Jag tror att du egentligen menar "åt håll jag inte är intresserad av".Spelknepe said:Ett genuint rollspel
Ja vad är ett genuint rollspel? För mig är det nog det som vitulv uttryckte det "en snygg produkt". Något som känns äkta, genomtänkt, påkostat med en sorts framtid. Riotminds är (var?) dessa, liksom Neogames tillsammans med några fler, kanske . De släppte inte special-special spel som endast riktade sig mot en speciell kategori... fan, jag älskar sci-fi och längtade verkligen efter ett sci-fi spel, men köpte inte Coriolis för det hade en inriktning som inte passade mig och min spelgrupp.
Som sagt, för mig har rollspelen börjat spreta lite för mycket...
Tag Neotech, eller Eon. Oerhört smala produkter. Högkvalitativa, ja - men väldigt smalt inriktade i allmänhet. Jag gillar cyberpunk - men precis som Coriolis hade en inriktning som inte passar dig, så har Neotech en inriktning som definitivt inte passar mig.
Du kan liksom inte definiera allt du ogillar som "special-special" och allt du gillar som "gediget", eller ja det kan du väl, men jag hoppas att du inte förväntar dig något medhåll.
Men man måste inte våga spela nya sorters rollspel?Spelknepe said:Hur hade denna killen och tjejen hittat rollspel ifall inte jag hade frågat honom? Det behövdes inga ponnyspel eller pokémonspel för att locka dem, vi kör Shadowrun, Warhammer och Vampire just nu och har det riktigt skoj![7quote]
Som jag skrev i den andra tråden; plural av anekdot är inte data. Singularis av anekdot är då definitivt inte data...
Alltså: Jag kan komma med anekdoter som säger emot dina anekdoter. Tjejer, och killar, som testat men inte velat fortsätt eftersom de tyckt reglerna varit alldeles för krångliga (och då snackar vi inte Eon, utan Vampire... för vissa är hela idén att visa hur bra man är på något genom en siffra helt främmande). Men det är irrelevant. Individuella upplevelser är generellt irrelevanta om de inte samlas i ganska stora mängder.
Min lösning
Bjud in lillsyrrans polare. Spela med småbrossorna. Kör något event för en grupp intresserade! De dyker inte upp på konvent för de känner inte ens till vad rollspel är. Man måste våga ta in nya i sin gammeldassiga spelgrupp!
Jag tror att hobbyn måste bli mer spretig. Inte bara skapa samma gamla tradspel med generisk fantasy, generisk postapokalyps, generisk SF - utan liksom Nintendo med Wii eller White Wolf med Vampire hitta nya målgrupper.
Visst finns det de som skulle gilla traditionellt rollspel om de bara testade.
Men jag tror det finns ännu fler som skulle kunna lockas till mindre traditionella rollspel, om de bara testade.