Nekromanti Rollspelsdraken 2013: diskussionstråden

Arfert

Facit
Magnus Seter said:
Vitulv said:
Edit: det är alltså vi i juryn som nominerar folk, ingen annan.
Jepp. Diskussionerna är till som stöd för juryn, så att alla har en chans att tipsa om den de tycker är värdi, och varför.

Lite som alla års spekulationer om Nobelpriset. Fast jag kanske borde frågat "vem tror du får priset?" så hade det kanske varit mer fart i lådan! :gremgrin:

/Magnus
Astrid Lindgren borde få priset. :gremwink:

Feuflux

omjonasson.se
Magnus Seter said:
Juryn består i år av krank, Vitulv, w176, NilsK och Sapient.
Bra att veta, för jag hade tänkt en dubbelnominering av w176 och Åsa Roos för all belysning av hur spelhobbyn ser ut från ett kvinnligt perspektiv. Nu senast var det här bra läsning.

Så för att juryn inte ska bli jävig så halverar jag min nominering till enbart Åsa.

(Sen kanske mitt fokus är mer på spel överlag än på rollspel, men det är juryns problem :gremsmile: )

Björn den gode

Swashbuckler
Olle Sahlin, för sitt arbete med äventyrsspel och sinkadus (jag vet för lite egentligen om vem som gjorde vad på den tiden, det har säkert juryn bättre koll på), men även för allt arbete han lagt ner inom lajvhobbyn med bl.a. Fëa Livia.

solvebring

Superhero
Björn den gode said:
Olle Sahlin, för sitt arbete med äventyrsspel och sinkadus (jag vet för lite egentligen om vem som gjorde vad på den tiden, det har säkert juryn bättre koll på), men även för allt arbete han lagt ner inom lajvhobbyn med bl.a. Fëa Livia.
"Vad jag vet" ... tror ... så var det väl främst Anders Blixt och just Olle Sahlin som var ansvariga för Sinkadus under merparten av dess livsår som faktisk tidsskrift.
Eller?

Nå, både är iof redan nämnda, men sådant är alltid både roligt och intressant att veta.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
solvebring said:
Nå, både är iof redan nämnda, men sådant är alltid både roligt och intressant att veta.
Jag ser gärna att man inte bara nämner namnen, utan också utvecklar resonemanget en aning. :gremgrin:

T.ex. vill jag gärna veta mer om Olle Sahlings gärning för lajv-hobbyn, ety jag inte har nån aning om vadi denna skulle bestå av.

/M

chrull

Stockholm Kartell
w176 said:
Jag funderar också att Västerås Stift som organisation skulle kunna vara värdiga priset, då dom bidragit med att göra rollspel socialt acceptabelt och föra fram det som ett pedagogiskt verktyg.
Har de? Alltså, jag känner till att de använt rollspel vid konfirmation etc, men har det faktiskt gett till något resultat?

Mundo

Myrmidon
Andy said:
Erik Granström.

För att han gett oss massa Trakorien sedan början av 80-talet och att han fortfarande engagerar sig för rollspel. Han har dessutom lyckats bredda intresset för sin rollspelsvärld genom romanerna.

Han är ju högaktuell med rollspelet Svavelvinter.
QFT

Brynolf

Dum fan
Mundo said:
Andy said:
Erik Granström.

För att han gett oss massa Trakorien sedan början av 80-talet och att han fortfarande engagerar sig för rollspel. Han har dessutom lyckats bredda intresset för sin rollspelsvärld genom romanerna.

Han är ju högaktuell med rollspelet Svavelvinter.
QFT
Jaa! Eller Ackegård.

Organ

Out of time, out of mind
Vilka har fått den hittills? För den har väl inte delats ut bara en gång?

/Anders

Vimes

Sillkung
Organ said:

/Anders
Prisets tyngd må uppfattas så som att det är en uråldrig institution, men faktum är att 2013 är andra året. Prisets instiftades i år.

Bunny

Crazy like a fool
Ond bråd död said:
Jag håller också med, men det kanske är lite skumt att wrnu ger priset till sin egen grundare? Nu är han iofs inte aktiv längre, så det kanske är ok.
Bara för att förtydliga: Det är föreningen, inte forumet, som delar ut Rollspelsdraken. Och Olle hade väldigt lite att göra med att grunda Föreningen wrnu (som alltså inte är samma sak som Rollspel.nu). Vad han gjorde var att ordna så att forumet kunde flytta till en server ägd av Sverok, och sedan nämna att detta innebar att det vore god ton om vi på sikt även hade en förening här som är ansluten till förbundet. Sedan tog andra vid för att sätta igång det hela. Och med andra menar jag främst mig själv.

Därför vill jag nominera Bunny till Rollspelsdraken 2013.

Ett lite omständigt sätt att komma fram till den poängen bara, men nu torde det ju vara klart som korvspad för alla vem som egentligen förtjänar priset. :gremwink:

Nåja, jag ställer mig också bakom nomineringen av Olle Johansson, av samma skäl som Ymir och chrull. +3, alltså.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tsianphiel said:
Ola Janson
Är det möjligtvis samma Ola som bl.a. var med och gjorde "Spank the Monkey"?

Sapient

Swashbuckler
Organ said:

/Anders
Förra året delades den ut till Gunilla Jonsson och Michael Petersén...
Juryn 2012 said:
...för deras arbete som rollspelsskapare och skribenter. Såväl Mutant som Kult tillhör Sveriges mest profilstarka och banbrytande rollspel, och framför allt det senare förde in en helt ny sorts teman i de svenska rollspelen. Denna transformerande roll i den svenska rollspelshistorien gör att vi har funnit dem vara årets värdigaste pristagare.

Ond bråd död

Swashbuckler
Myling bör nämnas om det inte redan gjorts. De ger ju ut en del som gjorts av andra och har dessutom en förvånansvärt rejäl produktkatalog.

På sätt och vis vill jag faktiskt värdera de insatser som gjorts på senare tid högre, just för att det är så mkt mer ideellt.