeptisk till den USPen för att jag sett den som misslyckad tidigare. De flesta verkar vilja ha avslutade historier. Resten av koncptet tror jag mer på, men knyt hellre i så fall in en bit om att man kan skapa sin nästa berättelse själv än att man ska avsluta den första. Jag tror det har en bättre chans att sälja.
krank said:
Det tror inte jag heller. Och lyckas du packetera friform på ett sätt som tilltalar en ny målgrupp - unga tjejer t.ex - och hittar ett medium för att nå dem och skapa hype... Då är jag fett impad och älskar det du gör.
Om du vill nå unga tjejer så tror jag det bästa är att rikta produkten mot en målgrupp äldre än den du vill nå. Tittar man t.ex på dam/flicktidningar så har de nästa alltid en läsarkrets som är en målgrupp yngre än den som säger sig sikta mot.
Och så har jag inget personligt behov av just målgruppen unga tjejer. Fast det påminner mig om att Krille en gång i tiden på något forum utmanade mig att göra en säljbar friformsprodukt för icke-rollspelare och när jag hör en likartad formulering så kommer jag ihop den utmaningen och att jag faktiskt också har gjort det. Men det är jag inte ensam eller först med.
Tror jag tjatat om det förr men här är ett par exempel på vad friformare har gjort för ickerollspelare och tagit betalt för:
Företagsarrangemang (ASF har kört åtminstone "Nalle på vift" som konferancejippo och vi har kört vår mordgåta "Mord på Tango Magazin" som underhållning för personal)
Informationsmaterial (Frispel skrev ett scenarion om vargjakt på uppdrag för en intresseorgansiation att användas som diskutionsstarter i studiecirklar)
Möhippor och svensexor (Mordmysterier (som kanske mer är lajvare än friformare) och så vi under parollen Mord till middagen)
Så visst finns det saker och det funkar. För oss som två småbarnsföräldrar så har vi haft mer efterfrågan än vad vi hunnit med också. Men att skapa en hype tar tid, just nu är jag väldigt nöjd med att vi rullar på med det som sidoverksamhet på nöjda kunders rekomenationer.
-Gunnar (vet inte om det räckte för att impa, men å andra sidan startade jag en tråd med tema på vad jag verkligen trodde på)