Nekromanti Rollspelsdesign: Tillbehör

Max Raven

T12-kultist
  • Formulär - oftast med värden. Något som visar vad rollpersonens grej är.
  • Tärningar - eller andra former av slumpgeneration, som spelkort. Används för att ha någon form av objektiv konfliktresolution samt för att öka spänningen.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag har alltid sett det som att spelledarskärmens viktigaste funktion är att ge tillgång till tabeller, listor och andra nyttogrejer på ett smidigt sätt, mer att jämföra med referenskort alltså.

Vidare så ser jag inte glaspluppar nånstans på listan, vilket ju förstås är otänkbart! Markörer av olika slag används i en hel hög med spel vid det här laget och representerar väl oftast nån sorts poäng.

Max Raven

T12-kultist
Hupp! Snabba svar där! :gremsmile:

Självklart rätt när det gäller markörer. Använder dem hela tiden själv för att slippa sitta och kladda ner papper/sabba formuläret i onödan men tänkte inte ens på det. :gremshocked:

SL-skärm som referens - jo. Använder knappt den som det själv efter ett tag, men det är onekligen praktiskt. Helt glömt bort den biten allt som oftast, men det finns ju folk som inte skaffar köpeskärmar om de inte är någorlunda bra för regelreferens. Dumt av mig att inte tänka på det. Eheh. :gremblush:

Ymir

Liten kantbaron
Jag skulle säga att spelledarskärmen går in under "Saker som dyker upp beroende på spelledare/grupp", givet att jag aldrig någonsin skulle få för mig att använda en, typ.

Musik borde också hamna i den kategorin, snarare än 'då och då'.

Spelplan och figurer dyker väl snarare upp beroende på spel?

- Ymir, några tankar

Ekorren

Warrior
Jag använder sällan spelledarskärm men jag förstår varför den är praktisk. Jag använde Noirs spelledarskärm mycket när den var nyköpt men inte nu längre. Detta beror mer på att mina spelsessioner har ytterst lite regelmekaniska inslag och istället mycket rollspel. De flesta regler kring färdighetsvärden o.s.v. är oftast lätt att improvisera när det behövs (åtminstone i Eon där den oändliga regelmängd kretsar kring ett och samma system av + eller - tärningar). Sen bryr jag mig inte heller hur många utmattningspoäng någon måste sätta ut efter att ha druckit ett stop kvasr. Utmattning använder jag bara när det behövs ändå (för att begränsa hur länge en rollperson eller SLP kan hålla på och 'undvika' t.ex.).

Andra intressanta tillbehör som jag använder är en initiativbricka till Noir (eller ett battlewheel till Exalted) samt utskrivna kort med de magier, förmågor, charms etc. som innehåller information som inte riktigt får plats på rollformuläret. Hur spelarna sköter detta är upp till dem, men jag skriver gärna ut en och annan lapp från datorn för att hjälpa mig själv att ha viss ordning (jag HATAR att slå upp i böckerna under spelsessionen).

Min bästa vän är ändå mitt anteckningsblock där jag har en sida med SLP-namn och notiser om dem, en sida med stadsnamn och notiser om dem, en sida med organisationsnamn och notiser om dem o.s.v.

Jag använder inte figurer eller markörer för att hjälpa till att visualisera en scen eller omgivning. Istället skissar jag ibland upp en lätt form på ett rum och placerar ut tärningar som får representera karaktärer. Men bara när det behövs.

Max Raven

T12-kultist
Om folk är någorlunda överrens om vad som dyker upp (har vi missat nåt?) så känns det för mig som denna frågor kommer ganska naturligt:

När man bygger ett rollspel, vilka tillbehör behöver rollspelet?

Vilka tillbehör behöver man fokusera extra på? Varför?

Och motsatt - vilka tillbehör kan man eller borde man till och med skippa?

Max Raven

T12-kultist
Och när jag ändå är inne och har avlastat så jag inte glömmer mig:

Ymir said:
Jag skulle säga att spelledarskärmen går in under "Saker som dyker upp beroende på spelledare/grupp", givet att jag aldrig någonsin skulle få för mig att använda en, typ.

Musik borde också hamna i den kategorin, snarare än 'då och då'.

Spelplan och figurer dyker väl snarare upp beroende på spel?
Medhåll på det mesta. De saker jag funderade på: Jag tror personligen att SL-skärm används av de flesta rollspelare, även om jag inte har några egentliga siffror. :gremwink: Men den är såpass praktisk på så många plan att det inte känns helt orimligt - förutom som referens eller för att dölja anteckningar/slag så kan den etablera stämning/miljö till viss del (bilderna) samt en vara en maktmarkör (starkt ord, vet) - den som har skärmen är spelledaren, så lyssna på honom, typ. :gremsmile:

Spelplan och figurer beror nog lite - å ena sidan kräver vissa rollspel nästan sådana tillbehör (D&D 4E har jag hört mår bra av det?). Å andra sidan så finns det vissa som älskar att veta någorlunda vad som händer. Anledningen att jag säger beroende på SL/grupp är att jag själv knappt alls använder det (distraherande, aldrig kommit för mig att göra det, tycker det drar ner hastigheten ibland, take your pick). Men flera av mina kompisar har varit glada för att dra fram figurer. Iofs spelleder jag mest Aberrant, Trinity och Exalted, med slängar av MUA och Skymningshem - vissa av de här passar inte riktigt till figurer. Mina kompisar spelleder mest DoD och Eon. Hittills har jag sett mest figuranvändning i Eon, men jag tror det är för att han helt enkelt gillar att använda dem och att vi hamnat i masstrid ett par gånger. Men jag ser inte någon direkt anledning till varför man skulle ha figurer till Eon och inte i, säg, Trinity. Känns som att den passar båda någorlunda ur min synvinkel.

Ekorren said:
Andra intressanta tillbehör som jag använder är en initiativbricka till Noir (eller ett battlewheel till Exalted) samt utskrivna kort med de magier, förmågor, charms etc. som innehåller information som inte riktigt får plats på rollformuläret. Hur spelarna sköter detta är upp till dem, men jag skriver gärna ut en och annan lapp från datorn för att hjälpa mig själv att ha viss ordning (jag HATAR att slå upp i böckerna under spelsessionen).
Initiativbrickor/markörer är ju ett lätt missat tillbehör, kanske för att det ändå är såpass sällsynt.

Har f ö tumregeln "öppna inte boken när du spelleder". Det bryter flödet något otroligt med en massa bläddrande. Medhåll. :gremsmile:

Appropå bryta flödet har jag hört att en del har datorer när de rollspelar. Vi hade det någon gång men i min erfarenhet var de enormt distraherande - som en bok som bläddras i hela tiden. Förutom vid rollspel över internet så känns det lite som att rent elektroniska tillbehör är en dålig idé. Menar då datortärningar, onlineformulär och sånt som bara kan kommas åt via dator. Men folk kanske har annorlunda erfarenheter jämfört med mig? :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Man kan skippa allt som har med stämning att göra. Notera att jag inte säger att man borde göra det.

En spelledarskärm har jag inte använt på år och dagar. Förr använde jag väggarna för att sätta upp papper men nu för tiden har jag mycket effektivare anteckningstekniker så då slipper jag massor av papper.

Rollformuläret. Det görs rollformulär utan att tänka på att det faktiskt kan bli ett hjälpmedel för spelarna. Det kan stå regler där, hur man skapar rollpersonen, det kan vara ett ännu bättre bokföringshjälpmedel och det kan lära spelarna att tänka på ett visst sätt.

/Han som gärna använder gem på rollformulär för poäng som ofta skiftar, typ mynt, kroppspoäng och liknande

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Max Raven said:
Om folk är någorlunda överrens om vad som dyker upp (har vi missat nåt?) så känns det för mig som denna frågor kommer ganska naturligt:

När man bygger ett rollspel, vilka tillbehör behöver rollspelet?

Tråkigaste svaret i världen: Det beror på spelet.

Bygger man till exempel ett karaktärsimmersionistiskt spel ("djupimmersionistiskt") så tycker jag att man kan skippa allt som har med regelmekanik att göra, eftersom regler har en tendens att mest vara ivägen för inlevelsen och allt som påminner om "spelighet" alltså bär undvikas. Kvar blir typ... grejer som belysning och stämningsmusik. Jag brukar inte ens vilja att spelarna har kvar sina formulär under mötet, liksom.

Däremot har jag väl liksom de flesta andra vissa saker jag tycker är lite, lite viktigare sådär i allmänhet. Jag vill till exempel inte ha rollformulär som sträcker sig över fler än en sida. Måste jag ha flersidiga rollformulär eller en spelledarskärm så är reglerna för krångliga för mig. Som SL har jag alltid anteckningsblock, det är mitt viktigaste hjälpmedel näst efter diverse elektroniska apparater.

Vet inte om det räknas till hjälpmedel, enligt din definition. När jag spelade Call of Cthulhu hade jag en handdator med mina spelledaranteckningar, en netbook (EEE) som styrde musiken och en PSP jag använde för att visa bilder på SLP:er. Jag sitter och skriver på hjälpmedel som t.ex ett musikspelarprogram som kan styras helt med tangentbordet och som ger snabb tillgång till alla låtar (F1-F12 för spellistor, 0-9 starta olika låtar) eller ett "dagboksprogram" som kan användas för att komma ihåg vad som hände vilket datum. Såna grejer är mina viktigaste hjälpmedel.

antorax

Swordsman
Jag skulle vilja ha, istället för en spelledarskärm, ett A4 (längst bak i boken som man kan kopiera, eller på en hemsida) där alla viktiga mekanismer står. Och så vill jag ha rollformulär som är pedagogiska som innehåller information om vissa mekaniker (typ hur mycket lättare blir det om jag använder "ödespoäng" eller "willpower". Jag har för mig att WoDs rollformulär innehåller bra ledning i hur man skapar sin karaktär. Sånt vill jag ha

Max Raven

T12-kultist
Fryksdal said:
Jag skulle vilja ha, istället för en spelledarskärm, ett A4 (längst bak i boken som man kan kopiera, eller på en hemsida) där alla viktiga mekanismer står. Och så vill jag ha rollformulär som är pedagogiska som innehåller information om vissa mekaniker (typ hur mycket lättare blir det om jag använder "ödespoäng" eller "willpower". Jag har för mig att WoDs rollformulär innehåller bra ledning i hur man skapar sin karaktär. Sånt vill jag ha
Nja, har för mig att de har ett snabbuppslag på två sidor där allt man behöver göra står i korthet. Men jag har inte exakt koll heller. :gremwink:

A4:at låter som en intressant tanke - men skulle det inte täcka delvis lite samma grej som en spelledarskärm? Lite nyfiken bakom tänket här bara. :gremsmile:

Han said:
Rollformuläret. Det görs rollformulär utan att tänka på att det faktiskt kan bli ett hjälpmedel för spelarna. Det kan stå regler där, hur man skapar rollpersonen, det kan vara ett ännu bättre bokföringshjälpmedel och det kan lära spelarna att tänka på ett visst sätt.
Då kommer ju följdfrågan - krockar inte det här lite med Kranks tankar om minimalistiska formulär? För den delen:
Han said:
/Han som gärna använder gem på rollformulär för poäng som ofta skiftar, typ mynt, kroppspoäng och liknande
Bör man t ex ha utrymme att nedteckna temporära saker på ett formulär? Saker som "energi"poäng för magi och liknande, utmattning eller utrustning? I synnerhet för sådant som kan tänkas vara på formuläret väldigt kort tid?

Personligen lutar jag åt "separata anteckningar"-tänk för utrustning och saker som "hur många psy-poäng kvar". Även skada känns som något som - ja, det påverkar karaktären. Men, det är något som kan slita ut formuläret - även om viss utrustning och magi-användning troligen gör det snabbare.

Jag skulle nästan vilja ha två formulärsidor med utrymme på det ena för "tillfälliga" anteckningar - kanske med markörer för temporära stats. Men jag inser att det är inte det enda man bör ha i åtanke. Fluktuerande som t ex energi kan behöva ha markeringsutrymme på formulär för att tydliggöra att, ja, man använder upp tillfällig energi och tar inte bort från det permanenta. Redundancy, som man säger i engelskan. Pedagogiskt upplägg kan man också ha som ledmål.

krank said:
Däremot har jag väl liksom de flesta andra vissa saker jag tycker är lite, lite viktigare sådär i allmänhet. Jag vill till exempel inte ha rollformulär som sträcker sig över fler än en sida. Måste jag ha flersidiga rollformulär eller en spelledarskärm så är reglerna för krångliga för mig.
Fast är det inte många som behöver SL-skärm i början men betydligt mindre när de spelat spelet ett par gånger och börjar bli varma i kläderna? Själv tittar jag knappt på de flesta av mina när jag kör. Iofs har de flesta jag har saker som utrustningslistor, lyfttabeller och en och annan obskyr regel snarare än "det här är sånt du måste kunna för att spela". En modifierbar (via dator då) SL-skärm kanske? Iofs skulle det kräva nästan open-source-regler eller kanske leda till andra problem... :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Han said:
Då kommer ju följdfrågan - krockar inte det här lite med Kranks tankar om minimalistiska formulär? För den delen:
Fast när jag designar någonting tänker jag inte "Är det här vad krank vill ha?" då våra stilar krockar. :gremsmile: Så vad han och jag tycker har ingenting gemensamt. Om det skulle göra det så bryr jag mig inte.

Han said:
Bör man t ex ha utrymme att nedteckna temporära saker på ett formulär? Saker som "energi"poäng för magi och liknande, utmattning eller utrustning? I synnerhet för sådant som kan tänkas vara på formuläret väldigt kort tid?

Personligen lutar jag åt "separata anteckningar"-tänk för utrustning och saker som "hur många psy-poäng kvar". Även skada känns som något som - ja, det påverkar karaktären. Men, det är något som kan slita ut formuläret - även om viss utrustning och magi-användning troligen gör det snabbare.
Använder man gem sliter de inte nämnvärt på formuläret. Man bör dock inte använda stålgem och man bör inte låta gemen sitta kvar på formuläret. Man kan gott göra en ring runt siffran i så fall. Detta om man vill att formuläret inte ska slitas - vi brukar låta gemen sitta kvar.

Om du inte hänger med på vad jag menar så ta en titt på Matiné-formuläret. Jag gjorde även ett D&D-formulär med en hit points-skala längst ute i kanten.

Skulle det vara mindre poäng, typ 1-3 ödespoäng anser jag att man bör hålla det med markörer (exempelvis tärningar) eller anteckna på formuläret. Utrustning och pengahantering försöker jag undvika i längsta mån i rollspel, om jag inte kan göra hanteringen smidig.

/Han som föredrar ensidiga rollformulär men i D&D:s fall kunde han inte undvika ett tvåsidigt

Ekorren

Warrior
Max Raven said:
Appropå bryta flödet har jag hört att en del har datorer när de rollspelar. Vi hade det någon gång men i min erfarenhet var de enormt distraherande - som en bok som bläddras i hela tiden. Förutom vid rollspel över internet så känns det lite som att rent elektroniska tillbehör är en dålig idé. Menar då datortärningar, onlineformulär och sånt som bara kan kommas åt via dator. Men folk kanske har annorlunda erfarenheter jämfört med mig? :gremsmile:
Vi har två datorer när vi spelar. Min laptop och en av spelarnas laptop. Den som inte är spelledare använder sin för att spela musik. Den som är spelledare använder bl.a. Eon-generatorn som finns här på forumet (när vi spelar Eon), eventuella e-böcker till något rollspel, eventuella kartor vi har på datorn eller kalkylatorn. Anteckningar och sånt gör vi för hand.

MrG

Swashbuckler
Jag saknar fika på listan, det är högst vanligt och prioriterat ;-)

Själv har jag i princip aldrig använt en spelledarskärm, men oftast tärningar och musik. Vanligtvis har vi någon form av färdiga karaktärsblad också.

Det som jag saknar på din lista är scenarion och namnlistor. När det gäller vad som man gärna ska fokusera på så verkar det som scenarion (i alla fall om man ser till svaren som O:FR fick när de ställde en likartad fråga).

-Gunnar