- Formulär - oftast med värden. Något som visar vad rollpersonens grej är.
- Tärningar - eller andra former av slumpgeneration, som spelkort. Används för att ha någon form av objektiv konfliktresolution samt för att öka spänningen.
Medhåll på det mesta. De saker jag funderade på: Jag tror personligen att SL-skärm används av de flesta rollspelare, även om jag inte har några egentliga siffror. Men den är såpass praktisk på så många plan att det inte känns helt orimligt - förutom som referens eller för att dölja anteckningar/slag så kan den etablera stämning/miljö till viss del (bilderna) samt en vara en maktmarkör (starkt ord, vet) - den som har skärmen är spelledaren, så lyssna på honom, typ.Ymir said:Jag skulle säga att spelledarskärmen går in under "Saker som dyker upp beroende på spelledare/grupp", givet att jag aldrig någonsin skulle få för mig att använda en, typ.
Musik borde också hamna i den kategorin, snarare än 'då och då'.
Spelplan och figurer dyker väl snarare upp beroende på spel?
Initiativbrickor/markörer är ju ett lätt missat tillbehör, kanske för att det ändå är såpass sällsynt.Ekorren said:Andra intressanta tillbehör som jag använder är en initiativbricka till Noir (eller ett battlewheel till Exalted) samt utskrivna kort med de magier, förmågor, charms etc. som innehåller information som inte riktigt får plats på rollformuläret. Hur spelarna sköter detta är upp till dem, men jag skriver gärna ut en och annan lapp från datorn för att hjälpa mig själv att ha viss ordning (jag HATAR att slå upp i böckerna under spelsessionen).
Man kan skippa allt som har med stämning att göra. Notera att jag inte säger att man borde göra det.Och motsatt - vilka tillbehör kan man eller borde man till och med skippa?
Rollformuläret. Det görs rollformulär utan att tänka på att det faktiskt kan bli ett hjälpmedel för spelarna. Det kan stå regler där, hur man skapar rollpersonen, det kan vara ett ännu bättre bokföringshjälpmedel och det kan lära spelarna att tänka på ett visst sätt.Vilka tillbehör behöver man fokusera extra på? Varför?
Tråkigaste svaret i världen: Det beror på spelet.Max Raven said:Om folk är någorlunda överrens om vad som dyker upp (har vi missat nåt?) så känns det för mig som denna frågor kommer ganska naturligt:
När man bygger ett rollspel, vilka tillbehör behöver rollspelet?
Vilka tillbehör behöver man fokusera extra på? Varför?
Och motsatt - vilka tillbehör kan man eller borde man till och med skippa?
Nja, har för mig att de har ett snabbuppslag på två sidor där allt man behöver göra står i korthet. Men jag har inte exakt koll heller.Fryksdal said:Jag skulle vilja ha, istället för en spelledarskärm, ett A4 (längst bak i boken som man kan kopiera, eller på en hemsida) där alla viktiga mekanismer står. Och så vill jag ha rollformulär som är pedagogiska som innehåller information om vissa mekaniker (typ hur mycket lättare blir det om jag använder "ödespoäng" eller "willpower". Jag har för mig att WoDs rollformulär innehåller bra ledning i hur man skapar sin karaktär. Sånt vill jag ha
Då kommer ju följdfrågan - krockar inte det här lite med Kranks tankar om minimalistiska formulär? För den delen:Han said:Rollformuläret. Det görs rollformulär utan att tänka på att det faktiskt kan bli ett hjälpmedel för spelarna. Det kan stå regler där, hur man skapar rollpersonen, det kan vara ett ännu bättre bokföringshjälpmedel och det kan lära spelarna att tänka på ett visst sätt.
Bör man t ex ha utrymme att nedteckna temporära saker på ett formulär? Saker som "energi"poäng för magi och liknande, utmattning eller utrustning? I synnerhet för sådant som kan tänkas vara på formuläret väldigt kort tid?Han said:/Han som gärna använder gem på rollformulär för poäng som ofta skiftar, typ mynt, kroppspoäng och liknande
Fast är det inte många som behöver SL-skärm i början men betydligt mindre när de spelat spelet ett par gånger och börjar bli varma i kläderna? Själv tittar jag knappt på de flesta av mina när jag kör. Iofs har de flesta jag har saker som utrustningslistor, lyfttabeller och en och annan obskyr regel snarare än "det här är sånt du måste kunna för att spela". En modifierbar (via dator då) SL-skärm kanske? Iofs skulle det kräva nästan open-source-regler eller kanske leda till andra problem...krank said:Däremot har jag väl liksom de flesta andra vissa saker jag tycker är lite, lite viktigare sådär i allmänhet. Jag vill till exempel inte ha rollformulär som sträcker sig över fler än en sida. Måste jag ha flersidiga rollformulär eller en spelledarskärm så är reglerna för krångliga för mig.
Fast när jag designar någonting tänker jag inte "Är det här vad krank vill ha?" då våra stilar krockar. Så vad han och jag tycker har ingenting gemensamt. Om det skulle göra det så bryr jag mig inte.Då kommer ju följdfrågan - krockar inte det här lite med Kranks tankar om minimalistiska formulär? För den delen:Han said:Rollformuläret. Det görs rollformulär utan att tänka på att det faktiskt kan bli ett hjälpmedel för spelarna. Det kan stå regler där, hur man skapar rollpersonen, det kan vara ett ännu bättre bokföringshjälpmedel och det kan lära spelarna att tänka på ett visst sätt.
Använder man gem sliter de inte nämnvärt på formuläret. Man bör dock inte använda stålgem och man bör inte låta gemen sitta kvar på formuläret. Man kan gott göra en ring runt siffran i så fall. Detta om man vill att formuläret inte ska slitas - vi brukar låta gemen sitta kvar.Bör man t ex ha utrymme att nedteckna temporära saker på ett formulär? Saker som "energi"poäng för magi och liknande, utmattning eller utrustning? I synnerhet för sådant som kan tänkas vara på formuläret väldigt kort tid?Han said:/Han som gärna använder gem på rollformulär för poäng som ofta skiftar, typ mynt, kroppspoäng och liknande
Personligen lutar jag åt "separata anteckningar"-tänk för utrustning och saker som "hur många psy-poäng kvar". Även skada känns som något som - ja, det påverkar karaktären. Men, det är något som kan slita ut formuläret - även om viss utrustning och magi-användning troligen gör det snabbare.
Inte så värst mycket, i varje fall.Han said:vad han och jag tycker har ingenting gemensamt
Vi har två datorer när vi spelar. Min laptop och en av spelarnas laptop. Den som inte är spelledare använder sin för att spela musik. Den som är spelledare använder bl.a. Eon-generatorn som finns här på forumet (när vi spelar Eon), eventuella e-böcker till något rollspel, eventuella kartor vi har på datorn eller kalkylatorn. Anteckningar och sånt gör vi för hand.Max Raven said:Appropå bryta flödet har jag hört att en del har datorer när de rollspelar. Vi hade det någon gång men i min erfarenhet var de enormt distraherande - som en bok som bläddras i hela tiden. Förutom vid rollspel över internet så känns det lite som att rent elektroniska tillbehör är en dålig idé. Menar då datortärningar, onlineformulär och sånt som bara kan kommas åt via dator. Men folk kanske har annorlunda erfarenheter jämfört med mig?