Nekromanti Rollspelsdrakarna 2012

anth

Vetefan
I går fanns senaste numret av Fenix att köpa på SF-bok och prenumeranterna har fått sina ex.

Eftersom en av målsättningarna med priset var att det skulle skrivas en Fenixartikel om vinnarna betyder det att alla som läst Fenix vet vilka vinnarna är så det blir inte något stort avslöjande på GothCon.

Årets vinnare är Michael Petersén och Gunilla Jonsson och motiveringen lyder:
Juryn said:
Juryn har beslutat att tilldela Gunilla Jonsson och Mikael Petersén Rollspelsdraken år 2012 för deras arbete som rollspelsskapare och skribenter. Såväl Mutant som Kult tillhör Sveriges mest profilstarka och banbrytande rollspel, och framför allt det senare förde in en helt ny sorts teman i de svenska rollspelen. Denna transformerande roll i den svenska rollspelshistorien gör att vi har funnit dem vara årets värdigaste pristagare.
Jag vill även ta tillfället i akt och offentligt tacka juryn för ett jättebra arbete under hård tidspress.

När jag fick reda på vilka som vunnit var min första reaktion förvåning - inte för att juryn gjort ett dåligt val, utan för att att det fanns så många bra kandidater att man omöjligt kunde räkna ut vinnaren. Detta tycker jag bara är bra för en av mina invändningar mot att dela ut rollspelsdraken varje år var att det inte finns tillräckligt många svenska kandidater för ett årligt pris - jag är jätteglad över att jag hade tokfel i den frågan.

Jag råder dessutom alla som är intresserade av svensk rollspelshistoria att läsa artikeln om vinnarna, för åtminstånde jag höjde på ögonbrynen flera gånger under intervjun - och jag tror att flera av er kommer att bli förvånade över vad vinnarna har att säga.

Anarchclown

Swashbuckler
Cool. Du nämnde inte att de innan detta väl skrev första En Garde och spelet Skuggornas Mästare? Eller minns jag fel?

anth

Vetefan
Anarchclown said:
Cool. Du nämnde inte att de innan detta väl skrev första En Garde och spelet Skuggornas Mästare? Eller minns jag fel?
Det nämns inte i Juryns motivering, men det finns givetvis med i fenixartikeln.
De var väldigt produktiva under 80-talet - förutom sina egna spel skrev de mycket till Drakar&DEmoner.

Vimes

Sillkung
Jag tycker att det var ett väldigt bra val av pristagare. Mutant och Kult har stil som jag uppfattar idag levande på ett helt annat sätt än andra svenska rollspel av samma ålder.

Sen vill jag, som en tredjedel av arbetsgruppen för priset ge ett stort tack till anth. Utan honom hade det inte blivit något pris i år. Han har varit en klippa, en "doer" som greppat rodret och fört projektet i hamn trots det pressade tidsschemat. Stort tack!

Ond bråd död

Swashbuckler
Mycket välförtjänt!

Just Skuggornas mästare och Mutant (tillsammans med Western och Eon) är de svenska rollspel som betytt mest för min del.

Mogger

Hipsteranka
Grattis drakarna!

Kan man hoppas på att artikeln dyker upp här framöver? Jag läser inte Fenix...:)

anth

Vetefan
Måns said:
Kan man hoppas på att artikeln dyker upp här framöver? Jag läser inte Fenix...:)
Ärligt talat har jag inte koll på Fenix' copyright-regler, om de inte protesterar är det inget problem.

CapnZapp

Myrmidon
Tyvärr har Fenix en synnerligen ålderdomlig inställning till internet: artiklar publiceras först efter ett år (12 månader! :gremshocked: )

Huruvida det finns utrymme för undantag har jag givetvis ingen koll på.

CapnZapp

Myrmidon
Ond bråd död said:
Mycket välförtjänt!

Just Skuggornas mästare och Mutant (tillsammans med Western och Eon) är de svenska rollspel som betytt mest för min del.
KULT är det rollspel som betytt* mest för mig. Av alla rollspel alla kategorier alltså.

*) Inte det spel jag spelat mest, utan det som startat flest intressanta tankeprocesser.

Mukwa

Swashbuckler
Alltså, det är väl vårt pris och inte Fenix pris. Varför går diskussionen i en tidning som inte har någonting med vår förening att göra?

Bra vinnare, helt klart! Ni, tillsammans med Anders Blixt, är mina barndomsgudar!

Kan inte nån höra med Fenix om de kan vara vänliga och posta artikeln på forumet. Det borde de gå med på, ju :)

anth

Vetefan
Mukwa said:
Alltså, det är väl vårt pris och inte Fenix pris. Varför går diskussionen i en tidning som inte har någonting med vår förening att göra?

Bra vinnare, helt klart! Ni, tillsammans med Anders Blixt, är mina barndomsgudar!

Kan inte nån höra med Fenix om de kan vara vänliga och posta artikeln på forumet. Det borde de gå med på, ju :)
Ja, det är vårt pris.
Diskussionen går väl ändå här på rollspel.nu - och det går inte ens i Fenix' forum, utan i rollspels-forumet.

Fenixartikeln är i första hand en artikel om Michael och Gunilla, inte om priset. Jag tycker att vi ska vara glada över att Fenix ville publicera artikeln över huvud taget.

Jag är ganska säker på att den som skrivit artikeln säkert skulle kunna posta originaltexten här på ett par minuter bara denne får klartecken från Fenix.
Och någon har redan frågat Fenix om lov.

anth

Vetefan
Fri sammanfattning av intervjumaterialet:

Produktion
De är ansvariga för 4 svenska rollspel: Mutant (1984), En Garde! (1987), Skuggornas Mästare (1988), Kult (1991).

Mutant
Spelet skapades under kalla krigets dagar då kärnvapenhotet var reellt. Spelskaparna hade flera vänner som var survivalister.
De talande djuren kom från Jack Kirbys serie Kamandi.
Mutant har kommit i flera utgåvor efter Michaels och Gunillas "gamla" Mutant: Nya, R.Y.M.D., Chronicles, Undergångens Arvtagare.

En Garde!
Det enda spel som idag finns i butik: Mylingspels 3:e utgåva av En Garde! och helt nya Pirater!

Skuggornas Mästare
Ett actionspel med agenter, ninjor och övernaturligheter. Det enda spel som inte givits ut igen. Närmaste andliga uppföljare är nog Boningens Technochock.

Kult
Det var ett beställnngsjobb från Äventyrsspel, det skulle bli ett vuxet alternativ till "barnskräckspelet" Chock. Det skulle innehålla action, våld och sex. Inspiration var Clive Barker, Skräckvideos och ritualmagi à la Aleister Crowley (spelskaparna hade vänner som ägnade sig åt ockultism).
Spelet blev inte alls så actionladdat som Äventyrsspel hoppats på, men det blev ändå en succé, enligt obekräftade uppgifter sålde första upplagan om 15000 ex slut på tre månader.
Kult ha även givits ut på andra spåk, två gånger på engelska och en gång på franska (hur många andra svenska spel kan stoltsera med det? DoD på danska och Nocturnum på engelska?)

Om hur man ska spela Kult
Många har klagat på att reglerna till Kult är ospelbara - vilket kanske inte är så konstigt när spelskaparna själva ansåg att reglerna skulle stå i bekgrunden - alla konventsscenarion var t.ex. helt utan tärningar.

Om rollspelens nedgång på 90-talet
Äventyrsspel satsade på en äldre publik med spel som Kult, Mutant Chronicles och Chronopia - och leksaksbutiker är till för barn, inte tonåringar, därför försvann rollspelen från butikerna.
På de första konventen som Michael och Gunilla var på sprang det runt 8-12 åringar som spelade Svarta Drakar och Demoner-boxen och gamla Mutant. Denna målgrupp har FULLSTÄNDIGT försvunnit bland dagens rollspel. VARFÖR???

Om Fredrik Malmberg
Michael och Gunilla har en helt annan syn på Fredrik än nästan alla andra här på forumet - Fredrik är en mycket bra affärspartner som betalar bra om man gör produkter som säljer bra.

CapnZapp

Myrmidon
Tackar för det.

Använd nu bara inte denna "fria sammanfattning" som enda informationskälla (för att starta diskussioner etc); jag upplever att det finns subtila skillnader jämfört med vad artikeln verkligen påstår G&M har sagt.

En "fri sammanfattning" således och inget annat.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
anth said:
Kult ha även givits ut på andra spåk, två gånger på engelska och en gång på franska (hur många andra svenska spel kan stoltsera med det? DoD på danska och Nocturnum på engelska?)
Mutant Chronicles översattes till runt 8 - 10 språk har jag för mig.

/M

Tarotikum

Veteran
Magnus Seter said:
anth said:

/M
Mutant Chronicles blev ju till och med filmat, hur många svenska rollspel blir det? Ja, jag vet att filmen klassas som mindre bra men jag tycker den är rätt ok, som fristående skapelse alltså.

(Slå mig inte, snälla..)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tarotikum said:
Magnus Seter said:
anth said:

/M
Mutant Chronicles blev ju till och med filmat, hur många svenska rollspel blir det? Ja, jag vet att filmen klassas som mindre bra men jag tycker den är rätt ok, som fristående skapelse alltså.

(Slå mig inte, snälla..)
Jag gillar filmen även om den inte följde spelet.

/m