Rollspelsforumet

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
894
Location
Umeå
Hej!

Vi gjorde igår en teambuildingövning på jobbet där vi på kreativa sätt skulle visa och demonstrera vad vi gillade att göra på fritiden. Som ett led i detta försökte jag snabbt skapa ett rollspel som vi sedan satt och spelade. Hela processen att tillsammans skapa spelet och spela det to ca 45 minuter, så det är inte särskilt väl genomtänkt, men jag tänkte att det kunde vara kul att posta och läsa det som en rolig grej.


Rollspelet Rollspelsforumet

Premiss:
Spelarna spelar som moderatorer på ett stort online-forum för rollspel. Ni hanterar troll, spam, regelbrott och svåra etiska beslut samtidigt som ni försöker hålla forumet trivsamt och engagerande.

Karaktärsskapande: Varje spelare skapar en moderator med följande egenskaper (fördela 10 poäng mellan dem, max 5 per kategori):
  • Auktoritet (Hur bra du är på att få andra att följa reglerna)
  • Empati (Hur bra du är på att hantera känsliga situationer)
  • Teknisk Förmåga (Hur bra du är på att hantera forumverktyg och spamfilter)
  • Närvaro (Hur snabbt du svarar och hur aktiv du är)
  • Kreativitet (Hur bra du är på att skapa engagerande innehåll)
Slå efter det på slumptabellen nedan för att få ett personligt mål för din moderator:
  1. Göra forumet till den främsta/enda källan för rollspelsnyheter.
  2. Minska konflikter och skapa en mer inkluderande atmosfär.
  3. Öka antalet aktiva användare med 50%.
  4. Införa din egenuvecklade foumfunktion och få den att bli populär.
  5. Upprätthålla en strikt regeluppföljning och skapa ordning.
  6. Du bli ett respekterat och välkänt namn i rollspelscommunityt.
  7. Byta ut forumet till en mer teknisk häftig och modern lösning.
  8. Bygga starka relationer med influensers och innehållsskapare.
  9. Få forumet att bli en vinstmaskin via reklam, medlemsavgifter eller donationer.
  10. Marknadsföra ditt eget nya rollspel.
Spelmekanik: Spelet använder en enkel T6-baserad mekanik:
  • Slå en T6 och lägg till relevant färdighetsvärde.
  • 1-3: Misslyckande
  • 4-5: Delvis lyckat
  • 6+: Fullt lyckat
Slumptabeller för moderator-utmaningar:
  1. En populär användare postar tveksamt innehåll
    • Slag: Auktoritet, Empati, Närvaro
    • Val: Låta inlägget vara eller ta bort det.
    • Effekt vid lyckat: Communityn accepterar beslutet och respekterar moderatorn.
    • Effekt vid misslyckat: Skapar splittring och ifrågasättande av moderatorernas beslut.
  2. En medlem rapporterar en annan för mobbning
    • Slag: Empati, Auktoritet, Kreativitet
    • Val: Utreda noggrant eller varna direkt.
    • Effekt vid lyckat: Rätt beslut fattas och gemenskapen känner sig trygg.
    • Effekt vid misslyckat: Konflikter eskalerar och skadar forumets rykte.
  3. En massiv spamattack slår till
    • Slag: Teknisk Förmåga, Närvaro, Auktoritet
    • Val: Stänga forumet temporärt eller rensa manuellt.
    • Effekt vid lyckat: Spam elimineras effektivt utan större förlust av aktivitet.
    • Effekt vid misslyckat: Användare blir frustrerade och forumaktiviteten minskar.
  4. Gamla medlemmar klagar på förändringar
    • Slag: Empati, Kreativitet, Auktoritet
    • Val: Anpassa reglerna eller stå fast vid ändringar.
    • Effekt vid lyckat: Användarna anpassar sig och förändringen accepteras.
    • Effekt vid misslyckat: Missnöjet sprids och flera lämnar forumet.
  5. Ett politiskt känsligt ämne dyker upp
    • Slag: Auktoritet, Empati, Närvaro
    • Val: Tillåta diskussion eller förbjuda.
    • Effekt vid lyckat: Diskussionen hålls saklig och respektfull.
    • Effekt vid misslyckat: Diskussionen urartar i bråk och skadar forumets rykte.
  6. En användare anklagar en moderator för partiskhet
    • Slag: Empati, Auktoritet, Teknisk Förmåga
    • Val: Genomföra en granskning eller ignorera.
    • Effekt vid lyckat: Anklagelsen löses och förtroendet återställs.
    • Effekt vid misslyckat: Anklagelsen leder till ryktesspridning och osäkerhet.
  7. En tävling får fuskanklagelser
    • Slag: Auktoritet, Teknisk Förmåga, Kreativitet
    • Val: Ogiltigförklara tävlingen eller ignorera klagomålen.
    • Effekt vid lyckat: Tävlingsintegriteten upprätthålls.
    • Effekt vid misslyckat: Tävlingar tappar förtroende.
  8. En ny funktion möts av blandade reaktioner
    • Slag: Kreativitet, Empati, Teknisk Förmåga
    • Val: Ta bort funktionen eller justera den.
    • Effekt vid lyckat: Funktionen accepteras och används flitigt.
    • Effekt vid misslyckat: Funktionen blir en källa till irritation.
  9. En känd person inom hobbyn ansluter sig
    • Slag: Närvaro, Auktoritet, Empati
    • Val: Ge dem en speciell roll eller behandla dem som en vanlig medlem.
    • Effekt vid lyckat: Forumet och moderatorerna får positiv uppmärksamhet.
    • Effekt vid misslyckat: Andra användare känner sig förbisedda.
  10. Skapa en e-handelsplattform för community-rollspel
    • Slag: Teknisk Förmåga, Kreativitet, Närvaro
    • Val: Lansera via crowdfunding eller egen finansiering.
    • Effekt vid lyckat: Communityt säljer sina rollspel med framgång.
    • Effekt vid misslyckat: Plattformen misslyckas och forumets ekonomi skadas.
 
Last edited:
Top