Nekromanti Rollspelsgenrer (eller snarare settings): vad finns det egentligen för några?

zonk

muterad
Som ett led i nåt slags spånande om vad jag ska spelleda härnäst har jag börjat fundera över vilka rollspelsgenrer det egentligen finns, eller snarare settings. Vi är precis i sluttampen med en längre BRP-fantasy-kampanj och nån annan har en cyberpunk-grej på gång, så just de två tänkte jag försöka söka mig bort från. Men vad finns egentligen därute? Här nedan har vi en lista som är i full gång att blomma ut i bästa Borgesianska anda med inklipp från folk i tråden! Ser du nån genre/setting du saknar?

Scifi/space opera: Star wars

Scifi/hard: Eclipse Phase, Transhuman Space
Scifi/Heinlein: Traveller
Science fiction/Weird science: Atomic Robo, Spirit of the Century

Scifi/spion: Conspiracy X

Scifi/dystopi/parodi: WH40k: massa olika varianter

Dystopi/scifi: Paranoia (satir/parodi)

Skräck/Lovecraft: Call of Cthulhu
Skräck/Barker etc: Kult

Skräck/urban fantasy: Vampire: The Masquerade, Nephilim (?)

Urban Fantasy: Dresden Files

Fantasy/Tolkien
Fantasy/Icketolkien: Skyrealms (tung culture gaming)
Fantasy/High
Fantasy/Low
BRP-varianter, D&D, etc.. för mkt att lista

Fantasy/surrealistisk: Prosopropee, Noumenon

Historisk Fantasy: En Garde!, Pirater, Götterdämmerung, CoC, Hill Tribes, Draug, Vampire: The Dark Ages, Sorcerer's Crusade, Deadlands, div wuxia-rollspel, The Mountain Witch

Historisk/Viking
Historisk/Pirater
Historisk/Western
Historisk/Pseudo: King Arthur Pendragon
Historisk/Alternate history: Fallen Reich

Agent: 007, Top Secret
Detektiv & Polis: Gangbusters

Cyberpunk: Mutant, Shadowrun, osv en hel massa

Post-Apoc: Överlapp till viss del med Cyberpunk

Steampunk: Victoriana, The Ministry Initiative

Genre-mashup: Torg

Superhjälte: More than Human, Aberrant, Marvels Heroic Roleplaying

Manga/Japan: Tenra Bansho, Maid RPG mm
Manga/mangaesque: BESM, OVA, PEP, PEC, mm

Humor: Toon, Svenil, Teenagers from Outer Space, Tales From the Floating Vagabond, Men In Black: The Roleplaying Game, NeoViking

Antropomorfa djur: MLP, Tassar & Morrhår, Mouse Guard, Usagi Yojimbo, Albedo, Furry Pirates, Jade Claw, Iron Claw

YA: Panty Explosion, Panty Explosion Perfect, Little Fears, Monsterhearts, OKULT, Ur Varselklotet

Vad saknas i listan här egentligen? Vilka fler genrer / settings finns det att rollspela i? Båda sådana som utforskats noga o såna som är i princip orörda är av intresse! Har fått en plötslig lust att spåna hejvilt och brett..

Edit: Lagt till en bunte efter alla fina förslag! En del av grejerna kan absolut överlappa med varann... fantasy kan ju t.ex. både vara high och tolkien-anstruken... osv.

Edit 2: lagt till ännu mer!

Edit 3: Nu börjar det arta sig!

Edit 4: Bättre o bättre dag för dag..

cogitare

Swashbuckler
Fantasy kan behöva lite uppdelning.

Ex.
Fantasy - Tolkien
Fantasy - Annat

Cog.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
wilper;n210867 said:
Historisk. Tex Viking.
Och KAP. Och diverse duell- och piratrollspel. Och Western

Bör kanske också delas upp i typ:
- Historisk-historisk (Western, Viking)
- Pseudo-/Fantasy-historisk (Seven seas, KAP)
- Alternativhistorisk (Fallen Reich)

zonk

muterad
Skarpskytten;n210870 said:
Och KAP. Och diverse duell- och piratrollspel. Och Western

Bör kanske också delas upp i typ:
- Historisk-historisk (Western, Viking)
- Pseudo-/Fantasy-historisk (Seven seas, KAP)
- Alternativhistorisk (Fallen Reich)
KAP? Inte hört talas om, vad är det för något?

& Historisk är ju absolut en ytterligare typ/genre! Rent spontant gillar jag settings där jag bara kan hitta på saker allt eftersom, och ingen kan säga att jag har fel, för det är min setting, men fan, pseudohistoriska settings borde funka där med. Eller bara settings där man knycker historiska grejer och använder dem, lite som en del steampunk - evt mer biten folk brukar kalla gaslight fantasy (säg den genre som är atomär och inte kan uppdelas ytterligare!)

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
King Arthur Pendragon. Av den obildade pöbeln ofta helt inkorrekt kallat "Pendragon"; vilket blir ungefär som att kalla Dungeons and Dragons för "Dragons". :p

zonk

muterad
Skarpskytten;n210884 said:
King Arthur Pendragon. Av den obildade pöbeln ofta helt inkorrekt kallat "Pendragon"; vilket blir ungefär som att kalla Dungeons and Dragons för "Dragons". :p
*Pöblar till det* Såpass, då har jag iaf hört talas om det lite sådär vagt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Skarpskytten;n210884 said:
Fast det är inte helt ovanligt att vi säger "Dungeons" när vi pratar om D&D. Så jag står stolt i pöbelhopen. (Men jo, Pendragon förkortas till KAP, vilket blir begripligt om man läser hela titeln på boken. :) )

God45

#PrayersForBahakan
Alltså, allt finns. Från Yaoi rollspel med Hot Guys Making out till Cohen bröderna film med Fiasco till tonårsdrama med Monster Hearths till fantasy med D&D och hundra andra sci-fi med hundra olika och science fantasy med hundra till. Alla genrer finns. Ärligt talat är fluffet mere intressant än vad genren är i form av komedi, drama, intriger och så vidare. För samtliga genrer finns täckta.

zonk

muterad
God45;n210891 said:
Alltså, allt finns. Från Yaoi rollspel med Hot Guys Making out till Cohen bröderna film med Fiasco till tonårsdrama med Monster Hearths till fantasy med D&D och hundra andra sci-fi med hundra olika och science fantasy med hundra till. Alla genrer finns. Ärligt talat är fluffet mere intressant än vad genren är i form av komedi, drama, intriger och så vidare. För samtliga genrer finns täckta.
Mmm, jag var nog mer ute efter "vilka är de stora stråken som det gjorts mkt rollspel inom" - som en startpunkt för att fundera vad man kan spela för något. En meny där det bara står "allt finns" är inte en meningsfull utgångspunkt för mig där, speciellt inte som följdfrågan i det här fallet är "och vilka system finns inom genre X". Men jag säger inte att du har fel, och det är inte så att jag är ute efter att diskutera den här frågan - det hade känts helt off topic och lite av en derailment.

zonk

muterad
cogitare;n210900 said:
Någon kategori för mer Manga-inspirerade spel kanske.

Cog.
Hmm, har du några handfasta exempel? Nåt som ger lite mer ang genre/innehåll?

cogitare

Swashbuckler
zonk;n210902 said:

Jag spelar inte den här typen av spel själv. Men det som tidigare hette 'Panty Explosion' kanske? BESM (Big Eyes Small Mouth) möjligen. Någon som är mer insatt in manga (och liknande) kan kanske fylla i om det behövs som en egen kategori :)

Cog.

Paal

Imaginär fantast
Hard(-ish) Sci-Fi (Eclipse Phase, Transhuman Space). Med mer realistiska framtidsscenarion, transhumanism och mindre fokus på rymdskepp.

RasmusL

Champion
zonk;n210901 said:
Mmm, jag var nog mer ute efter "vilka är de stora stråken som det gjorts mkt rollspel inom" - som en startpunkt för att fundera vad man kan spela för något. En meny där det bara står "allt finns" är inte en meningsfull utgångspunkt för mig där, speciellt inte som följdfrågan i det här fallet är "och vilka system finns inom genre X". Men jag säger inte att du har fel, och det är inte så att jag är ute efter att diskutera den här frågan - det hade känts helt off topic och lite av en derailment.
Ptja, alltså, säger du en rimlig setting så finns det ett spel för den. Rollspel gillar att vara unika men om du ändrar frågan från "vilka finns" till "vilka finns det mycket av" så går det iaf att svara något annat än "allt" ;)

Krille

Super Moderator
cogitare;n210900 said:
Någon kategori för mer Manga-inspirerade spel kanske.
zonk;n210902 said:
Några exempel:

Manga-esque (dvs något västerländskt som försöker efterlikna manga som rollspel):

Skymningshem: Andra Imperiet – space opera
Panty Explosion Classic – skräck/gymnasieskola
Panty Explosion Perfect – skräck-romcom/gymnasieskola

Big Eyes Small Mouth – generiskt regelsystem
OVA – generiskt regelsystem

Från Japan, på engelska:

Maid RPG – harem-genren
Tenra Bansho – hyperasiatisk science fantasy
Golden Sky Stories: Heart-Warming Roleplaying – urban fantasy
Shinobigami – urban ninjafantasy (inte utgivet än)

Rhodryn

Hero
Sen är där ju hela den där biten utav (ofta) nutida "Övernaturliga" typer av rollspel. Som ju då t.ex Vampire: The Masquerade och de andra utav White Wolves produkter.

Den enda andra sådan typ av RPG som jag kan komma på som kanske är liknande det, som jag fick rollspela en gång med en Fransman som SL (han bodde här i Sverige under ett flertal år under slutet av 90- och början av 00-talet), var ett Franskt rollspel som heter Nephilim.

Visserligen så hamnar väl dessa igentligen under sådant som Cthulu och Kult mm, "Skräck" och sådant... men inte nödvändigtvis tycker jag. För mig så känns V:tM och Nephilim som något annorlunda jämfört med Cthulu och Kult.

En annan typ av rpg är ju de som hamnar under genrer som nutida sci-fi grejer... spel som t.ex Conspiracy X.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Superhjälterollspel också, t.ex More than Human, Aberrant, Marvels Heroic Roleplaying och allt sånt däringa tjofräs.

zonk

muterad
Rhodryn;n210921 said:
Sen är där ju hela den där biten utav (ofta) nutida "Övernaturliga" typer av rollspel. Som ju då t.ex Vampire: The Masquerade och de andra utav White Wolves produkter.

Den enda andra sådan typ av RPG som jag kan komma på som kanske är liknande det, som jag fick rollspela en gång med en Fransman som SL (han bodde här i Sverige under ett flertal år under slutet av 90- och början av 00-talet), var ett Franskt rollspel som heter Nephilim.

Visserligen så hamnar väl dessa igentligen under sådant som Cthulu och Kult mm, "Skräck" och sådant... men inte nödvändigtvis tycker jag. För mig så känns V:tM och Nephilim som något annorlunda jämfört med Cthulu och Kult.

En annan typ av rpg är ju de som hamnar under genrer som nutida sci-fi grejer... spel som t.ex Conspiracy X.
Drar det åt typ, urban fantasy?