Nekromanti Rollspelsdvärgar?

Johan Berggren

Veteran
Självklart!

Pratchetts dvärgar har jag redan planerat att ha med. Personligen tycker jag inte att hans dvärgar skiljer sig så mycket från Tolkien utan de är snarare en ..vidareutveckling.

GOLD GOLD GOLD
GOLD GOLD GOLD GOLD GOLD
GOLD GOLD GOLD
GOLD GOLD GOLD
GOLD GOLD GOLD GOLD GOLD

Genesis

Ni dés ni maître
Kan förresten tipsa om en sida med massor av Pratchett-citat. http://www.digiserve.com/eescape/closet/pratchett/Moving-Pictures.html

Gaspode: "World's only bloody harmonica-playing dog. Tuppence."
Victor: "Well, you don't play very well. I couldn't recognise the tune."
Gaspode: "You're not supposed to recognise the bloody tune. I'm a dog. You're supposed to be bloody amazed I can bloody well get a squeak out of the bloody thing."

"You negotiated his dinner?"

There's a saying that all roads lead to Ankh-Morpork, greatest of Discworld cities.

At least, there's a saying that there's a saying that all roads lead to Ankh-Morpork.

And it's wrong. All roads lead away from Ankh-Morpork, but sometimes people just walk along them the wrong way.

/Genesis, som nyss köpt Shadowrun... WOW!

Johan Berggren

Veteran
Re: sant! men..

Jonathan Swift skrev Gullivers resor och jag hade faktiskt tänkt nämna honom i mitt svar men jag orkade inte. Jo visst skulle man kunna kalla det fantasy. Men det är tack vare Tolkien(och till en vis del Lewis) böckers enorma popularitet som vi har en namngiven löst definierad genre som kallas fantasy. I vilken vi kan inordna såväl Illiaden och Candide om vi vill.

Johan Berggren

Veteran
BILDER!

Jag upprepar det jag sade i huvudmeddelandet. Känner ni till några bra dvärgillustrationer från rollspel eller annat som finns på nätet?

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Aristokrat?

Tror att det har att göra med de mörkhyade onda orcherna vs. de ljusa graciösa och goda alverna. Nått sånt vill jag minnas. Tycker själv inte att det håller.

Visste ni förresten att gamle JRRT spenderade sina sista dagar på ett mentalsjukhus då han trodde att han levde i midgård. Han skrev brev hem till sin son där det stod saker som: De har kastat en besvärjelse på mig som gör att jag inte kan röra armarna (De hade satt på honom en tvångströja)
Nån som vet var man kan hitta dessa brev. Jag har inte läst dem, bara fått andrahandsinformation. Finns de på nätet?

/Genesis, som nyss köpt Shadowrun... WOW!

Hunden

Veteran
Något med "Démon" i titeln

Tja det var en rätt så medioker bok av RA Salvatore, tro i alla fall att författaren hette så. Boken i fråga hett någontting med i still med Demonen vaknar eller något sådant! Men jag är helt säker på att "Demon" ver en del av titlen. Boken bör i alla fall undvikas! Den var inte bra!

Hunden

Veteran
Re: "Onda" dvärgar?

Ja AD&D och säkerligen D&D också hade minst två onda dvärg raser. Dessa var Duergar och Derro. Enligt AD&Da alignment system så var Duergar Lawful (Neutal)Evil och Derro Chaotic Evil samt att de led av vansinne. Det om dom två onda dvärgraserna i Ad&D

Hunden

Veteran

Fast det är väl först i och med rollspelen som de första tolkien klonerna dök upp. Har för mig att det finns få eller kanske inte någon tolkien klon alls före rollspelen. Den fantasy som fanns då hade inte så mycket med tolkien att göra vilket är ungefär det samma som idag. Det är väl bara wannebe författarna likt RA Salvatore som försöker klona Tolkien.

Hunden

Veteran
Ja du har rätt Dark Sun dvärgarna var lite annorlunda, dom var utan skägg i alla fall samt väldigt enkelspåriga hade dom förutsatt sig något sa gav dom aldrig upp oavsett hur befängt det var och det gällde "ALLT" dom förutsatte sig att göra för annars uppstod dom som något slag spöke.

Sedan fanns det ju Gully Dwarfs till Dragonlance som man närmast kan likna med Mupparna.

NecTech

Swordsman

Det förklarar en hel del om den "gode" dr Tolkien....Gubben var inte bara en tråkig författare han var sinnessjukt också......*tssss* *fnys*

Dessutom måste han haft vissa homo tankar i huvudet..Hur skulle annars Sam kommit till??.....En fet liten bög Hob!!!! *brrrrrrr*/images/icons/wink.gif

Mvh
Necrotech-Som fortfarande tycker att Bilbo är bättre än Sagan om ringen.
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>

Man Mountainman

Storsvagåret

<I>Men det är tack vare Tolkien(och till en vis del Lewis) böckers enorma popularitet som vi har en namngiven löst definierad genre som kallas fantasy.</I>

Javisst, men namnet är egentligen irrelevant, eftersom vi faktiskt diskuterade innehållet i genren. Vad jag vill komma fram till är att genren fantasy sträcker sig så otroligt långt utanför Tolkien (och även om många standardfantasyförfattare nog inspirerats av Tolkien, så tror jag knappast att särskilt många icke konventionella fantasyförfattare har gjort det i någon högre grad). Därför blir jag, och några till, irriterad när folk refererar till genren fantasy som den tolkianska "standardfantasyn".

Nåja, det här inlägget blev väl mestadels en upprepning av saker jag redan har sagt. Det kanske är dags att runda av det här?

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: BILDER!

Tja, du kan ju kolla på elfwood: <A HREF="http://elfwood.lysator.liu.se">http://elfwood.lysator.liu.se</A> /Dnalor, din finne på hornhinnan

kefka

Hero

Usch, usch vad är det du säger. Ren hädelse /images/icons/mad.gif

Per

Johan Berggren

Veteran
Håller nog med...

...dig om det mesta i ditt inlägg. Fantasyn är mer än Tolkien och det är inte syndigt att röra sig utanför "standardfantasyn" frågan är hur man ska avgränsa den gigantiska genren i rent litteraturvetenskapligt syfte. Om det är önskvärt?

Fram med mer nytänkande inom fantasyn!

Johan Berggren

Veteran

Det är nog jävligt tveksamt om det är sant. Han dog visserligen på ett privatsjukhus i Bournmouth(rättstavat) men det var nog inget mentalsjukhus. Någon som vet något mer.

Ridijeck

Warrior

Dessutom måste han haft vissa homo tankar i huvudet..Hur skulle annars Sam kommit till??.....En fet liten bög Hob!!!!

Väntalitenu... är det Sam Gamgi (Samwise Gamgee) du pratar om? Han som gifter sig i slutet? (Med en kvinnlig hob, bör tilläggas?)

För övrigt låter det där med mentalsjukhuset väldigt mycket skröna.

Ridijeck
som tycker att Sagan om Ringen är bättre än Bilbo (även om den också är bra)

Rosen

Myrmidon

<I>Väntalitenu... är det Sam Gamgi (Samwise Gamgee) du pratar om? Han som gifter sig i slutet? (Med en kvinnlig hob, bör tilläggas?)</I>

Tja, han och Frodo kramas ju rätt mycket... (-:

<I>För övrigt låter det där med mentalsjukhuset väldigt mycket skröna.</I>

Agree. Såvitt jag vet blev han inte ens senil.

--
Åke