Nekromanti Rollspelsfärdigheter i verkliga livet

Muggas

Hero
I universitetsvärlden så innebär många kurser att man måste hålla i många redovisningar och föredrag. Även om jag inte varit någon stjärna på att tala inför publik, så har alla de många redovisningstillfällen man genomlidigt inneburit att man ändå fått vissa referensramar att falla tillbaka på om man känner sig osäker inför sådana framträdanden och ändå kunnat klara sig ganska bra.

Nå, för ett tag sen så skulle jag ensam representera vår grupp i en kurs och hålla ett halvtimmesföredrag inför en större publik. Redovisningsformen var sådan att man skulle representera ett företag och lägga fram en företagsidé, presentera ett abstrakt datasystem på ett så bra sätt som möjligt. De ansvariga för kursen ville att man skulle föreställa sig att man stod inför en riktig företagsledning, där de skulle agrera representanter för "företaget". Det var alltså av vikt att man fångade företagsledningens intresse för sitt system/sin idé.

Problemet med just denna presentation/redovisning var att jag inte förberett mig ett skvatt. Eftersom presentationen skulle ske helt utan hjälpmedel var det lite lurigt. Då kom jag att tänka på att försöka se presentationen som en övning i rollgestaltande. Ca en kvart innan redovisningen skapade jag en karaktär i mitt huvud, en representant för ett nybildat företag med en personlighet helt skild från min (=mer entusiastiskt, mer företagsam och med ett brinnande engagemang för projektet). Jag tänkte t om ut hur hans privatliv såg ut och vad hans fritidsintressen och tidigare anställningar innebar.

Under själva presentationen improviserade jag fram exempel ur den fiktiva personlighetens liv med anknytning till vårt projekt i verkligheten och gick verkligen upp i rollen. Jag fick högsta betyg på redovisningen, och det funkade mycket bättre än någon av mina tidigare redovisningar...

...Nu undrar jag om ni har liknande erfarenheter. Har ni kunnat applicera era färdigheter i improvisationsförmåga och rollgestaltning för att klara problem i verkliga livet?

Johan K

Gammal & dryg
Jaooo....

Visst så har man väll nytta av att kunna gestalta, fantisera & sådant, jobbar som elevassisten i särskolan. Så man hittar ju på & fanisterar mest hela tiden.
Senså är det extra bra att man måste stå & snacka inför folk, har en grym scenskräck... Det gör ju att det är lite lättare att vara Sl.
Så, kort & gott, att lira rollspel är en bra grej att göra !!

Foggmock

Myrmidon
...Nu undrar jag om ni har liknande erfarenheter. Har ni kunnat applicera era färdigheter i improvisationsförmåga och rollgestaltning för att klara problem i verkliga livet?

Självklart! När man dagligen måste ljuga sig igenom lärarskaran av diverse anledningar och efter skolan masa sig iväg till jobbet som telefonförsäljare känner man alltid att man har nytta av att man kan använda rösten som verktyg. Lite välformulerad retorik tillsammans med en stor dos fantasi har räddat mig ur många problem. Eller hjälpt mig i mitt säljarjobb.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Telefonförsäljare!? (ot) ...

Telefonförsäljare som i »telemarketing«? :gremshocked:

Ajajaj! Jag vet inte om jag kan bevista ett Con hos någon som sålt sin själ till djävulen. :gremgrin:

Foggmock

Myrmidon
Re: Telefonförsäljare!? (ot) ...

Ja, fast jag SÄLJER ju inte saker i regelrätt mening. De jag lyckas SÄLJA till kommer spara pengar (liksom, lycka till att sälja in ett abonnemang som är DYRARE än det de redan har. Visst, det går, men det funkar myyyycket sällan. Dessutom tycker jag inte om att lura folk.) och är i 99% av fallen nöjda. Jag SÄLJER alltså telefonabonnemang. Men telemarketing är det ju likväl. Som telemarketer känner man dock mer avsky för alla dumpuckon som finns än vad gemene man avskyr telefonförsäljare. Det finns ett jävla NIX-register, står ni inte med där, ta iallafall tio sekunder och var trevlig!

Så... Sluta dissa mig! :gremfrown:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Äsch! Valde jag fel smiley eller nåt?

Meningen var ju inte att vara taskig. Jag försökte (uppenbarligen helt utan framgång) vara lustig.

Jag tar tillbaka allt och ber om ursäkt (och påpekar att jag själv alltid är artig när jag säger »nej tack, jag är inte intresserad« till de telefonförsäljare som ringer mig om kvällarna).

Foggmock

Myrmidon

Heh, jag skulle slängt dit en smilande smiley. Klart jag fattade att du skojade, jag bara rantede lite över all omotiverad schei#¤% vi får ta emot. Det är en soft spot, men man lär sig slå tillbaka efter ett halvår i branschen nu. Jag brukar kontra med att Tipstjänst använder telefonen när de meddelar storvinnare, och om man inte klarar av att bli störd hemma kanske man ska ringa Telia och be dem avsluta ens abonnemang helt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Jag vet inte om jag kan bevista ett Con hos någon som sålt sin själ till djävulen.
En annan form av ondska är att lura någon att sitta i en hel minut och stirra på ett inlägg för att se om bilden tänker göra någonting annat konstigt! :gremwink:

(Eller den kanske har hållit på så länge och jag har missat det?)

/tobias

Troberg

Sinister eater
Nu undrar jag om ni har liknande erfarenheter. Har ni kunnat applicera era färdigheter i improvisationsförmåga och rollgestaltning för att klara problem i verkliga livet?
Jajamensan. Att kunna övertyga, bluffa och manipulera är ovärderligt! Det har gått så långt att jag sällan förbereder mig inför ett framförande, eftersom jag vet att det blir bättre om man tar det naturligt och anpassar sig efter utvecklingen. Man blir också bättre på att läsa personer, deras motiv och eventuella dolda agendor. Man blir bättre på att skapa luriga, mångbottnade planer on the fly. Man samlar på sig massor av meningslös trivia som man kan verka bildad och intressant med. Man får en bättre känsla för gruppdynamik. Man får ett bra lager av coola oneliners.

Jag är helt övertygad om att en rollspelare lätt skulle kunnat vinna godtycklig verklighetssåpa.

anth

Vetefan
Re: Avatar (ännu mer ot)

Du menar att man är ondskefull bara för att man utnyttjar "curosity killed the cat"-syndromet hos en annan medmänniska? :gremsmile:

anth

Vetefan
Re: Rollspelsfärdigheter i verkliga livet [ot]

Jag är helt övertygad om att en rollspelare lätt skulle kunnat vinna godtycklig verklighetssåpa.
Varför inte en dokusåpa med bara rollspelare som deltagare?
Någon som har bra förslag till vilka utmaningar som skulle finnas och hur utröstning skulle gå till?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Men är för intelligent för att ställa upp... :gremwink:

Men åter till ämnet:
Jag tycker också att jag håller bättre framföranden när jag inte är alltför förberedd. Jag ska naturligtvis veta så mycket som möjligt om det jag ska prata om; jag ska bara inte ha bestämt exakt vad jag ska säga. Ett förberett skämt riskerar till exempel att låta stelt. Det är bättre om det kommer spontant.

Sedan vet jag inte om det beror på rollspelen. Rollspelen tjänar nog på erfarenheten av muntliga framföranden och tvärtom.

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag tycker det är svårt att säga vad som är erfarenheter ifrån rollspelande och vad som bara beror på ens egen personlighet. Men jag hoppas att mina spelledarerfarenheter ska vara användbara i mitt framtida läraryrke. Jag har en fyra veckor lång praktik nu i vår. Ett utmärkt tillfälle att se om de ändlösa timmarna av rollspelande faktiskt har lärt mig något. Jag håller tummarna.

Muggas

Hero
Jag ska naturligtvis veta så mycket som möjligt om det jag ska prata om; jag ska bara inte ha bestämt exakt vad jag ska säga. Ett förberett skämt riskerar till exempel att låta stelt. Det är bättre om det kommer spontant.

Jo, jag kunde naturligtvis mycket om det jag skulle prata om också. Kan man inte de villar man nog bort sig totalt. Och det är sant som du säger, ett spontant skämt eller ett spontant exempel på det man vill förtydliga funkar oftast bättre än om det är nedskrivet...

För övrigt hoppas jag det beror på rollspelen att man klarar sådana här saker. Någon praktisk nytta måste man ju ha av sitt "tidsfördriv"... :gremwink:

Foggmock

Myrmidon
Re: Rollspelsfärdigheter i v... [ANT/OT/trams]

och hur utröstning skulle gå till?

D6! D6! D6!

Morgoth

Swashbuckler
Nä, aldrig.

Jag har nog aldrig lyckats använda mina kunskaper som spelledare på något vettigt sätt IRL. Jag är urkass på att hitta på lögner och bluffa och vara kul snabbt å sånt där.

---

Däremot har jag märkt att jag alltid kommer på hur roliga versioner av (tråkiga) situationer som inträffat under dagen, lite senare. Jag vet att många loosers har den förmågan, men min är absurt välslipad. Jag kan sitta i minuter och skratta åt mina egna "lösningar" på vardagliga situationer.

Rollspel har lärt mig att vara en bättre förlorare.

Muggas

Hero
Kan det vara så...

...att rollspelare har mycket högre social kompetens än genomsnittet (alt. utvecklar psykopatdrag lättare än genomsnittet)?

...att rollspelare klarar sig genom livet genom att ljuga sig fram (eventuellt en konsekvens av ovanstående)?

...att rollspelare är roligare än genomsnittet?

Och fungerar dessa färdigheter för att lättare imponera på det motsatta könet? *Studerar verkliga exempel...*

Ceram

Hero

Jag har nog aldrig lyckats använda mina kunskaper som spelledare på något vettigt sätt IRL. Jag är urkass på att hitta på lögner och bluffa och vara kul snabbt å sånt där.
Tackar... jag började bli orolig att det bara var jag som inte har någon nytta av det. Men så är jag en ganska dålig spelledare också... Idiotiska asosiationer och idéer som jag utnytjar ganska mycket i rollspel kunde jag redan innan...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Alltid min vän, alltid

Saken är den, att vi genom rollspel lär oss så fantastiskt många olika saker. För att citera diverse kunskapsteoretiker och moderna inlärningspsykologer. "Vi lär oss alltid, vad vi än gör".

Vilket innebär att vad vi än gör i rollspel så lär vi oss någonting. Om det så är bra metoder för att addera ihop tärningar snabbt, acceptera ledarens beslut, bra namnminne, tala inför grupp, dramaturgi, skådespeleri, respektera sina kamrater (medspelare), levande beskrivningar eller annat så är jag övertygad att vi använder oss av dessa lärdomar varje dag.

Fast det är ingenting unikt för rollspel. En boxare eller någon som är med i en schack-klubb lär sig troligtvis minst lika mycket saker fast inom andra områden, som även de har stor nytta av i sitt liv. Men nu sätter jag inte folk i små söta fack... Det är inte så bra

Vi borde konstatera att folk är folk och gör saker. Dessa saker drar man lärdom av som man kommer applicera senare i livet. Detta gäller inte bara sina hobbys utan allt de gör i sina liv.

/Naug, med 10 poäng flummig kunskapsteori och inlärningspskykologi i bagaget