Nekromanti Rollspelsdag på Dragon’s Lair i Stockholm

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Alldeles nyss kom följande mail till redaktionen:

Dragon’s Lair said:
Hej,[/] <br style="color: rgb(0, 0, 0);">
<br style="color: rgb(0, 0, 0);">
Sveroks tidning Signaler har skrivit om "rollspelsdöden", att både förläggare och spelare blir färre och mer osynliga.[/X <br style="color: rgb(0, 0, 0);">
Dragon's Lair föreningen arbetar aktivt för att spel och spelare ska bli
mer synliga, så för att ta reda på om Signaler har rätt har vi
kontaktat både förläggare och spelare för att ge dem en chans att synas
lite extra.[/X]<br style="color: rgb(0, 0, 0);">
Jag blev tipsad om att er sida är ett bra sätt att nå fler som kanske
vill och vågar dyka upp och visa att de finns. Så om ni vill bjuda in
era läsare att komma och se vad förläggarna har att erbjuda i höst,
träffa andra spelare, kanske testa ett kort äventyr med en annan grupp
än din vanliga, eller bara sträcka lite på sig och säga "jag är
rollspelare" är de välkomna till oss den 30 oktober![/X] br style="color: rgb(0, 0, 0);">
Eftersom det är Spelveckan har vi bett Sverok om lite pengar så vi kan
köpa nya spel de kan testa, och om det är något de verkligen fastnar för
kanske de får ta med det hem.[/X] <r style="color: rgb(0, 0, 0);">
Med vänliga hälsningar[/X] <b style="color: rgb(0, 0, 0);">
<font style="color: rgb(0, 0, 0);" color="#888888">/ David

Ordförande i Dragon's Lair föreningen

Det här låter väl som ett utmärkt tillfälle för oss Stockholmsforumiter att visa upp vår hobby lite grann. Och samtidigt frottera oss med de spelmakare som gör sitt bästa för att förse oss med rollspel.

Min egen blygsamma erfarenhet* säger mig att Dragon’s Lair främst är ett tillhåll för dator-, figur-, kort- och brädspelare – så detta kan ju vara chansen att inviga redan spelfrälsta i en annan gren av spelhobbyn.

Kom dit vetja!

<font size="1">* Jag brukade hänga där och spela D&D Minis med folk från Underdark.se för länge sen.</font>
</font>

solvebring

Superhero
Härligt! Synd att man inte är Stockholmer då. Kan dock säg att om jag bott på rätt plats hade jag lätt kommit dit och därmed tycker jag att alla 08:or så klart ska sticka dit och rulla sin tärning för hobbyn. Har man chansen ska man ta den tycker jag. Stor honnör till Dragons Lair för ett ruskigt fint initiativ. Tänk om det fanns fler som dem.

krank

Går ondskans ärenden
Låter som en skoj pryl, tycker jag. Synd att jag bara har ett enda ex av EB hemma bara, hade kanske varit ett kul tillfälle att visa upp sig lite =)

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Låter som en skoj pryl, tycker jag. Synd att jag bara har ett enda ex av EB hemma bara, hade kanske varit ett kul tillfälle att visa upp sig lite =)
Du kanske ska rekommendera Dragons Lair att köpa in ett par ex inför denhär dagen?

solvebring

Superhero
Möller said:
krank said:
Du kanske ska rekommendera Dragons Lair att köpa in ett par ex inför denhär dagen?
Ja, billigare rollspel kan de ju knappast få. Priset talar ju förmånligt för en liten deal iaf.

krank

Går ondskans ärenden
Möller said:
Jag mailade men vet inte om de fattade min fråga; fick som svar att det var helt OK att komma och försöka kränga och marknadsföra och visa upp sina grejer. Så jag beställde 6 st exemplar från Publit (det är vad min budget håller för) och tänker vara där...

Om det finns nåtslags rum där man kan vara kan jag ju dessutom demospelleda Null State =)

solvebring

Superhero
krank said:
Möller said:
Jag mailade men vet inte om de fattade min fråga; fick som svar att det var helt OK att komma och försöka kränga och marknadsföra och visa upp sina grejer. Så jag beställde 6 st exemplar från Publit (det är vad min budget håller för) och tänker vara där...

Om det finns nåtslags rum där man kan vara kan jag ju dessutom demospelleda Null State =)
Yay! Skönt att höra. Go krank!

krank

Går ondskans ärenden
Jag letade lite och hittade till slut den här lilla grejen på deras schema, som har lite info samt tider och grejer.

Så; 12:00-17:00. Jag kommer nog att ta mig dit iaf. Ska se om jag får några Evolutionens Barn i posten imorgon bara...

hakanlo

Hero
Jag hörde inside att de på DL haft mycket svårt att få någon alls av alla svenska rollspelsutgivare att komma. De har kontaktat alla "stora", enligt uppgift. Det är anmärkningsvärt, med tanke på att DL är en stor förening med massor av livaktiga medlemmar och aktiviteter inom angränsande spelformer. Det borde vara ett perfekt ställe att hitta nya spelare i yngre ålder.

Så jag tycker du gör världen en tjänst som tar dig dit!

krank

Går ondskans ärenden
Hakanlo said:
Så jag tycker du gör världen en tjänst som tar dig dit!
Hah. Vi får se hur mycket uppmärksamhet jag får; vet inte hur "stort" jag tänkt göra mitt besök. Jag kommer att ha med mig rollformulär och sånt till Null State ifall jag springer på nån som vill pröva, och om jag har massa tur så får jag några ex av EB idag...

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Hah. Vi får se hur mycket uppmärksamhet jag får; vet inte hur "stort" jag tänkt göra mitt besök. Jag kommer att ha med mig rollformulär och sånt till Null State ifall jag springer på nån som vill pröva, och om jag har massa tur så får jag några ex av EB idag...
Publit ligger väl i stockholm? Man kan inte svänga för bi där då?

Dante

Staff member
Världen konspirerar mot mig, så jag kunde inte dyka upp på DL idag.

Någon forumit som var där får gärna rapportera vad som skedde.

Möller

Hubert Hortlax
Dante said:
Världen konspirerar mot mig, så jag kunde inte dyka upp på DL idag.

Någon forumit som var där får gärna rapportera vad som skedde.
Hmm. Jag han före krank. Vi var alltså där. Tillsammans med Yreburre och Lukas.

Men det var inget där. Inget. Jag och Lukas kom dit 13:30, såg inget rollspelsaktigt, lirade lite brädspel. Resten av vårt sällskap anlände, vi satte oss lite närmare där någonting skulle hända. Runt 15 blev vi vägschasade för att just dom borden skulle användas till något annat än oss.

Jag har visserligen sett dålig organisation förut, men aldrig ingen förut. Jag undrar vad de tänkte.

krank

Går ondskans ärenden
Medhåll. Det fanns INGEN affishering om att det var någon "rollspelsdag", INGA rollspel uppställda någonstans (där vi såg dem iaf), INGA rollspelare som satt kring bord, INGA rollspelskrängare som visade upp sina grejer.

Ingenting. Av någonting. Det här kan inte kallas rollspelsdag. Jag tänker inte säga att detta bekräftar rollspelsdöden - det bekräftar snarare mina fördomar angående Dragon's Lairs organisation och fokus.

Dante

Staff member
Det låter ju extremt sugigt. Tur att jag fick förhinder alltså.