Nekromanti [Rollspelsformalia] Stor bokstav på regeltermer?

Mogger

Hipsteranka
Ja, hur är det med det? Jag blandar själv friskt men tänker mig att det korrekta är liten bokstav. Å andra sidan kan det bli enklare att identifiera regeltermer i text om de har inledande versal. Eller så skriver man dem kursivt.

Hur gör ni, eller kanske snarare, vad tycker ni?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag slutade med det när jag insåg att det aldrig var tvekan om huruvida man menade regeltermen eller det vanliga ordet. I regelförklaringar kan det bli en hel del termer och när vart och varannat ord inleds med versal ser det ut som tyska snarare än ärans och hjältarnas språk. Nej, tack!

solvebring

Superhero
Jag tror inte att det finns några rätt eller fel. Det är väl helt enkelt en smaksak och fråga om hur man vill forma språket gentemot läsaren. Det handlar ju egentligen om hur tydlig man vill vara och hur tydlig man tror man behöver vara. Samt hur mycket regeltermer som faktiskt förekommer, och om de förekommer i andra sammanhang än i regelrätta regelsammanhang.

Själv har jag nog alltid skrivit med stor bokstav tills på senare tid. Som Genesis säger brukar ordens mening framgå av kontexterna. Det är alltså inte särskilt nödvändigt, fast det kanske kan ses som pedagogiskt - vad vet jag.

Jag tror att jag i En hund begraven skrivit med stor bokstav när termen nämns för första gången. Då har man ju liksom markerat att det ordet är en term. Fast som sagt, det är nog inte nödvändigt. Har man dessutom mycket regler som blir det ju jobbigt att läsa texten om det är ord på ord på ord som inleds med versal.

Färdigheter tycker jag ändå kan vara lite förvirrande. Om de skrivs utan versal framgår det kanske inte i alla sammanhang att det är en färdighet man talar om. Visst, det händer säkert inte ofta, men jag inbillar mig i alla fall det när jag skriver. Då kan det ju vara bra med versal, eller att man uttryckligen skriver "färdigheten" innan.

... Fast man gör ju som man vill efter hur man gillar att ha det och efter vad man tycker känns tydligt.

Genesis

Ni dés ni maître
solvebring said:
Jag tror att jag i En hund begraven skrivit med stor bokstav när termen nämns för första gången. Då har man ju liksom markerat att det ordet är en term.
Det här tycker jag är vettigt och är knappast unikt för rollspel, men typografiska konventioner förordar nog kursivering snarare än stor bokstav.

solvebring

Superhero
Genesis said:
solvebring said:
Jag tror att jag i En hund begraven skrivit med stor bokstav när termen nämns för första gången. Då har man ju liksom markerat att det ordet är en term.
men typografiska konventioner förordar nog kursivering snarare än stor bokstav.
Det är iof väldigt sant. Fast jag använder gärna kursiv för specifika fraser och och exempel. Därför vill jag göra en skillnad där. Fast nu kanske det också är fel, speciellt i grafiska sammanhang, men i alla fall. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Hans E Magnusson said:
SKÄRPA

Så vill jag ha det :gremsmile:
så tydligt det bara går
Small caps funkar ju, och kan se snyggt ut med. Jag vet inte om jag köper din lösning dock :gremsmile:

solvebring

Superhero
Måns said:
Hans E Magnusson said:
SKÄRPA

Så vill jag ha det :gremsmile:
så tydligt det bara går
Small caps funkar ju, och kan se snyggt ut med. Jag vet inte om jag köper din lösning dock :gremsmile:
Kapitäler kan göra sig bra i vissa sammanhang, till exempel vid termer på rollformulär och sådant (tycker jag). Men ja, jag tror nog att det blir en väldigt påfrestande läsning med täta upprepningar av antingen versaler eller kapitäler. Om man dessutom förstärker med kursiv eller fet stil tror jag det blir väldigt ansträngt, och fult.

... Ballar vi ur mer än så här kommer nog Dante att stänga av oss i en vecka. :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker att det är huvudsaken att man är konsekvent.

Jag tänkte såhär när jag skrev Null State:
- Grupper av egenskaper, dvs metaklassificeringar av olika slag (färdigheter, grundegenskaper, fördelar, nackdelar) skrivs med små bokstäver.
- Namn på enskilda egenskaper betraktas som namn (enkel minnesregel) och skrivs med stor bokstav (Styrka, Kanot, Lädersömnad, Eidetiskt minne).

I >Human tänker jag dessutom använda kursiv stil första gång någon av ovanstående används, alltså första gången kör jag grundegenskaper och Styrka, andra gången grundegenskapen och Styrka.

En annan variant jag funderar på istället för kursivering är kapitäler. Det har jag sett i en del (framför allt äldre) spel, och tyckte fungerade bra. Men återigen bara första gången.

Mogger

Hipsteranka
solvebring said:
Kapitäler kan göra sig bra i vissa sammanhang, till exempel vid termer på rollformulär och sådant (tycker jag).
Jag inbillar mig att det kan upplevas som en äldre text, vilket är vad jag eftersträvar med Daemon, som ett gammalt dokument.

Och för att undvika banning ( :gremwink: ) så kommer jag givetvis att hårdplugga Luptons Thinking with type innan någon layout blir aktuell. (väldigt bra bok, fast jag har inte haft anledning att plugga just textkapitlet innan)

Arfert

Facit
Jag har provat alla varianter... men versal inledning funkar bäst. Det är tydligt nog, och stör inte textflödet. Om det sedan bryter mot typografiska regler struntar jag i. Ibland ska man göra det bästa, inte det korrekta.

Ögat

Hero
I TC skrivs färdigheterna med versaler, regeltermer kursiveras första gången de används. Varför färdigheterna fick stå med versaler vet jag inte, men det kändes bara som att de hette versaler...

Annars finns det lite olika varianter. AW har fetstil på nyckelbegrepp, Polaris har kapitäler på de uttryck som fungerar som spelmekanik för att styra berättelsen. I Technoir används färgkodning, tärningsmodifikationer är röda andra termer är blå.

Personligen föredrar jag fetstil eller kursivt. Jag ogillar stor bokstav.

Recca

Femme Fatale
Jag gillar fetstil bäst oxo.

Om man läser snabbt noterar man inte stor bokstav men man kan inte missa fetstil och då är det enklare att tänka på det och just den meningen. "Aha, här är det nåt viktigt som skrivs, det här måste jag förstå."

Recca

Femme Fatale
Men det beror nog på också. Om reglerna är enkla och "termerna" kommer lite då och då i stycken, så är det en sak, men om det är mycket regelmekanik i texten så kan det nog bli fult om man understryker varje ord som är av vikt - då kan ju hela stycken se helt pluppiga ut.

Sapient

Swashbuckler
För min del föredrar jag att använda fetstil (eller snarare bold) för att markera enstaka ord, som t.ex. regeltermer första gången de förekommer.

Skälet till det är främst att jag föredrar att använda kursiv för eftertryck eller längre citat-lika textavsnitt. (Och jag är noga med att i så fall använda ett typsnitt som ger en bra kursiv, inte bara snedställer grundtypsnittet - då blir det svårläst och sällan snyggt.)

Stor bokstav kan jag också tänka mig att använda om termer som har namnlikhet, t.ex. färdigheter.

När det gäller om stor bokstav (versalisering) är korrekt eller ej, så är svenskan inte särskilt konsekvent. Det finns inte tillstymmelse till systematik eftersom varje åberopad princip motsägs av en annan och varje mönster har luckor och undantag...

Är man bara konsekvent själv (vilket kan vara svårt nog!) så behöver man knappast oroa sig för Språkpolisen... :gremwink:

Zimith_UBBT

Warrior
För egen del tycker jag att det varit jätteskönt att inte gödsla med kapitäler, kursiveringar och fetstil. Att märka ut viktiga termer är ju inte fel på något sätt men jag tycker ibland att det ger högtravande och påfluget intryck.

Caligo

Swashbuckler
Om man använder kapitäler så se till att använda ett teckensnitt med korrekta ("inbyggda") kapitäler.