Arfert said:
jag tror, av anekdotiska anledningar (jag är trots allt farsa till en slapp WoW-spelare i tonåren), att du är helt ute och cyklar.
Jag tror att tonåringar idag läser enormt mycket mer än vad de gjorde på det antiintellektuella sena 70-talet, när jag började med rollspel.
När var rollspel som störst i Sverige? Jag har ingen aning.
Nå; min poäng var inte alldeles tydlig: Anledningen till att jag tror att det blir svårt att få tonåringar att köpa traditionella bokrollspel är att det helt enkelt är en lägre tröskel in i MMO's än vad det är att spela rollspel. Det är inte tillräckligt
omedelbart. Visst går det att få ungdomar att läsa böcker (Potter och Twilight, och för den delen Jens Lapidus böcker har visat att det går) men frågan är om det räcker. Dels finns det fortfarande en hel del ungdomar som
inte läser, som helt enkelt betraktar sig själva som "icke-läsare" och knappt tragglar sig igenom en harry potter om man tvingar dem, men vi har också det faktum att man bara behöver sätta sig vid datorn för att spela WoW. inga äventyrsförberdelser, reglerna behöver man inte lära sig (eller ja, man behöver lära sig tekniker och kontroller och så, men det finns en färdig lärare i form av spelet självt). Man får allt på ett mycket mer pedagogiskt och lättillgängligt sätt än i de flesta traditionella rollspel.
Att spela WoW är motsvarigheten till att alltid ha en färdigpåläst SL som kan alla reglerna hemma på rummet, alltid tillgänglig när man känner för det. Det är vad vi har att "tävla mot".
Därför tror jag att även om ungdomar kanske läser, så är steget långt till traditionella rollspel. Eller ja, längre än att man kan överbrygga det genom att få ut rollspel i handeln.
(Hur ser ungdomars shoppingvanor ut? Handlar de sina böcker i bokhandeln, eller skickar de efter dem? Jag har ingen aning, men det känns som en viktig fråga. Jag såg inte särdeles många ungdomar när jag praktiserade i bokhandel, men återigen är det anekdoter, och därmed inget att riktigt gå efter)